AcasăActualitatePrimăria a plătit sub 100.000 de euro pentru metroul ...
Primăria a plătit sub 100.000 de euro pentru metroul din Cluj în 2025/Activiștii din Cluj: „Dacă proiectul ar mai primi în acest an încă 8,4 milioane de euro, am putea trăi chiar bucuria de-a vedea cârtițele din toamnă în acțiune”
Administrația locală clujeană a plătit, până în prezent, sub 100.000 de euro pentru proiectul Metroului din Cluj. Suma acoperă 4 facturi emise de societățile Systra și StructurALL Consulting, parte a contractului de supervizare a investiției. Pentru firmele din consorțiul care se ocupă de șantier, Gulermak-Alstom nu s-au făcut plăți. Activiștii din Cluj au semnalat că în 2025, fără încă cel puțin 8,4 milioane de euro, cârtițele nu pot porni să sape tunelurile.
Potrivit datelor de pe site-ul Primăriei, până în prezent, în 2025, Primăria a plătit peste 450.000 de lei pentru contractul metroului din Cluj. Mai precis, banii au mers către firmele Systra (două facturi din luna ianuarie însumând peste 325.600 lei) și StructurALL Consulting (două facturi de peste 114.900 lei), firme care dețin contractul de supervizare a lucrărilor.
Potrivit declarațiilor făcute de primarul Emil Boc, metroul din Cluj are în acest an o alocare de peste 62 de milioane de euro. În prezent, potrivit oficialului, se fac lucrări suplimenatre de consolidare a unei zone cu alunecări de tren din Florești, zonă din apropierea traseului stației Teilor din Florești. În această zonă, a explicat tot primarul Emil Boc, în cadrul unei vizite pe șantier din luna februarie, urmează să se amenajeze puțul pe unde vot fi lansate cârtițele care vor săpa tunelurile metroului din Cluj.
Realitatea de pe teren îl contrazice pe primarul Boc, spun activiștii din Cluj. Aceștia estimează, raportându-se la date din studiul de fezabilitate, că cele două “cârtițe” nu pot porni în 2025 fără încă cel puțin 8.4 milioane de euro.
*Din păcate, după 15 zile de când au demarat lucrările de consolidare cu piloți forați, pe șantier se pot observa doar 11 piloți forați din cei 96 prevăzuți. Adică 11.4%. Pentru a săpa și restul de 85 piloți în termenul enunțat de primar, constructorul ar trebui să-și crească viteza la peste 700%. Continuând cu viteza actuală, pentru turnarea piloților ar mai fi nevoie de 104 zile, adică până în 23 iunie. „În martie încep lucrările la execuția zidului puțului de lansare stația Teilor” – mai spunea primarul Boc în 24.02. Această aserțiune ar putea părea deosebit de puțin verosimilă acum. Pentru că prima dată trebuie terminat de forat încă 85 de piloți. Apoi eventual să mai toarnă un radier. Apoi să verifice soluția. Apoi să reprofileze dealul. Și abia apoi să înceapă execuția zidului puțului de lansare. Și, din păcate, aceste etape nu vor fi consumate nici chiar cu viteza de 700% a constructorului”, semnalează Istavan Szakats pe grupul Clujul Civic.
El mai spune că, în realitate, din estimările de cost din Studiul de Fezabilitate, suma de peste 62 de milioane de euro anunțată de Primărie ca buget pentru metrou, nu ajunge nici măcar pentru săparea primelor două stații de metrou și a tunelului adiacent (70,4 milioane de euro). “Acest fapt, coroborat cu enunțul primarului „vreau să înțelegeți că nu se pot declanșa lucrările în subteran decât dacă un număr mare de stații nu are proiectarea și execuția pereților de bază, acele cârtițe nu se mai pot opri odată ce au intrat în subteran” – indică faptul că în realitate, Cluj-Napoca nu are nici măcar banii ca să pornească cârtițele în acest an. Dar totuși ne dau motive de optimism declarațiile primarului din 24.02 conform cărora „proiectul este în grafic” și „finanțarea proiectului va fi asigurată atât prin PNRR, cât și prin certificate verzi” . Să nu uităm că în următoarele 18 luni ar trebui să finalizăm, conform grafic, 9 stații și toate tunelele aferente.
Deci dacă proiectul ar mai primi în acest an încă 8,4 milioane de euro, fie din certificatele verzi, fie din PNRR, am putea trăi chiar bucuria de-a vedea cârtițele (care stau nedespachetate în Florești, din toamna trecută) în acțiune. Dacă nu, cârtițele vor putea porni, în cel mai bun caz, în 2026”, mai spun activiștii.