Închide

Viitorul imobiliar, creionat de un sociolog clujean la sugestia arhitectului-șef al județului: “Clujul se confruntă cu o ofertă limitată de construcții, nereușind să satisfacă cerințele pieței muncii”

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - mai 06, 2024 0 3949

Clujul e un oraș tot mai scump. În 2017, sociologul Norbert Petrovici a încercat să prevadă viitorul imobiliar al orașului, dependent de mașină, dar și să nominalizeze măsuri pe care administrația putea să le ia pentru ca Clujul să nu se sufoce sau prețurile să nu o ia și mai mult razna încât să devină doar urbea bogaților.

Provocat de arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, să răspundă la aceleași întrebări în prezent, sociologul aduce date proaspete privind piața imobiliară și piața muncii și arată ce ar trebui să facă Primăria sau viitorul primar pentru ca orașul să devină mai eficient urbanistic și mai inclusiv.
(Norbert Petrovici/captură/Transilvania Reporter)
(Claudiu Salanță/Facebook)
1 mai 2017
“Jocul este clar: cine are mai mulți bani îi va înlocui pe cei cu mai puțini bani. Costurile per total pentru oraș sunt foarte mari. Oamenii care vor pleca din oraș ca să poată să aibă acces la locuire lucrează tot în birourile din centrul orașului. Iar asta înseamnă trafic, înseamnă ore întregi pierdute. Înseamnă, în același timp, un oraș puternic orientat spre mașină”, creiona sociologul Norbert Petrovici viitorul imobiliar al Clujului, în 2017, în Transilvania Reporter.
”Primăria poate negocia interesele contradictorii ale pieței și cele publice prin intermediul unui birou care să anticipeze, în jurul arhitectului șef, ce anume și cum anume se poate construi atât din partea privaților, cât și din partea administrației locale, adică să propună activ PUZ-uri. Adică exact așa cum avem în marile orașe precum Berlinul, New Yorkul sau Barcelona.
“E adevărat că în Cluj au crescut prețurile foarte mult și fată de București. Numai că dacă luăm în calcul și Floreștiul, Apahida, Baciu și Borhanci, adică aria reală a orașului, nu cea administrativă, atunci media de preț scade mult. Numai că ne-am obișnuit în acest moment să vedem Clujul strict cât e administrativ, dar Clujul nu e doar atât, Clujul de fapt, funcțional, e mai mult, oamenii care locuiesc în Florești sau Apahida sunt dependenți de oraș, lucrează în Cluj.”, semnala în 2017 sociologul clujean.
1 mai 2024

Norbert Petrovici, provocat de arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, după 7 ani, creionează viitorul urbanistic al Clujului și arată, în opinia sa, ce trebuie să facă administrația pentru ca urbanizarea să nu fie privatizată sau ca, în continuare, orașul să nu fie cel mai scump din România din punct de vedere al locuirii.

“În ultimii cinci ani, Clujul s-a aliniat la tendințele piețelor imobiliare din Europa Centrală, urmând modelul altor orașe similare din România. Conversia spațiilor industriale în complexe rezidențiale și de birouri este predominat realizată de companii deținute de capital străin sau care utilizează capital transnațional, inclusiv fonduri mari de investiții. Observăm o schimbare de la construcțiile finanțate de capital autohton, care au caracterizat peisajul mozaicat de până acum, către proiecte mai ample. Aceste zone sunt acum reconfigurate pentru valorificarea imobiliară de actori globali, folosind metode precum tokenizarea imobiliară și acțiuni tranzacționabile, transformând astfel proprietatea imobiliară într-un bun exportabil. Noile construcții vizează segmentul premium, adresându-se angajaților mai bine plătiți ai corporațiilor internaționale și oferind birouri acestor corporații.
Proiectele majore, inclusiv cele din nordul Clujului, beneficiază de resurse de PR superioare și devin parteneri strategici pentru administrația locală. Această escaladare a investițiilor poate transforma administrațiile publice, din Cluj sau alte orașe, fie în parteneri captivi, fie în actori care negociază reurbanizarea la o scară mai largă, evitând astfel o nouă privatizare a urbanizării”, subliniază sociologul.
“Primăria Cluj și-a asumat riscuri semnificative în dezvoltarea cartierului Sopor, un proiect notabil și datorită concursului de arhitectură asociat. Însă planificarea a fost guvernată de o perspectivă „legalistă”, adică fără o guvernare cu asumarea de lideriat politic. Din păcate, constrângerile legale actuale au limitat eficacitatea acestor inițiative, transformând PUZ-ul posibilului cartier într-o simplă anexă a PUG, care va continua să depindă de PUZ-uri individuale. În plus, costurile serviciilor publice sunt amplificate de valorizarea terenurilor post-aprobare PUZ, de vreme de se va face pe exproprieri a posteriori, iar utilitățile publice vor fi lăsate la mâna companiilor private. Pe scurt, proiectul emblematic de urbanizare nu a fost suficient de ambițios politic (nu administrativ însă).
Această problemă transcende granițele Clujului și cere un liderat de la nivel local la unul național pentru clarificări legislative și pentru renegocierea și redefinirea normelor de urbanism. O revizuire legislativă care să permită înființarea unei companii publice de construcții, planificare și negociere, după modelul adoptat de alte orașe europene, este crucială. Scopul principal al acestei inițiative ar fi crearea unui sistem de urbanizare auto-sustenabil, unde veniturile generate de dezvoltările imobiliare să fie reinvestite în pregătirea și dezvoltarea altor cartiere. Acest demers ar aduce beneficii semnificative prin economii de scară imobiliară și ar reprezenta o provocare majoră pentru viitorul mandat al primarului, indiferent de cine va ocupa această funcție. Prin astfel de schimbări, Clujul ar putea depăși barierele existente și ar putea evolua către un model de urbanizare mai eficient și mai inclusiv.
Noua lege metropolitană oferă o oportunitate pentru ca ADI-ZMC să preia mai multe funcții de coordonare economică și a pieței imobiliare la nivel metropolitan. Însă, pentru a exploata acest potențial, este necesară întâi rezolvarea problemelor legate de PUZ-uri . Consolidarea puterilor ADI-ZMC ar facilita o mai bună coordonare a dezvoltării urbane și periurbane, permițând o planificare mai mai eficientă a expansiunii orașului care să pună în paranteză granițele administrative. Dar acest lucru presupune, din nou o poziție de lidership al primăriei în relație cu primăriile locale și conlucrarea cu nivelul județean, transformând arhitectul șef de la județ, într-un partener”, susține Norbert Petrovici.

“E adevărat că în Cluj prețurile au crescut foarte mult și fată de București. Clujul se confruntă cu o ofertă limitată de construcții, nereușind să satisfacă cerințele pieței muncii. Piața imobiliară a creat o dublă filtrare a populației: 52% din adulți au studii universitare, depășind cu mult media națională, și „săracii captivi”, cei care nu își permit să se mute. Avem și categoria intermediară: 32% din angajații din oraș fac naveta, majoritatea din zona metropolitană – date proaspete bazate pe semnale de telefonie mobila.

Datele unui sondaj din ianuarie 2024 făcut de centrul de cercetare pe care il coordonez, dintr-un proiect coodonat de primaria Cluj, arată că salariul mediu în Cluj a fost de 4,663 lei, similar cu cel raportat de INS, dar ne-salariații, jumătate din populația adultă, au avut venituri de 2,509 lei. Adică, distribuția veniturilor evidențiază discrepanțe majore: un sfert câștigă sub 2,667 lei, un sfert până la 4,000 lei, iar alt sfert peste 5,294 lei. Lipsa diversității ocupaționale urbane, cauzată de filtrarea pieței imobiliare, aduce costuri semnificative, de exemplu la proiectele de infrastructură extinse, cum ar fi centura. Clujul se transformă într-un oraș predominant de birouri pe măsură ce „săracii captivi” sunt înlocuiți de muncitorii în birouri, iar muncitorii din fabrici sunt nevoiți să locuiască în zone metropolitane și rurale, amplificând astfel diviziunile socio-economice. Mai precis, 82% dintre salariații din afara orașului Cluj fac naveta la serviciu – tot date proaspete de telefonie mobilă, azi prezentate la conferința de sociologie computațională de la Istambul”, arată sociologul.
Foto: ilustrativ, birouri

Nici un comentariu

Scrie un comentariu