Închide

Vicepreședintele Consiliului Județean, Radu Rațiu: Ne dorim să fim primul județ complet digitalizat din România până la finalul anului/Pregătim platforma pentru ca toate primăriile din județ doritoare să adere la ea

AdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - iun. 12, 2025 0 206

urbanism digital la consiliul judetean cluj

Consiliul Județean (CJ) Cluj a reușit să aibă o medie de 8 zile la eliberarea certificatelor sau autorizațiilor de construire în  comunele din județ pentru care instituția  îndeplinește rolul de autoritate în materie de amenajarea teritoriului și urbanism. Ambiția instituției este ca, până la finalul anului, Clujul să fie primul județ complet digitalizat din România, spune vicepreședintele Radu Rațiu. Ca să se ajungă aici, explică și arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, a fost nevoie de multe drumuri la București și de sacrificii personale pentru ca proiectul de digitalizare pe care CJ Cluj îl implementează împreună cu Banca Mondiala, Cluj Smart Teritory, un proiect pilot la nivel național, chiar să funcționeze.

 

„Ne dorim să fim primul județ complet digitalizat din România până la finalul anului și cred că vom reuși acest lucru. Deja se văd efectele digitalizării. Partea de urbanism de la CJ este în totalitate digitalizată. În acest moment, orice cetățean poate depune online cereri pentru un certificat de urbanism sau o autorizație de construire. Eliberăm toate aceste documente digital iar omul nu mai trebuie să facă drumuri până la instituție. Cred ca în acest moment suntem pe primul loc în țară la timpul scurt în care emitem un certificat de urbanism sau o  autorizație de construire. O medie de 8 zile pe care o avem noi este un record pentru România. Nici la cadastru, omul nu mai trebuie să facă drumuri pentru că cadastrul este integrat în sistemul nostru digitalizare. Mai mult, acum pregătim platforma pentru ca toate primăriile doritoare din județ să poată adera la platforma noastră și să ofere prin intermediul acesteia servicii digitale”, a menționat vicepreședintele Radu Rațiu, la Napoca FM.

Arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, a semnalat la începutul săptămâni că s-a atins deja pragul de 1000 de certificate solicitate online și rezolvate de aceeași manieră. „Ai văzut un anunț de vânzare a unui teren pe Facebook, TikTok, Instagram, internet sau ți-a spus cineva de el și – fiind responsabil – vrei să verifici dacă este intravilan și ce se poate construi pe el, așa că îți dorești să obții un certificat de urbanism. Dar …. este luni – a doua zi de Rusalii – zi în care instituțiile publice sunt închise, fiind sărbătoare națională. E și ora 22.50, oră la care instituțiile publice și-au încheiat de câteva ore programul. Ce faci? Simplu! Accesezi platforma digitală https://public.cluj.archi dezvoltată în cadrul Consiliul Judetean Cluj și depui cererea. Îți oferim tot ce ai nevoie pentru asta (conexiune directă cu  Autoritatea Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară – ANCPI, semnatură digitală, plată online) și durează 2 minute. Când se pun necesitățile cetățeanului înainte de toate și se lucrează pentru cetățean, se ajunge la a-i pune la dispoziție serviciile publice atunci când are nevoie de ele. Am trecut borna de 1000 de solicitări pentru emiterea certificatelor de urbanism, depuse și rezolvate exclusiv online!”, a scris Claudiu Salanță pe Facebook.

Potrivit datelor CJ Cluj, borna de 1000 de soclitări online pentru certificatele de urbanism online s-a înregistrat în 2024 abia la finalul lunii septembrie, nu la început de iunie, cum s-a întâmplat anul acesta.

Oficialul a mai spus că, ca să se ajungă aici, nu a fost ușor, chiar dacă se lucra cu Banca Mondială în cadrul unui proiect pilot. „Eu ca funcționar public am făcut o alegere în a schimba modul de asigurare a serviciilor publice. Las modestia deoparte și o spun cu mândrie că sunt cel care a reușit să înduplece ANCPI să facă prima data asta, să ofere servicii online. Suntem, din 2022 încă, proiect pilot – adică unic – la nivel național. Dacă vă spun că m-am dus la București pe banii mei și în zilele mele de concediu … ca sa pot să fac cele de mai sus… o să-mi spuneți că mă laud și ca asta era treaba mea, nu? Va invit sa vedeți ce facem în Cluj pentru a va forma o idee”, a mai afirmat arhitectul -șef al județului.
Începând din 2022, CJ Cluj emite online certificate de urbanism și autorizații de construire (de la jumătate anului) prin intermediul aplicației de Ghișeu Unic (parte a proiectului de digitalizare a serviciilor de urbanism implementat de instituție, Cluj Smart Teritory). De asemenea, instituția a inceput să integreze în aplicație și obținerea online a avizelor de la celelalte instituții ale statului pentru actele de urbansim, prin intermediul aceluiași Gișeu Unic.
Prin intermediul platformei Ghișeul Unic dezvoltate de Consiliul Județean Cluj pot fi obținute, la acest moment, următoarele tipuri de acte: certificate de urbanism, autorizații de construire, certificate de atestare/edificare, drepturi de preempțiune, respectiv începeri/finalizări de lucrări.  Toate documentele emise au valabilitate juridică, cu semnătură electronică integrată, plata făcându-se online.
Digitalizarea serviciilor de urbanism din CJ Cluj se realizează în cadrul unui proiect realizat în parteneriat cu Banca Mondiala, Cluj Smart Teritory,  în valoare de peste 3,9 milioane lei din care fondurile nerambursabile sunt de peste 3,3 milioane lei. Aplicația care va aduce digitalizarea completă a serviciilor este realizată de compania Life is Hard care a câștigat un concurs de soluții organizat de CJ Cluj în acest sens.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate