Închide

Parc și școală, mall sau biserică? Ce vrea în vecinătate cumpărătorul european de locuință

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 01, 2016 0 346

Dacă sunteți în căutare de o locuință ați regăsit desigur printre ofertele din piață mențiuni cu privire la zona în care se află imobilul scos la vânzare. Ați descoperit poate că blocul care într-un anunț imobiliar era prezentat ca fiind în „vecinătatea Parcului Central” era de fapt puțin mai încolo – pe Calea Mănăștur. Sau că apartamentul din „zona” Mănăștur se află în realitate dincolo de granița orașului, pe teritoriului localității Florești. Nu e însă de mirare că cei care vând încearcă să sublinieze atracțiile zonei – amplasarea este unul dintre criteriile esențiale pe care le iau în considerare cumpărătorii. Potrivit unui studiu realizat de compania imobiliară Re/Max la nivel european, când vine vorba de vecinătăţi, pentru aproape 20% din cumpărători apropierea de un loc de joacă pentru copii este crucială, iar pentru circa 19% apropierea de o grădiniţă sau o şcoală. În topul obiectivelor ce nu trebuie să lipsească din zonă se mai află centrele comerciale, restaurantele şi bisericile. Costul locuinței rămâne însă criteriul numărul 1. În România, peste 50% din cumpărătorii unei locuinţe au ajuns la casa dorită prin căutări pe internet.

Costul locuinţei este, pentru cea mai mare parte a europenilor, cel mai important aspect atunci când vine vorba de achiziţia unei case. Potrivit studiului companiei imobiliare Re/Max, pe locurile următoare se află locaţia, suprafaţa şi alte costuri pe care le implică noua casă. Gradul de eficienţă energetică şi anul de construcţie joacă şi ele un rol important. Atunci când vizitează pentru prima dacă o locuinţă aflată pe lista de achiziţie, europenii se uită în primul rând la dotările din baie şi analizează atent ce reparaţii sunt necesare, mai arată rezultatele studiului. Mirosul din casă şi împrejurimile joacă şi ele un rol esenţial, la fel şi gradul de dotare a bucătăriei.

Re/Max: „Locurile de joacă pentru copii şi şcolile, „vând” mai bine o proprietate”

Când vine vorba de vecinătăţi, pentru aproape 20% dintre cumpărătorii europeni apropierea de un loc de joacă pentru copii este crucială, iar pentru cca. 19%, apropierea de o grădiniţă sau o şcoală. Printre obiectivele ce nu trebuie să lipsească din zonă se mai află centrele comerciale, restaurantele şi bisericile. „Este foarte interesant că tinerii şi femeile ar vrea în mod special să aibă o locuinţă în apropierea mall-urilor, în timp ce persoanele cu vârste cuprinse între 30 şi 39 de ani ar prefera să aibă în apropiere o grădiniţă sau o şcoală”, spun reprezentanții Re/Max.

În Cluj, lipsa dotărilor e specifică mai ales noilor zone de dezvoltare (spre exemplul în sudul orașului), unde blocurile au luat-o înaintea serviciilor. Totuși, sesizând o lipsă pe o piață, unii investitori s-au orientat și înspre astfel de servicii, așa că au mai apărut spații comerciale, restaurante, grădinițe private. Pe de altă parte, există și dezvoltatori care au promis astfel de servicii (grădinițe, spații comerciale, locuri de joacă pentru copii și spații verzi amenajate) atunci când solicitau avize de la primărie, dar întârzie să le și ofere în teren. În ceea ce privește ofertele din piața imobiliară locală, puteți întâlni frecvent promisiuni pentru locuințe amplasate „într-o zonă aerisită și verde” – dacă imobilul e în Andrei Mureșanu sau reclame pentru apartamente aflate „în imediata vecinătate a centrului comercial Iulius Mall şi a Universităţii FSEGA Cluj, a lacului și a parcului” – dacă blocul e în Gheorgheni. Dacă ansamblul rezidențial e construit în extensiile mai recente ale orașului, anunțurile îți promit alte tipuri de avantaje: te poți regăsi „în mijlocul naturii şi totodată la o scurtă distanţă de centrele de business ale oraşului”. Asta chiar dacă, pe de altă parte, aceste zone duc lipsă de parcuri amenajate și chiar și de servicii comerciale. Amintim că, potrivit analizelor imobiliare, Clujul este cel mai scump oraș din țară în ceea ce privește locuințele, depășind pe anumite segmente chiar și capitala.

În România, peste jumătate dintre cumpărători își caută locuință în doi

Potrivit unei analize realizate în ţările din Europa de către RE/MAX Europe, 81% dintre europeni își găsesc locuinţa visată în urma unei căutări realizate online şi, de cele mai multe ori, împreună cu partenerul de viaţă. Raportat la piaţa din România, de asemenea, peste 50% din cumpărătorii unei locuinţe au ajuns la casa dorită tot prin căutări pe Internet.

Potrivit studiului RE/MAX, la nivel european, 67% dintre cei care se află în căutarea unei case încep prin a căuta pe site-urile specializate în anunţuri imobiliare. Din total, 44% își întreabă prietenii şi familia dacă ştiu de proprietăţi scoase la vânzare. De asemenea, 35% din total încep căutarea cu ziarele specializate în anunţuri. Analiza mai arată că pentru 60% dintre cumpărători fotografiile cu proprietatea pe care o trec pe lista de vizionări sunt extrem de importante şi pot face diferenţa.

Studiul desfăşurat de companie mai arată că, la nivel european, 40% dintre persoanele care caută o proprietate o fac împreună cu partenerul, iar 25% singuri. Cel mai mare procent, în acest sens, este în Spania, unde 60% din cei care doresc o casă sunt cuplu. Pe locul al doilea este România, unde procentul este de 55%, iar în Franţa este de 31%. Pe piaţa din Turcia lucrurile stau diferit – aici doar 14% dintre cei care cumpără o casă sunt într-un cuplu. Analiza mai arată că 76% dintre cei care caută o casă au avut, până la acel moment o proprietate sau măcar o locuinţă închiriată.

Ce caută clujenii

Potrivit unei analize din decembrie a Imobiliare, ro, cei mai mulți clujeni (46%, în creștere de la 43% anul precedent) sunt interesați de achiziția unei locuințe cu două camere. Pe locul al doilea în topul preferințelor se situează unitățile locative tricamerale, cu o pondere de 28% din total (față de 31% în 2014), urmate de garsoniere, cu 17% (la fel ca anul precedent), și, în cele din urmă, de apartamentele cu patru camere, a căror cotă s-a menținut la 9%. Aproximativ 28% dintre potențialii cumpărători sunt interesați de locuințe de până la 40.000 de euro, în scădere de la 34% în urmă cu un an; 27% dintre clienți ar dispune de un buget de 40.000-60.000 de euro (față de 33% în 2014), în vreme ce 25% dintre clienți ar plăti între 60.000 și 80.000 de euro (față de 19% în 2014). De o sumă de 80.000-100.000 de euro ar dispune 9% dintre clujeni, în timp ce 11% ar putea depăși pragul de 100.000 de euro (în creștere de la circa 8% anul trecut). Ca volum, oferta de apartamente a scăzut în perioada ianuarie-noiembrie cu 16% față de anul precedent, de la 11.024 de anunțuri unice de vânzare în 2014, la 9.221 de proprietăți în 2015.

Mediul online rămâne cea mai importantă sursă de informare pentru cumpărătorii români, arată și datele Imobiliare.ro. Urmează ca importanță recomandările cunoștințelor și prietenilor. 25.6% dintre respondenți consideră că agențiile imobiliare reprezintă o sursă importantă de informare. Rețelele sociale reprezintă un mediu latent de informare imobiliară. Site-urile imobiliare reprezintă sursa de informare în care respondenții au cea mai mare încredere (50.5%), urmate de recomandările cunoștințelor și prietenilor (44.5%) și agențiile imobiliare (37.7%). Rețelele sociale reprezintă mediul de informare în care respondenții au cea mai puțină încredere (10.5%).

Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro în parteneriat cu Synaptic Intelligence în perioada 12 noiembrie – 10 decembrie 2015. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare