Închide

Un start-up din Cluj câștigă 50.000 euro de la Google ca să facă inteligență artificială

ActualitateTop News by Mihai Prodan - mart. 09, 2016 1 800

Un start up din Cluj câștigă unul dintre cele două granturi oferite de gigantul Google în România pentru a dezvolta un produs software care se bazează pe inteligența artificială în ce privește selectarea știrilor.

E vorba de Ză Cloud, o companie din Mănăștur care alături de publicația de sport Gazeta Sporturilor e singura din România care câștigă un grant de la Google prin programul Digital News Initiative, de câte 50.000 de euro. În total programul are un buget generos – 150 milioane de euro, dintre care această primă rundă însumează 27,3 milioane de euro pentru 128 de proiecte. Programul Google încurajează producerea de jurnalism de calitate iar aplicația câștigătoare de la Cluj, Știrili, e un agregator de conținut bazat pe preferințele utilizatorului.

emilstetcoAm vorbit cu directorul și cofondatorul firmei, Emil Ștețco (foto), și l-am întrebat ce anume face aplicația revoluționară în jurnalism. „Banii se îndreaptă spre un proiect nou, dar cumva conex”, spune el cu referire la cele două produse deja existente ale companiei – motorul de căutare Media Servista și aplicația Știrili. „Ideea este că am aplicat la Google DNI, care mergea în direcția companiilor de media sau IT cu idei inovatoare în consumul de media. Am spus că ăsta e locul nostru, pentru că noi asta încercăm să facem, să revoluționăm modul în care oamenii consumă media. Am zis să începem cu un prototip și ne-am gândit la o platformă care să fie bună pentru jurnaliștii de investigație. Ideea e că platforma ar trebui, când îi dai un articol cu o anumită informație, să obțină toată istoria, de unde a plecat și cum s-a răspândit pe net, apoi să aloce un nivel de încredere sursei primare a informației”. L-am întrebat și cum anume va face aplicația acest lucru, dar Ștețco râde – e complicat și totodată secret. „Deocamdată nu vrem să scoatem la iveală dar încă n-am semnat contractul de finanțare, doar ne-au spus că am fost selectați. Va fi un motor de căutare nou, specific pe știri, cu algoritmi modificați”.

Proiectul se adresează jurnaliștilor de investigație din Europa și ar urma să se finanțeze prin abonamente lunare ale companiilor de presă care vor să îl folosească. Nu e cam mică nișa când toată lumea se plânge de dispariția jurnalismului de investigație? „Nu cred că nu sunt jurnaliști de investigații. Piața e Europa, nu România”, spune Ștețco. Proiectul finanțat de Google e structurat pe șase luni de la semnarea contractului, „până la finalul anului sper să avem ceva palpabil”, conchide el.

ZaCloud spune că aplicația dezvoltată până acum,, Stirili, e singura de pe piața din România cu flux unic de conținut pentru utilizatori, bazat pe preferințele utilizatorilor, în funcție de ce anume citesc aceștia sau marchează ca interesante. „Știrili învață ce te interesează analizând atent cum interacționezi cu știrile și noutățile pe care le citești”, explică ZăCloud. Să mai spunem că aplicația e pe piață din 2013. În acest moment agreghează nu mai puțin de 354 de site-uri de știri și bloguri pe baza fluxului lor RSS, dintre care doar două din Cluj, unul cu audiență mică și celălalt un site de nișă culturală. Pe Google Play, aplicația are 5.000 de descărcări și o notă de 4,3 din 5.

Între câștigătorii granturilor Google se află, de exemplu, și publicația spaniolă El Diario, care urmărește să creeze un sistem nou de finanțare a jurnalismului prin nișe de audiență pe care le invită să finanțeze anumite materiale de presă.

google news initiative

Un comentariu

  1. „dintre care doar două din Cluj, unul cu audiență mică și celălalt un site de nișă culturală” :))

    Da, ca actual de cluj are o audienta uriasa, ce sa zic

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.