Închide

Turcii vor să construiască metroul din Cluj-Napoca: Primăria a primit doar două oferte pentru proiectul de 9 miliarde de lei

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 28, 2022 1 414

Primăria Cluj Napoca a primit doar două oferte, ambele de la firme din Turcia la contractul de aproximativ 9 miliarde lei pentru proiectarea și execuția magistralei M 1, cel mai mare contract din Transporturi de până acum, informează Economedia. Inițial, Primarul Emil Boc anunțase că sunt trei mari constructori interesați, Astom fiind unul dintre ei.

Cele două asocieri sunt conduse de constructorii Gurermak și Dogus, dar includ jucători de pe piață precum Siemens și Alstom și constructori români precum Arcada sau Tiab, ambele firme implicate în construcții feroviare.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj-Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 se va cere oficial Comisiei Europene înlocuirea din PNRR cu alte proiecte feroviare.

Pe 12 octombrie, Guvernul a aprobat noii indicatori tehnico-economici pentru linia de metrou cu 19 stații (detalii aici), iar în SEAP, pe 14 octombrie, valoarea lucrărilor a fost majorată cu 2 miliarde lei, de la 6,6 miliarde la 8,6 miliarde, respectiv cu 90 de milioane lei pentru asistența tehnică, de la 308 la 398 milioane lei (majorare cu 30%).

„La data de 14.10.2022 a fost publicata în SEAP erata nr: EN1040375 / 14.10.2022 care va putea fi vizualizata în SEAP doar după publicarea la JOUE. În vederea elaborării ofertelor, valoarea estimata a procedurii care va fi luata în considerare de către operatorii economici interesați este cea din erata nr. EN1040375 / 14.10.2022, respectiv după cum urmează:

Valoarea estimata a  achiziției:  de  9.064.456.067,00 lei fără TVA  din care:

–  valoarea estimata a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimata a serviciilor de proiectare  (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA;   În valoarea estimată nu au fost cuprinse „cheltuielile diverse si neprevăzute”. 

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Compania Alstom este primul constructor care a anunțat, oficial, interesul pentru magistrala de metrou din Cluj-Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat.

Magistrala M1 Cluj-Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația a fost suspendată aproape 2 luni și întârziată pentru actualizarea costurilor.

Un comentariu

Scrie un comentariu