Închide

Școala după modelul finlandez de la Cluj, unde elevii nu se bat pe note și au voie să greșească. ”E un mare efort să schimbăm mentalitatea recompenselor și pedepselor, a olimpiadelor”

Educaţie by Actual de Cluj - iul. 11, 2022 0 80

Câteva sute de elevi români merg la școală fără ghiozdan, au puține teme și nu primesc note. Asta pentru că sunt înscriși la școli private pe modelul finlandez, tip de educație tot mai căutat. Florina Russu, director al Şcolii Primare Româno-Finlandeze din Cluj-Napoca a povestit pentru Școala 9 cum li se predă elevilor și ce așteptări sunt de la ei, dar și de la părinți, de ce nu e nicio problemă ca profesorilor să li se spună pe nume și elevii să vorbească neîntrebați sau să greșească.

Finlanda este renumită pentru sistemul său revoluționar de educație care a stat drept model pentru multe alte țări. Vecina sa Estonia i-a preluat exemplul și în câțiva ani a surclasat-o la rezultatele obținute la testele internaționale PISA. Modelul finlandez a fost preluat și în învățământul românesc și au apărut și primele instituții care urmează didactica nordică.

Florina Russu, directoarea școlii private ERI Cluj, a povestit pentru Școala 9 cum abilitățile copiilor se îmbunătățesc când ei sunt în centrul învățării. În această școală elevii învață să nu se compare între ei. „O școală bună cu copii foarte buni va fi o școală fără coronițe sau premii, fără acel Big Brother, sunt cei care de mici dețin controlul asupra vieții”, se exprimă directoarea.

„E un mare efort să se schimbe mentalitatea comunităților din România, imaginarul şcolar punitiv, al recompenselor sau pedepselor, a olimpiadelor şi a elitismului de cartier, de care se pare că foarte greu scăpăm. Părinții nu ar trebui să facă lecții cu copiii lor, de asta ne ocupăm noi foarte bine. În loc să stai să desenezi la 11 noaptea un ornitorinc în locul fiului tău, recomandăm o excursie în familie la muzeu, un hamac în pădure sau o săritură în piscină”, spune Florina Russu.

Pentru cei care cred că doar mediile pe școală și la evaluări pot da măsura calității unei școli, Florina Russu are o altă abordare: „O școală bună înseamnă să ai rata 0 la abandonul școlar”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare