Închide

Specialiștii care au lucrat la Planul de Mobilitate susțin schimbarea politicii de parcare din cartierele Clujului: „cetățeanul a ajuns să se creadă proprietar pe locul de parcare”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - ian. 15, 2022 3 2473

Arhitectul Șerban Țigănaș, în prezent decan al Facultății de Arhitectură din Cluj, a penalizat politica de parcare aplicată de Primărie în cartierele clujene și perpetuată ani de zile din rațiuni politice și electorale. Țigănaș l-a chestionat recent pe urbanistul Reinhold Stadler, expert Civitta, cel care a lucrat la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Clujului, arătând că spațiul public din cartiere este concesionat/închiriat pe termen lung pentru autovehicule și în locurile nominalizate parcările stau goale pentru jumătate iar documentele de planificare strategică ale orașului ar trebui să conțină recomandări pentru schimbarea acestei practici.  Stadler s-a declarat un susțintor al schimbării modului de funcționare a parcărilor publice din cartierele Clujului.

„Închirierea unui loc de parcare unui singur utilizator pentru 24 din 24 de ore reprezintă o gestiune ineficientă a parcării și distorsionează percepția cetățenilor asupra modului în care parcarea ar trebui să funcționeze. Din păcate, în România s-a perpetuat în ultimii 10 ani acest model de a rezerva locuri de parcare pentru rezidenți care le pot bloca 24 din 24. Astfel, cetățeanul a ajuns să se considere proprietar pe acest loc, iar schimbarea acestei preconcepții este dificilă. În politica de parcare PMUD 2021-2027 atrage atenția asupra acestei probleme și propune măsuri pentru a asigura o gestiune mai eficientă a stocului de parcări, mai ales în zonele rezidențiale. Primi pași vizează limitarea orei în care se poate rezerva un loc de parcare la intervalul 17:00 / 18:00 – 08:00 păstrând mecanismele de încurajare a partajării parcării și în acest interval. Pe parcursul zilei, locul de parcare rezidențial poate fi ocupat de alți utilizatori care ar plăti ocuparea prin tariful orar sau abonament. Desigur, orice rezident poate utiliza gratuit (pe baza abonamentului) alte locuri de parcare disponibile în cursul zilei dacă locul de parcare rezervat este ocupat. Pe termen lung, după o campanie amplă de conștientizare, posibilitatea de a rezerva deține un loc de parcare pe domeniul public va trebui eliminată și înlocuită cu dreptul de a parca pe locurile disponibile pe baza unui abonament sau plătind tariful orar”, a atras atenția arhitectul Reinhold Stadler, în cadrul unei dezbateri publice pe tema PMUD Cluj.

De la găleți cu beton turnat și tăruș în mijloc cu plăcuță la capăt care afișează numărul de mașină, la sticle cu orez în ele și etichete cu rezervat până la sisteme rabatabile din fier, locurile de parcare din cartiere sunt împânzite de astfel de dispozitive create de clujenii care au închiriat respectivele parcări de la Primărie pentru a-și marca proprietatea. Instalațiile au fost create pentru a împiedica alte mașini să parcheze pe aceste locuri.

Oamenii au ajuns la propriu să se linșeze în cartiere dacă cineva ocupă un loc de parcare pentru care altcineva plătește un abonament de parcare Primăriei.

Încă din 2015, consilierii din PSD au cerut primarului Emil Boc să implementeze un sistem integrat de parcare cu abonamente valabile doar în anumite intervale orare (seara-dimineața) care să descurajeze practica blocatoarelor de parcări.

Primăria a evitat de fiecare dată să se atingă de parcările din cartiere sau să schimbe actualul sistem de valabilitate al abonamentelor.

La fiecare dezbatere a bugetului previzionat de Primărie, consilierii social-democrați din Consiliul Local au cerut implementarea unui sistem integrat de parcări și nominalizarea de fonduri în acest sens. Pe lângă parkinguri la intrările/ieşirile din oraş şi schimbarea regulilor de tarifare a locurilor de parcare din centru, în acest sistem ar fi trebuit incluse, după cum declara fostul consilier PSD Gabriel Oniga şi parcări pe structură metalică, în locul zonelor ocupate de garajele de cartier. Potrivit lui Oniga, preţul de construire a unui loc de parcare în sistemul propus ar fi undeva la 2.000 de euro şi, iar avantajul pentru cetăţeni şi pentru primărie ar fi foarte mare, pentru că, în locul a 10 garaje s-ar face 40 de locuri de parcare.

Până acum, municipalitatea a trecut la demolarea garajelor din cartiere (la finalul lui 2022 asumându-și o țintă de demolare a 50% din totalul celor existente în Cluj-Napoca), are proiecte de parcări de tipul park and ride și a schimbat tarifele de parcare din centrul Clujului.

Consilierii locali din Cluj-Napoca vor discutat la ședința din 18 ianuarie Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a Clujului pentru 2020 – 2027 (2030).

3 comentarii

  1. Domnul Serban T uita ca atunci cand faci legi trebuie sa privesti din toate perspectivele, si vorbeste ca un copil de clasa 7-a. S-a ajuns la aceste metode de a mentine locul tau de parcare liber, deoarece nu se poate altfel pt ca se ocupa constant. Pai cine e atat de idiot incat sa plateasca pt un loc de parcare si apoi sa nu il poata folosi pt ca zilnic cand aj acasa e ocupat cum patesc eu. Cu ce ma ajuta pe mine ca trebuie sa caut alt loc uneori timp de 10 min si apoi sa mai cobor peste 15 min sa dau amenda celui care a ocupat locul? Este timp pierdut din viata mea si mai ales din timpul meu liber care este si asa putin. Lui Serban nu-i plac galetile, inteleg, dar eu atunci cand ma plang vin si cu solutii. Ar fi haos si foarte mult timp pierdut de cetatenii organizati si onesti care inchiriaza aceste locuri si respecta regulile urbane. Pt ca bunul simt aici nu exista ca si in vestul europei, eu as mari amenzile pt ocuparea abuziva de vreo 5 ori. Eu cred ca la fel ca si cu sanatatea legea trebuie sa previna nu sa trateze. Cred si ca ar trebui sa existe optiunea ca fiecare sa isi traga la locul rezervat de el, curent pt masina electrica si stalp metalic electric ca sa previi ocuparea abuziva si sa il poti controla din telefon sa il dai jos cand vrei de ex daca pleci in concediu 2 saptamani. Daca ai cesionat sau inchiriat un teren de la primarie este drept sa il tratezi ca si terenul tau asa cum am in cesiune de ex pe 50 de ani un teren cu o cabana. Trebuie pus neaparat gard ca sa inteleaga unii care habar n-au legile din locul in care traiesc sau bun simt sa respecte spatiul altcuiva? Cum dai locuri in chirie daca nu ai lege care sa aplice asta si sa previna ocuparea abuziva? Va rog gantiti mai mult si vorbiti mai putin domnule Tiganas.

    • Nu are sens ca oamenii sa nu poata folosi in timpul zilei o parcare doar fiindca va doriti dvs sa aveti locul marcat cu X. Dupa o anumita ora, chiar si cu sistemul asta primitiv, puteti depune reclamatii.

  2. ,,Închirierea unui loc de parcare unui singur utilizator pentru 24 din 24 de ore reprezintă o gestiune ineficientă a parcării și distorsionează percepția cetățenilor asupra modului în care parcarea ar trebui să funcționeze.” la asa afirmatii omul asta arata clar ca este incompetent. nu stiu ce mai cauta in spatiu public un asa specimen, nu mai vorbesc ca teoriile lui auristice sa mai fie si publice

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare