Închide

Premieră mâine la Teatrul Național din Cluj-Napoca, ”Lacrimile amare ale Petrei von Kant”

Cultură by Actual de Cluj - iul. 08, 2022 0 223

Premieră mâine la Teatrul Național din Cluj-Napoca, ”Lacrimile amare ale Petrei von Kant”, de Rainer Werner Fassbinder, în regia apreciatului regizor Eugen Jebeleanu.

Premiera e programată mâine în sala mare a instituției de cultură, iar din distribuţie fac parte Ramona Dumitrean, Sânziana Tarța, Angelica Nicoară, Miriam Cuibus, Elena Ivanca şi Diana Buluga. Piesa este unul dintre cele mai cunoscute şi mai comentate texte ale ”copilului teribil al cinematografiei germane”, Rainer Werner Fassbinder. A fost scrisă şi montată în anul 1971 la Landestheater Darmstadt, iar un an mai târziu a fost transformată în film de către Fassbinder însuși, devenind una dintre cele mai de succes producţii ale controversatului regizor, un film cult.

”Un colaj de cinci episoade din viaţa unei creatoare de modă de succes, Petra von Kant, a cărei viaţă este bulversată de întâlnirea cu un model de o frumuseţe răvăşitoare, Karin, şi vortexul de sentimente generat de aceasta, piesa a fost definită de critici ca o tragedie modernă despre dorinţă, putere şi obsesie”, prezintă Teatrul Național. Eugen Jebeleanu este co-fondator şi director al companiilor de teatru independent Compania 28 (2010, România) şi Compagnie des Ogres (2015, Franţa), creator de spectacole memorabile, abordând teme umane, sociale şi politice esenţiale.

Spectacolul său ”Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba” a fost desemnat „Cel mai bun spectacol al anului” în cadrul Galei UNITER din 2020, iar debutul său în film, ”Câmp de maci”, este câştigătorul a mai multor premii internaţionale, printre care „Premiul publicului” şi ”Premiul pentru cea mai bună regie” la ediţia de anul trecut a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

”Alegerea textului a venit în urma întâlnirii cu echipa artistică a teatrului, după castingul făcut cu întreaga trupă de actori și actrițe. Mi se părea cel mai potrivit să fac un spectacol care să vorbească despre femei, luând în considerare și ultimele spectacole de pe afișul Teatrului Național din Cluj, unde sunt distribuții cu mulți bărbați, 12 oameni furioși de exemplu, și mi-am spus că e cazul și timpul să fie și o distribuție exclusiv feminină”, explică regizorul într-un interviul pe site-ul Teatrului Național. ”Cu atât mai mult cu cât am simțit din partea actrițelor dorința puternică de a juca, și în special a contat întâlnirea cu Ramona Dumitrean, care și-a exprimat dorința de a primi un rol greu, care să o coste, după pauza avută în ultimii ani, datorată maternității. Am hotărât să propun acest text și pentru că sunt un fan al lui Fassbinder, îmi place foarte mult cum scrie și cred că are și o relevanță azi. Poate că e un clișeu să vorbești de relevanță și actualitate, de faptul că are un ecou în societatea contemporană, dar felul în care el prezintă personajele și poveștile și felul în care el aduce în discuție niște teme încă sensibile, din păcate, și după 50 de ani, mi se pare relevant. Acesta a fost și un argument pentru care am ales textul, datorită subiectului pe care-l abordează, pentru că putem spune povestea unor femei și a unei povești de iubire dintre două femei, faptul că putem vorbi despre această emancipare sexuală, dar și despre o descoperire a propriei orientări sexuale la o vârstă nu neapărat fragedă. Personajul nu mai are 20 de ani și cred că e important să vorbim despre faptul că te poți descoperi la orice vârstă și să-ți asumi orientarea ta sexuală”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu