Închide

SPECIAL Mașina viitorului, proiectată la Cluj. În primăvară ar putea începe producția oficială. Are doar 150 de kilograme, motor electric și va fi disponibilă la un preț accesibil

SocialTop News by Catalin Suciu - sept. 30, 2016 1 628

Macheta primei maşini electrice low-cost, produsă şi concepută în România, a fost lansată, joi seara, la Cluj-Napoca, potrivit proiectanţilor în premieră mondială, viitorul autovehicul numit ”Go4two” urmând să coste aproximativ 5000 de euro, fiind cel mai ieftin model de acest fel din întreaga lume.

În spatele proiectului se află un belgian, pe numele său Henri Jonckheere, un mare pasionat al naturii și al transportului ecologic. Acesta deține și o afacere în Cluj în zona IT. A făcute sute, mii de kilometri pe biciclete și alte dispozitive care nu poluează, iar acum s-a gândit să lanseze o mașină cu totul specială. În urmă cu trei ani a luat hotărârea fermă de a pune bazele unei mașini electrice, dar care să fie mult mai accesibilă publicului larg. Așa că a contactat o echipă de cercetare de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, unde se făceau cercetări pe acest palier al motoarelor electrice.

Și povestește Ștefan Breban, membru al echipei de cercetare, că: „pentru noi, cei de la Universitatea Tehnică, totul a început în vara trecută. Noi aveam multe proiecte pe partea asta, iar Henri, căutându-și oameni care să-i pună ideea în practică, ne-a găsit pe noi. Am făcut rapid o echipă de dezvoltare. E o mașină pe trei roți, iar oamenii tind să creadă că ar fi vorba de mașina lui Mr. Bean care se răstoarnă în curbe. Ei bine, nici vorbă de așa ceva. Mașina aceasta e calculată să nu se răstoarne, e totul foarte calculat.”

Henri

Henri

„O luăm cu pași mai mici pentru că nu suntem exeperți în construcția de automobile. Modificăm în funcție de feedback. Apoi vom merge mai departe. Prima chestiune unică e prețul, undeva la 5000 de euro. Greutatea va fi de 150 de kilograme, folosim materiale compozite, cum e fibra de carbon. Structura ca rezistență va fi din fibră de carbon. Evident, partea de noutate este vehicolul pe 3 roți. Vrem să fie sigură, să ai încredere că poți să-ți urci copiii în ea. Ești mai protejat decât ai folosi un sistem de transport care implică pedalarea personală. Sperăm ca de anul viitor să începem producția. Suntem în tratative cu cei care au preluat activele de la ARO Câmpulung. Se lucrează acum la prototipul 1. Cu ei ne gândim să începem producția. Vom mai lucra la design, pentru că au primit și feedback-uri negative. Vrem să fie cât mai atractivă pentru toată lumea”, mai spune Ștefan.

Un model similar construit de Renault, de exemplu, costă 7000 de euro, varianta cea mai ieftină. Mai mult, după ce l-ai achizionaț, ar trebui să plătești separat pentru închirierea bateriei, iar taxa lunară e în jurul a 80 de euro. Ei bine, cu mașina concepută în Cluj, n-ai avea asemenea probleme.  „Noi vrem să dăm mașina cu tot cu baterie. Vom acorda asistență pe parcurs, dar nu vrem să luăm chirie. Bateria, la fel ca la telefoanele mobile ține o perioadă, dar probabil că după 3-4-5 ani de exploatare  va scădea capacitatea de stocare sub 80 la sută, iar atunci va putea fi schimbată. Una nouă ar costa sub 1000 de euro, dar e un preț estimativ acum”, a adăugat Ștefan Breban.

Până la această oră, investiția nu depășește suma de 100.000 de euro, dar odată cu primele prototipuri lansate, se va ajunge 500.000. Pentru aceasta se va face și un craw-founding pentru sunt oameni interesați să investească, după cum susține Henri Jonckheere. Inițial se va lansa un model pentru oraș, iar viteza maximă atinsă va fi de 45 de kilometri/h. Ei bine, după aceasta, proiectul ar viza construirea și unei mașini care să ajungă la viteza maximă de 80 de kilometri. „Mai întâi vom face toate testele posibile să fie foarte sigură mașina. Asta este cel mai important, să ai siguranță”, explică Ștefan.

”Este o maşină pentru două persoane care va putea fi parcată şi perpendicular, va avea o autonomie de 100 de kilometri, iar cu o baterie suplimentară autonomia va creşte la 200 de kilometri. Vom construi, la început, 10 prototipuri pentru omologare. Maşina se numeşte Go4two şi sperăm să primim primele comenzi din Cluj-Napoca”, a  adăugat Henri Jonckheere.

Iată cum din 2017, românii ar putea într-o nouă eră în privința transportului. Povestea e abia la început.

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Catalin Suciu

Este reporter pentru site-ul actualdecluj.ro, din aprilie 2014. Anterior a lucrat la cotidianul Ziua de Cluj din august 2011. A mai lucrat la cotidianul Monitorul de Cluj între octombrie 2006 și mai 2010, şi la agenţia de presă NewsIn în perioada martie 2007 – februarie 2009. Este absolvent al Facultății de Jurnalism din cadrul Universităţii „Babeș- Bolyai”.

Articole similare