Închide

Viaţa de pieton pe una din arterele principale ale oraşului, unde maşinile au acaparat trotuarele: „te izbești de mașini parcate dreapta – stânga”

ActualitateAdministrațieDezvoltareTop News by Kristina Reştea - iun. 18, 2017 0 1789

Bloc lângă bloc, plus încă vreo câteva şantiere pe terenurile disponibile şi trotuare transformate în locuri de parcare prin deciziile şoferilor. Recunoaşteţi probabil peisajul şi îl puteţi asocia cu multe dintre străzile Clujului, dar de data aceasta este vorba despre una dintre arterele principale ale oraşului: Calea Mănăştur, care leagă centrul de ieşirea spre Vest. Problema e deja veche, dar a fost repusă pe tapet cu prilejul discutării în Comisia de Urbanism a unui proiect de birouri. Una dintre locatarele dintr-o clădire vecină a arătat că problema zonei e mai amplă şi deja acută: lipseşte privirea de ansamblu în dezvoltarea oraşului şi, o dată cu noile construcţii şi şantierele în lucru, s-a îngreunat şi traficul. Mai mult: trotuarul a fost acaparat de fapt de maşini pe o mare porţiune.

Societatea Nolimit a venit în Comisia de Urbanism din această săptămână cu propunerea pentru un Plan Urbanistic de Detaliu necesar pentru construirea unui imobil mixt – cu birouri, servicii şi comerţ – pe Calea Mănăştur nr. 26-28. Clădirea ar avea şase etaje şi, ca funcţiune, preponderent birouri. Este vorba de o suprafaţă mică de teren – 520 mp – în vecinătatea unui imobil recent construit, care are calcan spre parcela deţinută de Nolimit. “Unul din scopurile proiectului e acoperirea calcanului. Beneficiarul vrea un imobil de birouri, cu parter comercial, probabil sediu de firmă IT”, a menţionat arhitectul Claudiu Botea de la Arhimar, cel care a prezentat documentaţia. Acesta a subliniat că proiectul respectă indicii urbanistici impuşi în zonă: clădirea propusă ar avea o înălţime de 21 metri, faţă de 25 maxim admişi, CUT de 1,98 şi POT de 28%, faţă de CUT 2,8 şi POT 50% maxim admise. “În perioada PUG-ului vechi era un PUZ aprobat ce azi nu apare în PUG-ul nou. Exista prevăzut un drum, iar proprietarul a dezmembrat teren pentru ca acel drum din PUZ-ul vechi să poată fi realizat. Sunt peste 30 de metri liniari până la imobilul din spate”, a mai precizat Botea.

La şedinţa de urbanism au venit şi câţiva vecini, cu nemulţumiri în ceea ce priveşte proiectul. “Planşele nu corespund cu realitatea și cu CF-urile. Un proprietar trecut acolo nu mai e de actualitate. Blocul nostru nu figurează corect pe planşe. Apoi, ar fi trebuit să fim consultaţi cu privire la includerea în PUD a drumului de acces, noi suntem coproprietari acolo”, a spus una dintre vecinele parcelei. Aceasta a mai susţinut şi că zona va fi aglomerată excesiv şi că ar fi prea puţine locuri de parcare. Având în vedere că suprafaţa totală construită e de 900 mp şi în proiect sunt prevăzute 9 locuri de parcare pentru clădirea de birouri, normele ar fi însă respectate. „Acel drum a fost obligatoriu, exista acel PUZ vechi, cu prevederea pe care noi am respectat-o. Noi nu avem nevoie de el, proprietarul a făcut-o ca să îi ajute pe proprietarii din spate. Noi avem acces din Calea Mănăştur. Dar dacă va exista acel drum, îl vom folosi”, a precizat arhitectul.

Primarul Emil Boc, cel care conduce şedinţele CTATU, a sugerat ca beneficiarul proiectului să discute cu vecinii. “Dacă rămâne drumul, să discutaţi cu proprietarii! Acela nu a fost gândit degeaba, ci pentru comunitate. Să se reglementeze circulația”, a spus Boc. Aşa că arhitectul şi-a asumat că va discuta cu investitorul. Cât despre probleme de însorire, Botea a susţinut că nu e cazul de aşa ceva, având în vedere că distanţa între clădirea propusă şi blocul vecinilor nemulţumiţi e de 30 de metri, ipoteză susţinută şi de arhitectul Adrian Iancu.

 

Politica anunţată pentru viitorul: deplasarea cu bicicleta, pe jos, cu transportul în comun

Un vecin a ridicat însă o altă problemă din zonă. “Avem un bloc de 6 etaje la 6 metri, făcut de același constructor, avem probleme cu alimentarea din cauza proiectului”, a spus vecinul. Arhitectul a intervenit însă cu precizarea că beneficiarul proiectului susţinut acum în CTATU nu a construit altceva în Cluj. O clujeancă din zonă a atras însă atenţia asupra unei probleme mai ample a căii care duce spre ieşirea din oraş. “Zona s-a aglomerat foarte mult, sunt trei șantiere deschise pe Calea Mănăștur, lipsește privirea de ansamblu. Noi folosim mijloacele de transport în comun, dar tot te izbești de mașini parcate dreapta – stânga şi nici nu vorbesc de mașinile şi utilajele de șantiere. Între strada Berăriei şi Tarniţa, trotuarul e blocat. Nici numărul locurilor de parcare pentru noua clădire de birouri nu e corelat cu realitatea zonei”, a spus clujeanca. Proiectul respectă însă normele în vigoare. “Legal atâta se cere. Eu nu aș da niciun loc de parcare. Să vină cu bicicleta, pe jos! Viitorul orașului acesta este: deplasarea cu bicicleta, pe jos, cu transportul în comun. Nu mergi cu mașina tot timpul la birou, în centru, vremurile astea s-au dus”, anunţă Boc politica oraşului. Cu toate acestea, admite că deocamdată autorităţile nu fac faţă în controlul legalităţii parcărilor. “De-abia reușim să ținem sub control lucrurile pe marile bulverde. Mă va preocupa zona Calea Mănăștur. Dar mai multe locuri de parcare nu fac decât să genereze trafic”, a spus Boc.

“Toate blocurile de asemenea dimensiuni ar trebui să aibă spațiu verde. Blocurile nou construite nu au”, a spus un vecin, care a explicat că în faţa unor clădiri noi, construite recent spaţiul e folosit pentru parcări. “Acolo nu au fost autorizate locuri de parcare, ci retragere faţă de artera principală”, a spus şi Corina Ciuban, aşa că s-a anunţat că poliţia locală va face verificări în zona respectivă. Arhitectul Adrian Iancu a reiterat soluţia pentru a-i împiedica pe şoferi să parcheze în astfel de spaţii: stâlpișori, ca să blocheze accesul maşinilor pe trotuar. “Apreciem totuşi în acest caz comunicarea. În cazul proiectului de la nr 28-30 nu am știut de proiect. Ne-am trezit cu o clădire de şase etaje la 6 metri de noi”, a mai spus vecina. Şi în cazul proiectului de birouri mai sunt însă chestiuni de clarificat. Parcela e foarte îngustă, e neclar unde s-ar realiza spaţiile verzi necesare şi sunt şi probleme de acces, au sesizat arhitecţii din CTATU. “Noi trebuie să corelăm lucrurile, chiar dacă proiectanţii PUG au uitat. Trebuia să ia PUZ-uri vechi. Se știa că trebuie făcută această legătură. Nu văd nicio retragere, trebuia 5-6 metri pentru drum (proprietarul ar fi cedat 4, din prezentările de proiect). Viitoarea stradă de 14 nu poate fi realizată, dacă faceți acces spre parking. Să se aducă încadrare în PUZ-ul anterior, o situație reală de azi cu construcţiile existene și atunci vom putea să ne lămurim”, a sintetizat Iancu.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.