Închide

Proiectul metroului, în continuă stagnare, dar primarul Clujului se laudă că 2025 este anul în care se va săpa cel mai mare și cel mai scump proiect al orașului

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - ian. 13, 2025 1 373

Activiștii din Cluj îl acuză pe primarul Emil Boc că se întrece în declarații populiste în ceea ce privește proiectul metroului din Cluj, început în anul electoral 2024, dar pe a cărui șantier cârtițele stau împachetate la începutul anului 2025. În schimb, Emil Boc a cerut clujenilor, public, la emisiunile locale la care obișnuiește să participe mai nou, telefonic, să îi propună nume pentru cârtițele venite la Cluj și evită să comunice exact dacă și cum se va implementa proiectul metroului, arată activiștii pe grupul Clujul Civic.

Citând surse, aceștia spun că proiectarea efectivă aruncă în aer proiectul, la nivelul stațiilor propuse, dar și a costurilor acestuia, chiar fiind vorba despre dublarea investiției inițiale aprobate.

 

Termenele oferite public de oficialii Primăriei, în special de primarul Emil Boc sunt nerealiste și sunt contrazise de realitatea din teren, arată activistul Istvan Szakats, pe grupul de Facebook, Clujul Civic.

Planurile, predate beneficiarului

Activistul povestește că a ajuns pe șantierul metroului din Florești, cu bicicleta și a putut intra fără probleme în incintă. A cerut și referințe, însă a fost trimis de un muncitor egiptean și de șeful acestuia către Primăria Cluj, singura care poate oferi lămuriri cu privire la evoluția proiectului. „<<So-so>>, îmi răspunde Ahmed, un muncitor egiptean înalt și simpatic, pe la 30 ani, îmbrăcat într-o vestă galbenă și mâncând dintr-o conservă de pește, când îl întreb cum merge treaba la metrou. <<Talk to the boss>>. Pe șantierul de metrou din Florești, printre 2 excavatoare părăsite în noroi și 3 camioane parcate de-a lungul halei decopertate ale fostei Ferme de Pui, adie un miros vag de găinați. Fulguie. În rest pe șantier domnește o liniște aproape solemnă. Înot în glod până la <<boss>>- un bărbat mai scund și bărbos, pesemne inginer. <<Am predat planurile beneficiarului, Primăria Cluj-Napoca. Pe ei să-i întrebați>>, îmi zice – în esență același lucru ca și Ahmed, doar că în românește și mult mai iritat”, rezumă activistul vizita pe șantier de la începutul acestui an.

Pe șantier e liniște. Cârtițele sunt împachetate, cum au fost aduse

“Cârtițele care va trebui să sape odată tunelurile metroului clujean au ajuns pe șantier în 16 decembrie 2024, adică acum o lună-ish. Oare când le mai asamblează Ahmed și colegii? Aflăm asta, pe succesiunea ierarhică Ahmed-Inginer-Beneficiar, chiar de la Primăria Cluj-Napoca. În 27 decembrie 2024, primarul Emil Boc a publicat un video titrând <<cârtițele sunt în proces de asamblare>>. Dar primarul a comunicat un fals. În fapt, cârtițele nici vorbă să fi fost <<în proces de asamblare>>, precum nu sunt nici azi. În realitate, componentele zac și azi exact cum au fost descărcate, împachetate – aidoma unor cadouri de crăciun uitate sub brad, de-o lună de zile. Și se pare că vor mai tot zace acolo nedesfăcute, mult timp. Cât? Aflăm tot de la Primărie. <<Cârtițele vor fi asamblate la începutul anului viitor” a declarat primarul Boc în 31 decembrie 2024 (2). Dar din păcate, domnia sa a rostit un alt fals. Cârtițele nu au fost și nu vor fi asamblate la începutul anului 2025. Pentru că mai e foarte mult până acolo>>”, adaugă activistul.
Cârtițele se asambelează la adâncime/Pe șantierul din Florești nu este niciun puț în lucu
„Uitându-ne la videoul de asamblare a cârtiței la tronsonul de metrou Bakirköy-Kirazli din Istanbul (3), vedem că acestea se asamblează la adâncime, în fundul stației de pornire, în așa-zisul puț de lansare. În cazul metroului napocan, conform SF, puțul de lansare (stația Teilor) este la 16m adâncime. Și, este puțul în lucru? Aflăm de la Primărie. <<Trebuie să ai stațiile pregătite să intre, să ai pereții aceia mulați care trebuie să fie efectuați și se lucrează acum la pregătirea stațiilor acolo unde trebuie să intre. Este o treabă în lucru>>, declara primarul Boc în 31 octombrie 2024. Dar și asta este, din păcate, doar un alt fals. Tot ce vedem azi pe șantierul din Florești este o lucrare de taluzare în locul unde stația va trebui să fie săpată odată. Vedem azi acolo măcar vreo groapă, într-o formă chiar și vag rectangulară? Nu. Ok, măcar niște marcaje de contur? Nu. Niște țăruși măcar? Nu. Dar sute de piloți forați, pereți mulați, platformă betonată la fund, macarale pentru coborârea elementelor cârtiței în puț, pentru asamblare? Ioc, ioc, ioc, și iară ioc. În locul unde va trebui să existe măcar puțul de lansare, azi nu vedem nici măcar utilaje. Nu e nici măcar o roabă. Locul e pur și simplu părăsit. Până și lucrarea de taluzare pentru viitoarea stație a fost realizată în toamna târzie a anului 2024. De atunci, nimic. Iar în lipsa sublim-desăvârșită a puțului de lansare, din păcate, asamblarea cârtițelor nu are cum să fie făcută la începutul anului 2025, conform enunțului edilului. Revine deci întrebarea: când va fi făcută? Aflăm tot de la Primărie. <<Lucrările de excavație în zona puțului de lansare a TBM-urilor vor începe în primăvara anului 2025 (aprilie 2025)>>, declara primarul Boc în 6 ianuarie 2025. Dacă prin excavație domnul primar se referea la săpături efectuate de cârtițe, atunci socotind 3 luni pentru asamblarea acestora (februarie-martie-aprilie), puțul de lansare ar trebui să fie aproape de finalizare de pe acum. Dar nu este, deci în această citire, domnia se va fi aflat într-o altă eroare. Așa că, prin acea „excavație” domnul primar poate că s-a referit la începerea săpării puțului. În această nouă citire, aserțiunea dumnealui se va putea dovedi ne-falsă – peste vreo trei luni și jumătate. În această citire, presupunând un ritm de lucru nemaiîntâlnit de alert, asamblarea cârtițelor ar putea începe prin vara târzie-toamna anului 2025. Corolar, pornirea acestora s-ar putea întâmpla, poate, în toamna târzie sau iarna anului 2025. Doar în acest caz optimist se va putea adeveri o altă aserțiunea a domnului primar, din 6 ianuarie 2025: <<În acest an urmează să intre cârtițele în teren pentru săpăturile subterane>>. Dacă nu, nu. Să ținem deci pumnii ca măcar această din urmă emanație de orizont al promisiunilor să fie mai aproape de realitate”, spune Istvan Szakats.
Există intentenții de modificare a traseului/Proiectarea nu este gata nici în prezent
„Pentru că încă nu am vorbit de noile alunecări și consolidări de teren, de cei 51 de piloți forați aflați fix în calea cârtițelor, de proiectarea care conform primarului trebuia să fie gata în februarie 2024 și de fapt nu e gata nici azi, presărată (pe surse) de intenții de deviere de traseu, modificări, mutări și desființări de stații, și de posibilitatea de-a nu mai săpa nicio stație și de-a amâna construcția stațiilor până „după” ce tot tunelul e săpat – cel mai istoric tun pe care Clujul și-ar putea da cu mâna lui (în estimarea unor specialiști în domeniu, de peste 2 miliarde de euro) față de care recentele autogoluri trase de Primărie, 35 milioane de Euro pierdute cu Sile Pușcaș pe Parcul Zorilor și alte 15 milioane de Euro pierdute pe Cartierul Tineretului sunt mizilic. Mergând pe calea ierarhică în marșarier de la un Beneficiar cu un orizont larg de a-și deficționaliza comunicarea, trecând prin ingineri ursuzi, și până la Ahmed, simpaticul muncitor egiptean înfipt până-n genunchi în glia strămoșească, până la urmă tot acesta din urmă a zis-o cel mai bine cu acel „so-so”.
Recunoscători pentru contribuția sa cheie la readucerea proiectului în cadrele realului, și înțelegând că în viitorul imediat primarul nostru intenționează să-i cheme pe clujeni să-i boteze cârtițele, propun ca acestea să fie numite Ahmed și Soso”, mai scrie activistul.

În luna ianuarie 2025, primarul Emil Boc arăta, despre metrou, că 2025 este anul în care cârtițele vor intra în subteran.”Lucrările de excavație în zona puțului de lansare a TBM-urilor vor începe în primăvara anului 2025 (aprilie 2025)”, a fost citat Emil Boc în presă. Săpăturile ar porni din zona Stației 2 (Teilor) spre Stația Țara Moților iar pe șantier lucrările s-ar concentra pe partea de utilități și organizarea logistică, au mai fost alte observații cu privire la proiect.

În total, administrația locală a plătit constructorului de la metrou, potrivit evidenței plăților efectuate de municipalitate în 2024, peste 225 de milioane de euro. Contractul pentru metroul Clujului are o valoare totală de 2,2 miliarde de euro (cu TVA) și se întinde pe 8 ani. Primăria a atribuit lucrările către Gulermak Agir și Gulermak Spólk, în asociere cu companiile Alstom (Franța) și Arcada (România) și a semnat contractul cu acestea în septembrie 2023. Investiția a fost prevăzută în PNRR cu o alocare de 300 de miloane de euro. Suma din PNRR acoperea aproximativ 15% din valoarea totală a proiectului clujean – care are 19 stații și 21 de kilometri  conform contractului de finanțare semnat în decembrie 2022 de Primăria Cluj-Napoca cu Ministerul Transporturilor (MT). Acesta prevede ca surse de finanțare: PNRR – 300,3 milioane de euro, Contribuție națională – 2,03 miliarde de euro + 429 milioane de euro TVA aferent contribuției naționale și finanțării PNR, Primăria Cluj-Napoca – aproximativ 10 milioane de euro (cu tot cu TVA).

În luna iunie, Guvernul a suplimentat bugetul Ministerului Transporturilor cu circa 1.850.000.000 lei (peste 377 de milioane de euro) bani din care Primăria Cluj ar fi primit peste 150 de milioane de euro pentru proiectul metroului, potrivit Europa Liberă.  „În ceea ce privește Planul Național de Redresare și Reziliență, calendarul componentei 4 – Transport sustenabil, mai exact calendarul jaloanelor asociate Investiției 4 – Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile București și Cluj-Napoca, prevede ca, ulterior semnării a 50% din contractele de lucrări (trim. 4 – 2022), să fie atins un progres de 50% în construirea liniilor de metrou din București și Cluj-Napoca (trim. 4 – 2024). Precizăm faptul că jalonul 86, care vizează semnarea contractelor pentru 50% din lucrări a fost îndeplinit prin semnarea contractului de lucrări pentru construcția liniei de metrou M1 Cluj-Napoca. Pentru a asigura premisele atingerii jalonului 88 – Construirea a 50% din investițiile în liniile de metrou din București și Cluj-Napoca, se impune suplimentarea sumelor necesare acordării avansului în cazul proiectului metroului Cluj-Napoca. În lipsa acestor demersuri, proiectul poate ajunge să înregistreze întârzieri și blocaje imposibil de recuperat, dat fiind calendarul de finalizare a tuturor jaloanelor din Planul Național de Redresare și Reziliență”, se arată în nota de fundamentare a acestei Hotărâri de Guvern prin care s-a suplmentat bugetul Ministerului Transporturilor.

Ulterior, premierul Marcel Ciolacu și Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au anunțat că cei din Comisia Europeană au suspendat cererea de plată nr.3 din PNRR, unul dintre motive fiind legat de neîndeplinirea jalonului privind metroul Clujului, Comisia semnalând că Primăria Cluj a gestionat prost licitația – „jalonul 86 din PNRR prevede ca contractul pentru lucrările de construcție a noii linii de metrou din Cluj-Napoca să fie atribuit cu respectarea normelor naționale și ale UE privind achizițiile publice.”, Comisia considerând că acest lucru nu s-a întâmplat.

Vezi și AICI detalii despre pierderea finanțării.

Șantierul proiectului a fost pornit la începutul lunii iunie, fiind inaugurat înaintea alegerilor locale din luna iunie, în prezența oficialilor Guvernului României, în comuna Florești.

În vara lui 2024, Boc a cerut oamenilor, pe Tik Tok să propună nume pentru cârtițele care vor săpa metorul din Cluj.

„Acești ‘șobolani’, aceste ‘cârtițe’  (Tunnel Boring Machines – TBM) sunt foarte limitate ca număr în lume și se programează de către constructorii care câștigă licitații în funcție de stadiul fiecărui șantier. Ei, pe programul firmei care a câștigat, sunt programate să vină în toamnă la Cluj. Deja ne-au cerut cum să le rânduiască, ce nume să le pună. Am glumit, am pus pe Tik-tok și am cerut propuneri, cum să se numească cârtițele”, declara Emil Boc, la una dintre emisiunile locale, în vara lui 2024.

Foto de pe șantier:

sursa Istvan Szakats

sursa Istvan Szakats

sursa Istvan Szakats

 

Un comentariu

  1. E clar ca atata vreme cat va ramane Boc-Beton la primarie nu vor incepe lucrari la metrou. Tot el a fost vinovat si de pierderea finantarii prin PNRR. Banii aferenti au fost trecuti la metroul bucurestean pt legatura intre gara de nord si Otopeni.

Scrie un comentariu