VIDEO Premierul Ciolacu arată că Primăria Cluj „a agățat” proiectul Metrou în PNRR cu doar 300 milioane pentru a arunca responsabilitatea finanțării în cârca Guvernului, pe principiul: „Statul să se descurce și să-mi dea banii pentru că eu proiectul l-am început”
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - sept. 29, 2024 2 6196
Invitat în podcast-ul deputatului clujean Sabin Sărmaș (care a inițiat o serie de interviuri cu candidații la președinția României), premierul Marcel Ciolacu a explicat situația proiectului Metrou, reconfirmând că Primăria Cluj a pierdut finanțarea europeană care era alocată prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență), de 300 de milioane de Euro. Lucrul important pe care-l subliniază premierul e faptul că de la bun început se știa că suma aceasta de 300 de milioane n-avea cum să acopere decât o mică parte din lucrările proiectului (evaluate la peste 2 miliarde de Euro) și că s-a forțat „o agățare” pentru ca responsabilitatea să intre pe umerii Guvernului.
Liderul social democrat consideră că în PNRR se putea prinde/negocia, de la început, o sumă mult mai mare pentru Metroul Clujului, fiind vorba de un proiect inclus la categoria „transport verde”, sugerând că Primăriei Cluj a negociat prost pe vremea când a fost întocmit PNRR-ul, iar la guvernare se afla PNL cu USR. Marcel Ciolacu arată că primarul Emil Boc s-a mulțumit doar ca Metroul „să fie agățat în PNRR” cu această sumă mică, ca el să poată să înceapă lucrările printr-un contract iar apoi statul să se descurce și să-i dea banii (Guvernul României fiind răspunzător de proiectele incluse în PNRR).
„În principiu se putea prinde o sumă mai mare prin PNRR, fiind transport verde. Tot ce e pe căi ferate e transport verde, dar în special metroul. Eu lucrez cu materialul clientului. Așa am găsit PNRR-ul. (…) Dar hai să fim corecți, cei 300 de milioane au fost de fapt forțați în PNRR ca să poată fi agățat proiectul iar apoi: statul să se descurce și să-mi dea banii, fiindcă eu (Primăria Cluj – n.red) am pornit proiectul. Și plățile efectuate (deja de 225 de milioane de euro către Primărie și constructor- n.red) au fost o forțare”, a comentat Marcel Ciolacu.
De altfel, lucrurile așa s-au și întâmplat, primarul Boc a dat drumul la licitație și a semnat contractul de lucrări sub umbrela Ministerului Transporturilor (fiind un proiect inclus în PNRR), fără să se concentreze pe procedura juridică în sine, despre care aflăm „că a fost cu probleme”, astfel că reprezentanții Comisiei Europene refuză acum ca această sumă de 300 de milioane să mai meargă spre acest proiect.
„Am fost avertizat de la Comisia Europeană că în lanțul procedurii de licitație au fost ceva probleme. Mi s-a explicat ce. Normal, eu cunosc destul de detaliat ce anume (…) Cei 300 de milioane din PNRR pleacă (…) Nu vor accepta (Comisia Europeană – n.red) să intre să finanțeze un proiect unde ei au anumite suspiciuni. Pe bună dreptate, sunt regulile Uniunii Europene și îmi pierd timpul să dau explicații care vin de la domnul primar și de la domnii europarlamentari. S-au dus acolo europarlamentarii și au spus că nu se poate așa ceva. (…) Nu avem timp să ne certăm”, a spus Marcel Ciolacu, adăugând că el nu e omul care să caute vinovați și că o dată ce au început lucrările e necesar să fie găsite soluții.
Pe de altă parte, Ciolacu admite că nu știe cât de fiabil este acest proiect și mai ales, nu poate estima cât va dura implementarea.
„Vorbim de metrou. Metroul este deja o licitație ținută, un proiect început. Nu știu cât de fiabil va fi și cât va dura implementarea (…) Eu nu sunt omul care să caute vinovații. Cred că nu ăsta este rostul primului ministru. Trebuie să găsesc soluții să rezolv această problemă a clujenilor”.
Deputatul clujean Sabin Sărmaș și-a exprimat îngrijorarea că, resursele Clujului fiind limitate, există posibilitatea ca proiectul Metrou să fie început iar șantierul să nu se mai încheie, motiv pentru care a apreciat că finanțările pentru proiecte de infrastructură necesitau „o prioritizare”. „Dacă noi la Cluj vom cere 4, 5, 6 miliarde de euro pentru trei sau patru mari proiecte, în loc să terminăm unul sau două și apoi să trecem la următoarele, vom sta constant între șantiere și peste 4 ani tot nu vom avea centură, metrou sau tren metropolitan”, a spus Sărmaș.
Premierul Ciolacu a admis că orașul trebuie să aleagă între metrou și Centura Metropolitană și să implementeze mai întâi unul dintre acest proiecte, pentru ca finanțarea să poată fi suportată. Aceasta în condițiile în care Guvernul a menținut ca prioritare finanțarea Spitalului Regional de Urgență din Cluj.
„Frica clujenilor (că vor rămâne cu tuneluri săpate, având în vedere pierderea banilor – n.red.) ține de o abordare retrogradă a clasei politice. De obicei așa s-a făcut. Când adversarul politic a greșit atunci vii și îl taxezi și îl lași să i se urce toată lumea în cap. Nu funcționez așa. Am schimbat legislația astfel încât ce obținem din certificate verzi, efect de seră și așa mai departe, din acei bani, noi obținem acolo în jur de 1 miliard și ceva, dar se pot aduce și 2 miliarde, să îi pot folosi și în zona de transport verde nu doar de industrializare verde”, a mai spus Marcel Ciolacu în podcastul lui Sabin Sărmaș.
O problemă a Clujului este numărul mare de proiecte începute, arată Ciolacu, care toate mizează pe fonduri de la București. Premierul a mai ținut să spună că nu poate un proiect care propune exproprieri de 1 miliard de lei să devină prioritatea Guvernului. El s-a referit la proiectul Centurii Metropolitane a Clujului în cazul căreia valoarea exproprierilor necesare este de 1 miliard de lei.
„Eu cred că la Cluj este nevoie de un Spital Regional pentru că este centru universitar. Iașiul are nevoie, la fel. Am dus unul la Craiova pentru că este cea mai dezvoltată zonă din sud. Foarte multe proiecte nișate în Timișoara. Celălalt centru mare în domeniu medical rămâne Bucureștiul și am insistat să rămână în PNRR Spitalul Universitar. Pentru restul proiectelor trebuie să înțelegem o etapizare. De văzut ce este prioritar. Dacă trebuie să dau 1 miliard de euro pe exproprierile Primăriei Cluj, te anunț oficial că nu e cazul, nu e prioritatea mea. Acum fac metrou și fac și tren de suprafață, metropolitan. Hai să ne hotărâm. Eu nu spun că nu e necesar, dar trebuie să fie niște priorități. Poți să vii cu serviciu public verde. Dezvoltarea este în jurul municipiului”, a mai comentat premierul Ciolacu.
Sabin asta nu face altceva decat sa bage batu’n gard. Cine se asteapta sa il mai sustina?
Numai din cauza lui Sarmas m-am dus sa votez. Cu Boc.