Închide

UPDATE Patru străzi din zona Parcului Central din Cluj se modernizează. Riveranii sunt îngrijorați. Alți clujeni cer circuit velo. De ce se propun rasteluri de biciclete, nu și piste de biciclete

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - dec. 30, 2020 1 1794

Străzile Vasile Alecsandri, Cardinal Iuliu Hossu, Sindicatelor și George Coșbuc se vor moderniza de către Regia Primăriei (Autonomă a Domeniului Public), după un concept făcut de Arhi Box, firma care s-a ocupat și de amenajarea străzii Bună Ziua, cu totuare pavate cu piatră, ca în restul zonei centrale.
Riveranii sunt îngrijorați, fie că se desființează parcările, fie că se vor acoperi gurile de aerisire, fie că proiectul făcut de Primărie nu ține cont tocmai de nevoiele oamenilor din această zonă. Alți clujeni sesizează că, deși Primăria are o politică a pistelor de biciclete desenate cu verde în centrul Clujului, nu a prevăzut  astfel de dotări în aceste zone. De cealaltă parte, cei care au lucrat la proiect spun că miza a fost creșterea spațiului pietonal, accesibilizarea lui, reorganizarea transportului în comun din această zonă, mai ales că circuitul velo există în proximitate, prin Parcul Central.
„Incredibil! Străzile astea n-au nevoie de nimic din ceea ce se planifică a fi făcut. Uzură? Normal, uzura obişnuită, nimic deosebit sau grav. Strada Alecsandri – trotuare noi? Pe strada respectivă trece câte un pieton pe săptămână. Strada Sindicatelor – borduri noi, cele actuale având un aspect neingrijit? Iar are cineva de vândut borduri! Strada Cardinal Iuliu Hossu – se montează mobilier urban, bănci? Când strada trece pe lângă parc? Au înnebunit sau tupeul autorităților nu mai are limite? Patru staţii de încărcare a vehiculelor electrice? 4? Pentru viitorime? Şi unde, când cozile de maşini spre centru sunt infernale la orele de vârf? Rastele pentru biciclete, dar fără piste? Pentru ce? Există deja în parcul care e la 2 paşi. Reabilitarea părculeţului cu Monumentul rezistenţei anticomuniste? Ce să-i facă? E cât o cameră ceva mai mare, are bănci, flori şi pomi. O să-l dilate probabil, că altceva nu văd ce i se poate face. Dar cea mai grozavă pare a fi reabilitarea străzii Coşbuc! Deşi va da peste cap tot traficul rutier, va avea ca rezultat (citez): „creșterea de oportunități pentru cetățenii de toate vârstele”! Aşa da!”, a semnalat Livia Labo.
„După mai mult de 100 de ani de când Caragiale a murit, ideologia lui Farfuridi pare a fi rămas cea după care se ghidează autorităţile: „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!”, a mai semnalat ea.
O altă chestiune se leagă de viitoarele lucrări despre care riveranii de pe Alecsandri se tem că le vor acoperi gurile de aerisire de la case, odată cu reconfigurarea trotuarelor, așa cum spun că s-a întâmplat pe Emil Isac, o altă stradă din vecinătate pe care Primăria a modernizat-o recent și pe care sut reconfigurate piste de biciclete.
Lipsa unui circuit velo este un alt aspect care îi nemulțumește pe clujeni, odată cu acest proiect de reamenajare a celor patru străzi din centrul Clujului, proiect pentru care Consiliul Local va aproba studiile de fezabilitate la ultima ședință extraordinară din 2020, cea din 30 decembrie. În legătură cu această nemulțumire au reacționat și consilierii locali USR care au promis că vor susține ca acesta să existe. Asta după ce pe grupul Clujul Civic a fost lansată propunerea și ea a generat o dezbatere privind felul în care Primăria alege să modernizeze străzile din oraș.
Lucrările de modernizare de pe cele 4 artere vor fi făcute de RADP. De studiul de fezabilitate și de proiect e responsabilă firma Arhi Box, cea care a făcut și proiectul pentru strada Bună Ziua.
Proiectanți din echipa Arhi Box au spus pentru Actualdecluj.ro că tema de proiectare dată de Primărie a vizat creșterea spațiului pietonal, a zonelor cu vegetație, dar și găsirea unui echilibru între mașini și pietoni, concomitent cu reorganizarea stațiilor de transport din zonă. În situația actuală, nu e loc și de piste și de parcări și de copaci și de trotuare și a fost nevoie de un compromis. Odată cu realizarea străzii noi Uzinei Electrice, cu străpungerea spre Moților/Calea Mănăștur, vor putea apărea piste de biciclete pe strada Coșbuc. Pe Cardinal Iuliu Hossu, spun proiectanții, tema a presupus păstrarea de parcări, însă, prin proiect, au fost intercalate locurile de parcare cu zone în care se propun copaci noi. Despre rastelurile pentru biciclete sau stațiile de încărcare a mașinilor electrice din această zonă, proiectanții spun că primele dau posibilitatea clujenilor să acceseze parcul central, unde există un circuit de biciclete, care va fi și mai bine conectat cu strada Emil Isac, iar în cel de alt doilea caz, spun că amenajarea de stații face parte din politica Primăriei de a încuraja transportul electric.
Parcările din zona Parcului Central au fost păstrate, având în vedere activitățile sau nunțile care au loc în zonă, mai spun proiectanții. Odată cu amenajarea arterei Uzinei Electrice, noua axă pentru trafic va fi tocmai strada Cardinal Iuliu Hossu, iar zonele propuse pentru pietoni/relaxare vor fi extrem de utile.
Pe strada Alecsandri nu se propun copaci, dar se vor face trotuarele, prin desființarea locurilor de parcare, tocmai ca oamenii să poată veni de la Primărie spre parc și prin această zonă. Pe această arteră nu se propun copaci. Câțiva copaci se propun pe Sindicatelor.
(simulare lucrări Cardinal Iuliu Hosu)
(Situație propusă pe Iuliu Hosu)
(Vor fi plantați peste 30 de noi copaci pe Cardinal Iuliu Hossu)
Modernizarea celor 4 artere din centrul orașului presupune lucrări de peste 17 milioane de lei. Indicatorii tehnico-economici pentru proiect urmează să se aprobe de consilierii locali, iar la anul urmează să înceapă șantierul, mai întâi cu proiectarea, apoi cu execuția, lucrările având teremene de circa 6 luni pentru execuție, sau chiar mai puțin în cazul arterelor mai mici.
La o ședință precedentă proiectele pentru cele patru străzi au fost retrase de pe ordinea de zi, primarul Emil Boc motivând că este nevoie de corecții tehnice și financiare.
Update: Primarul Emil Boc a repetat la ședința extraordinară a Consiliul Local argumentele aduse de proiectanți, arătând că nu se pune problema unui circuit velo pe Cardinal Iuliu Hossu. În plus, a spus că respectiva arteră este foarte importantă în schema de introducerea a benzilor dedicate din centru spre cartierul Mănăștur și este propusă să aibă sens unic. Respectivele măsuri vor fi luate în anii următori, după demararea celorlate proiecte care privesc zona Mărginașă-Moților-Calea Mănăștur-Uzinei Electice.
Consilierii locali au aprobat indicatorii tehnico economici pentru modernizarea celor 4 străzi din centrul Clujului. Pentru Cardinal Iuliu Hossu au fost trei voturi împotrivă și o abținere. 
În cazul străzii Coșbuc, consilierul USR-PLUS Radu Boloveschi a adus în discuție faptul că lipsesc pistele de biciclete dar și necesitatea unor amenajări în zona parcului de copii – o zonă pietonală mai mare prin care să crească siguranța copiilor sau chiar de un pasaj subteran de trecere între Parcul Central și respectiva zonă de joacă. El a cerut chiar amânarea proiectului. 
Emil Boc a spus că pistele vor fi trasate după ce se finalizează străpungerea de pe Uzinei Electrice, dar că e important ca proiectul să fie aprobat și să se realizeze, între timp. În final și modernizarea de pe strada George Coșbuc a fost aprobată, cu 17 voturi pentru, 5 împotrivă și 2 abțineri. 

Un comentariu

  1. consilierii de la USR+ sunt cam habarnisti, tot aiurea vorbesc in Consiliul Local. Nu poti bloca tot Clujul doar pentru ca ei isi doresc acum piste vopsite cu verde. Chiar nu au viziune deloc.

Lasa un raspuns pentru gicu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.