Închide

Se instalează șantierul prin care se va face o stradă nouă între două cartiere din Cluj, menită să schimbe obiceiurile din traficul curent

ActualitateAdministrație by Actual de Cluj - ian. 04, 2022 2 26183

Primăria urmează să dea ordinul de începere a lucrărilor pentru proiectul de regenerare urbană a zonei străzilor Calea Mănăștur – Calea Moților – Uzinei Electrice – Oțetului – Mărginașă prin care se va crea o stradă nouă între cartirele Grigorescu și Mănăștur. De șantier se va ocupa societatea ARL (Strabag), însă lucrările efectiv vor începe în primăvara anului, având în vedere că prin contract primele 3 luni sunt dedicate proiectării. Proiectul are ca termen de finalizare sfârșitul anului 2023, termenul de contract fiind de 18 luni.

 

Primarul Emil Boc a anunțat ieri că urmează să dea ordinul de începere a șantierulului proiectului cu exproprieri pentru revitalizarea arterelor Calea Mănăștur – Calea Moților – Uzinei Electrice – Oțetului – Mărginașă care implică crearea unei străzi noi între cartierele Grigorescu și Mănăștur, concomitent cu lărgirea străzilor și crearea de noi trasee pietonale și pentru biciclete.

Boc a mai anunțat o noutate a proiectul care are ca termen de finalizare sfârșitul anului 2023 – instituirea unui sens unic pe Calea Moților, spre cartierul Mănăștur, excepție făcând mijloacele de transport în comun care ar urma să aibă un traseu dedicat.

„Pe segmentul Clinicilor – George Coșbuc, circulația se va desfășura în sens unic, pe direcția spre Calea Mănăștur, circulația în ambele sensuri fiind posibilă doar pentru transportul public în comun, prin benzi dedicate”, a spus primarul Emil Boc în cadrul unei conferințe de presă din 3 ianuarie.

De șantierul de modernizare Calea Mănăștur – Calea Moților – Uzinei Electrice – Oțetului – Mărginașă se ocupă Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj din grupul austriac Strabag– ofertant (leader) care a depus singura ofertă de la licitația Primăriei Cluj de peste 27 de milioane lei și a și câștigat-o. Contractul a fost semnat în 3 decembrie 2021 la valoarea de peste 26,5 milioane lei, făra TVA, cu un termen de realizare de 18 luni din care 3 luni reprezintă partea de proiectare.

Intervențiile propuse prin proiect în zona Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice vin cu multe constrângeri ca să aducă minuni pentru descongestionarea traficului din oraș pe axa est-vest. Au spus-o proiectanții de la Fip Consulting, cei care s-au ocupat de studiul urbanistic și de cel de fezabilitate. În schimb, traficul infernal ar urma să fie preluat de strada Uzinei Electrice, care va deveni noua variantă de ocolire a centrului iar cu noroc amenajările propuse pe Calea Mănăștur vor încuraja traficul cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul mașinilor. Ambiția proiectului este și de a schimba obiceiurile de trafic ale șoferilor care coboară din Zorilor în centru, să nu mai tranziteze Piața Lucian Blaga sau strada Coșbuc, au mai transmis oficialii Primăriei.

De asemenea, miza este continuarea tarseului de benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun care, în prezent, lipsește de pe Calea Moților sau Calea Mănăștur.

Deși s-a pornit de la ideea reducerii benzilor pentru traficul auto pe Calea Mănăștur în favoarea instituirii unor benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, s-a renunțat la idee în urma dezbaterilor din comisia de urbanism sau din cea de circulație. Prin proiect se va crea o stradă nouă între Uzinei Electrice și Calea Mănăștur, arteră cerută prin PUG și propusă încă din vremea comuniștilor. Proiectul s-a avizat  pentru 4 benzi de trafic auto pe Calea Mănăștur de câte 3 metri, piste de biciclete de 2 metri și trotuare de 2,2 metri, respectiv peste 2,5 metri. Introducerea benzilor dedicate pentru mijloacele de transport în comun au fost calificate ca o etapă ulterioară a proiectului. De asemenea, se va lărgi intersecția dintre Calea Mănăștur și strada Mărginașă, cu încă o bandă de trafic, se vor semaforiza intersecțiile, se vor monta sisteme de iluminat cu LED sau se vor face plantări de arbori.

„Lucrările de reabilitare și modernizare a străzilor se vor desfășura pe o suprafață totală de 40.551 mp.
Modernizarea coridorului pe axa Est-Vest se va realiza prin reducerea suprafeței carosabile, rezultând pe Calea Mănăștur 4 benzi de circulatie cu gabarit redus – 2 benzi dedicate pentru transportul public și 2 benzi pentru circulatie rutieră (lățime de 3m). Calea Moților – segmentul dintre str. Mărginașă și str. Clinicilor – va avea aceeași configurație cu cea de pe Calea Mănăștur.
Pe segmentul Clinicilor – George Coșbuc, circulația se va desfășura în sens unic, pe direcția spre Calea Mănăștur, circulația în ambele sensuri fiind posibilă doar pentru transportul public în comun, prin benzi dedicate.
Pentru axa Nord-Sud se propune realizarea unei artere directe, care să asigure legătura rutieră, velo și pietonală pe următorul traseu: Pod Garibaldi – Str. Uzinei Electrice – Str. Oțetului – Str. Mărginașă. Pentru acest segment au fost necesare exproprieri. De asemenea, se va construi un pod peste Pârâul Morii, și se va extinde str. Oțetului la 4 benzi de circulație. Pe ambele sensuri de circulatie vor exista piste pentru biciclete și trotuare extinse. Pe str. Mărginașă se propune lărgirea la 3 benzi în zona intersecției cu Calea Mănăștur – Calea Moților.
În cadrul proiectului se vor planta un număr de 67 arbori foioși, 33 arbori foioși ornamentali, 167 arbuști înalți, 31 arbuști ornamentali și 175 plante perene.
Toate intersecțiile și trecerile de pietoni de pe segmentele de stradă asupra cărora se intervine prin proiect vor fi semaforizate și gestionate printr-un sistem inteligent de management trafic – prevăzut cu sisteme de prioritizare a mijloacelor de transport public. De asemenea, sistemul de iluminat public LED prevăzut prin proiect permite funcționarea pe diferite nivele de putere și pe diferite paliere orare”, arăta primarul Emil Boc pe facebook în 3 decembrie 2021, la semnarea contractului cu ARL Cluj.

sursă foto: Emil Boc Facebook – simulări proiect Mărginașă – Calea Mănăștur – Moților – Uzinei Electrice

 

 

2 comentarii

  1. Foarte bine ca faceti strazi noi si fluidizati circulatia. Oare de strada Traian cand va ocupati cu reparfarea ei ? Cand ii vine randul, oare , ca e un trafic imens care a deteriorat asfaltul ca avem dune ca la africani acuma. E periculos ca iti rupi masina iar masinile mari stropesc duap ploi fatadele pana sus la acoepris . E dazastru si e si sanytier pe partea care merge spre Abator. E mai rau ca un drum de tara neangrijit in zona strazii, mai ales in perimetrul numerelor 45-47 . Daca e nevoei atasez poze pt lamurire si rezolvare a strazii, pana nu se degradeaza totul iremediabil

  2. Un proiect demn de laudă, dar l-as întreba pe domnul primar Boc, pe când un asemenea proiect cu benzi pentru transportul public și în cartierul Gheorgheni, str Brancusi, unde traficul este sufocant in orele dimineții și dupa masa orele 17-19, având în vedere intersecția cu Titulescu și străzile adiacente, ca urmare a extinderii cartierelor Borhanci și Bună Ziua. Vă rog să aveți în vedere și aici un asemenea proiect. Mulțumesc.

Scrie un comentariu