Închide

Orașul va avea și autobuze ”pitice”, tot de utimă generație

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 09, 2018 2 1809

O altă licitație pentru achiziționarea de mijloace de transport în comun a fost atribută de Compania de Transport Public (CTP) Cluj. Potrivit primarului Emil Boc se vor cumpăra 60 de bucăți de autobuze nearticulate tot Mercedes din care primele bucăți vor ajunge pe străzile din oraș, cel mai probabil la finalul acestui an. În ultimii ani, Primăria a făcut eforturi pentru înnoirea parcului de transport în comun prin achiziționarea de mijloace de trasport noi pentru a încuraja clujenii să le folosească în detrimentul meșinilor personale. Parcul CTP include încă autobuze vechi Euro 2.

”Directorul Companiei de Transport Public m-a informat că s-a finalizat licitația pentru 60 de autobuze nearticulate. A existat o contestație, dar CTP a câștigat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Vor fi 60 de autobuze Mercedes și mă bucur că la Cluj vor circula autobuze de calitate”, a declarat astăzi primarul Emil Boc la Realitatea FM.

Compania de Transport Local va plăti 63,3 milioane de lei pentru cele 60 de autobuze nearticulate Mercedes. Cluj-Napoca plătește pentru un mijloc de transport în comun peste 230.000 de euro, fără TVA.

În luna aprilie anul acesta, Primăria a anunțat că s-au pus în circulație 15 autobuze articulate Mercedes, Euro 6 pe cinci linii de transport în Cluj. Mijloacele de transport în comun se adaugă celor 40 de autobuze Euro 6 livrate de compania Solaris și puse în circulație în Cluj în 2016, plus încă 24 de autobuze de la Iveco, tot Euro 6. Totalul de autobuze deținut de Compania de Transport Local a Primăriei este de 236.

Autobuzele articulate au fost prezentate public, fiind înșirate pe platoul de la Sala Sporturilor din Cluj, înainte de a fi puse oficial în circulație.

Inițiativa de a face atâta zarvă pe tema celor 15 autobuze Mercedes este parte (pe lângă clasica practică ca primarul Emil Boc să se laude) dintr-o campanie pornită de Primărie pentru a încuraja transportul cu mijloacele de transport în comun în detrimentul autoturismelor personale. Pe de o parte s-a început trasarea de trasee dedicate pentru mijloacele de transport în comun (pentru creșterea vitezei de deplasare) și achiziția de vehicule noi (pentru a spori confortul călătorilor, capacitatea de transport dar și pentru a reduce poluarea). S-au pornit achiziții și de autobuze electrice. Încă pe liniile metropolitane (între Cluj-Napoca și comunele limitrofe) oamenii se plâng de calitatea mijlaocelor de transport în comun. Mai ales cei care circulă între Florești (cea mai mare comună din România) și Cluj-Napoca.

Un studiu făcut de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca pentru Primărie arată că este greu să se producă minuni peste noapte și oamenii să renunțe la deplasarea cu mașinile personale. De exemplu, UTCN a arătat că intoducerea pe cinci linii de transport în comun a 30 de autobuze ectrice articulate până în 2021 vor duce la creșterea cu 2% a numărului de călători care vor opta petru a le folosi în detrimentul mașinilor personale. Studiul spune că în Cluj-Napoca utilizarea automobilului personal ca opțiune viabilă pentru satisfacerea cererii de deplasare rămâne prioritară, însă că autobuzele electrice au potențialul de a descuraja transportul cu mașina personală și, în plus, vor duce la reducerea poluării generate de trafic.

Dacă se iau în calcul datele UTCN, înseamnă că cele 15 autobuze articulate Mercedes introduse pe 5 linii de transport în comun vor aduce o creștere de 1 % a numătului de călători transportați în trei ani.

Utilizarea automobilului personal ca opțiune viabilă pentru satisfacerea cererii de deplasare rămâne prioritară. Creșterea numărului de autoturisme înmatriculate (favorizată de relaxarea fiscală a importurilor second hand din 2017) a dus la o creștere a numărului de utilizatori de automobile şi implicit aceștia sunt prezenți în trafic. Există câteva rațiuni care duc la utilizarea autoturismelor personale zilnic –  necesitatea deplasării în scop de afaceri, caz în care utilizarea turismelor nu poate fi exclusă; lipsa unei conexiuni de transport public pe relația Origine (domiciliu)-Destinație (locul de muncă), caz în care prin optimizarea ofertei de transport public, se poate reduce/înlocui deplasarea cu automobile; necesitatea transportului copiilor la școli, grădinițe, iar acest segment de participanți la trafic vor rămâne în orice variantă de oferte alternative (inclusiv autobuzele şcolare); comoditatea şi confortul financiar al unei părți a populației; durata deplasării pe criteriul Origine-Destinație mai redusă sau similară cu cea a deplasării cu mijloacele de transport public, în acest caz prioritizarea transportului public prin benzi dedicate poate să determine o renunțare progresivă la automobilul personal”, se arată în studiul UTCN.

Pe direcțiile semnalate în studiu, de un an încoace (mult mai vocal), administrația face eforturi pentru a impune o serie de măsuri.

Serviciile CTP s-au extind în comunele satelit ale Clujului. Primăria a anunțat un proiect experimental cu autobuze școlare (despre el, primarul Emil Boc a spus recent că va porni din această toamnă), dar și achiziții de mijloace de transport în comun electrice (11 autobuze urmează să fie livrate luna aceasta portrivit lui Boc, iar alte 30 de autobuze electrice urmează să fie cumpărate din fonduri europene, în acest sens primăria inițiind un proict, încă nedeclarat eligibil sau acceptat).

A pornit și proiectul benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun. Și despre arterele cu benzi dedicate, la orele de vârf, studiu UTCN arată de viteza medie de deplasare este undeva la 30 de km/h, chiar de 20 de km/h în centrul orașului.

sursa: primariaclujnapoca.ro

CTP Cluj-Napoca SA operează la ora actuală pe 47 linii de autobuze, 7 linii de troleibuz, respectiv 4 linii de tramvai. Autobuzele asigură transportul unui procent de 65% din numărul total de călători transportați, troleibuzele asigură transportul unui procent de 23 % din numărul total de călători transportați, iar tramvaiele asigură transportul unui procent de 12 % din numărul total de călători transportați. Datele comunicate de către CTP Cluj-Napoca SA, menționează existența în parcul auto al companiei a unui număr de 236 de autobuze clasice cu motor diesel și normă de poluate cuprinsă între Euro 0 și Euro 6, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 175 de autobuze, respectiv 85 de autobuze într-o zi nelucrătoare, 92 de troleibuze, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 61 de troleibuze, respectiv 32 de troleibuze într-o zi nelucrătoare și un număr de 28 de tramvaie, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 20 de tramvaie, respectiv 9 tramvaie într-o zi nelucrătoare.

Emil Boc a făcut declarații la Realitatea FM. 

2 comentarii

  1. doamna silea,
    caut stirea asta de azi dimineata dar nu o gasesc completa niciunde.
    va rog sa sunati la CTP, sa verificati daca acest contract se va semna zilelele urmatoare sau se asteapta perioada de constestatii in justietie a licitatiei. in mod normal particiantii au dreptul si s-a mai intamplat. asta ar insemna 1-2 ani pierduti, deci stirea dvs ar fi irelevanta.
    asadar va rog insistent sa veridicati pana la capat informatia, a trecut perioada de atac sau nu.
    va multumesc.

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare