Închide

Raport preliminar: de ce avionul cu pasageri al BlueAir a ratat aterizarea și a ajuns în câmp, în ianuarie

ActualitateTop News by Actual de Cluj - feb. 07, 2016 0 359

Concluziile autorităților în cazul avionului care a derapat la Cluj și a ajuns în câmp, în urmă cu exact o lună: accidentul a fost cauzat de zăpadă.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a făcut propria investigație ca să afle împrejurările în care a avut loc accidentul de la Cluj, unde un avion plin cu pasageri al Blue Air a aterizat la distanță de capătul pistei.

Un scurt extras din aceste concluzii: „Aeronava   a   decolat   de   la   Otopeni   la   ora locală 07:14,   având   la   bord  110  pasageri, 6  membrii ai  echipajului şi o cantitate totală de combustibil de 6250 l. Zborul pe traiect a decurs normal. La intrarea în legătură radio cu organul de dirijare de la Cluj acesta a solicitat echipajului să execute un zbor în zonă de aşteptare indicată întrucât mijloacele  de deszăpezire se aflau pe pistă. În urma comunicării radio cu echipajul timpul stabilit de aşteptare în zonă a fost de aproximativ 5 minute de   zbor(aproximativ  până  la  ora  07:50). Înainte   de   decolare   comandantul a luat decizia ca aeronava să fie alimentată faţă de necesarul pentru acest zbor (care include şi o rezervă suplimentară pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce înseamnă că avea combustibil pentru a efectua acest zbor de aşteptare şi ulterior, în caz că situaţia impunea, să efectueze  zborul de deplasare şi  aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson. Aterizarea  pe  aeroportul  Cluj  s-a  produs la ora 08:00, în condiţii de ninsoare, cu pista contaminată cu zăpadă umedă, vizibilitatea 1000m, vânt din direcţia 90⁰cu intensitate de 3 kt (5,5 km/h), factor defrânare mediu, RWY 25 (pista în serviciu pe  direcţia  de  250⁰). La   altitudinea   de  3000   ft(914,4   m)   aeronava  a   zburat în  coborâre,  stabil,  utilizând  sistemul  de  ghidare  la  aterizare  ILS.  La  înălţimea de  aproximativ  800  ft  (243,8  m)  echipajul  a  observat  clar  luminile  firului  director al  pistei şi la înălţimea  de aproximativ 650-700  ft  (198,12-213,3  m)  comandantul de echipaj a trecut la pilotarea manuală  a aeronavei (pilotul automat şi controlul automat al tracţiunii motoarelor decuplate). La înălţimea de 50 ft (15,2 m), înălţime obligatorie  şi  care  corespunde  în  general  cu  poziţia  avionului  la  pragul  pistei, echipajul  a  văzut  luminile  de  balizaj  ale axului pistei,  dar  nu  a  observat  luminile de balizaj ale pragului pistei. Aeronava  a  luat  contact  lin  cu  pista și imediat  după  aceea  comandantul a  acţionat  reversoarele  de  tracţiune,  manevră  care  asigură  reducerea  vitezei cu ajutorul motoarelor. Forţa de decelerare a fost constantă până când reversoarele nu au mai avut efect (la o viteză sub 60 kt (111,12 km/h). În ultima parte a rulajului frânarea a fost executată manual, dar  viteza  nu  s-a  redus  suficient  pentru  a  opri aeronava  pe  suprafaţa  betonată  a  pistei.  Aeronava  s-a  oprit  în  partea  laterală dreapta faţă de axul pistei, în imediata apropiere a capătului acesteia. După  oprirea  motoarelor  şi  evaluarea  situaţiei,  deoarece  echipajul  a  decis că  nu se impune  utilizarea procedurii de  evacuare  de  urgenţă, pasagerii  au  fost debarcaţi  în  mod  normal,cu  sprijinul  personalului  şi  a  mijloacelor  autorizate  ale aeroportului.   Ulterior   aeronavaa  fost  repusă  pe  suprafaţa  betonată  a  pistei şi tractată într-o zonă de parcare.  (…)Se  conturează  faptul că  un  factor  favorizant care   a   dus   la   producerea incidentului aufost condițiile meteorologice din timpul efectuării aterizării”.

Vezi mai jos întreg raportul preliminar:

2016.02.06 Declaratie Provizorie Eveniment Cluj

Citește și:

Un avion Blue Air a ratat aterizarea pe pista Aeroportului din Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

  • Tags