Închide

O carte despre istoria filmului românesc și o alta despre arta actoricească, lansate unde altundeva decât la festivalul de film Transilvania, joi

Actualitate by Actual de Cluj - iun. 13, 2023 0 132

O carte despre istoria filmului românesc și o alta despre arta actoricească, lansate unde altundeva decât la festivalul de film Transilvania, joi.

E vorba de volumele ”Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.). Vol. 3” de Valerian Sava și respectiv ”Metafizică și concret în Arta Actorului. Convorbiri cu Adrian Titieni, Andi Vasluianu și Ruxandra Ghițescu”, de Emanuel Pârvu. Cărțile fac parte din Colecția Tiff Cinefil, coorodonată de Ioan-Pavel Azap.

Lansarea, în prezența autorilor, e programată la TIFF Lounge, joi la ora 15.30, în piața Unirii. Prezintă editorii Ovidiu Pecican și Vasile G. Dâncu.

Despre Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.). Vol. 3 de Valerian Sava:

”Printre atâtea profeții ce văd cultura redusă la mesaje-text pe telefonul mobil și la proiecții holografice inconsistente, orizontul își completează totuși azi geografiile cu mari construcții global-metropolitane”, spune Ovidiu Pecican despre ”Post/neoistoria filmului românesc”. ”Astfel, epopeea compozit-barocă, asumat subiectivă și apăsat erudită a lui Valerian Sava se alătură mănoaselor șantiere vaste care, profitând de un climat relaxat de creație, mărturisesc vigoarea creativă a celor aleși. Critic de pasiune, de vocație, de îndărătnicie și deci de cursă lungă, Valerian Sava a găsit în sine resursele de a păși mai departe în opera lui, recuperator-polemică, pe seama cinematografiei românești actuale, ajungând, iată, la volumul al treilea al unei a treia cărți. Mărturie emoționantă a unui pathos personal, a unei bătălii idiosincratice și a unei nobleți discursive, proiectul întregește nu doar efigia unui autor, ci și un peisaj cultural în care cărțile de excepție pot surveni și dinspre noile media și rețele de socializare (Facebook în cazul de față). Ținând în mână acest volum, bucuros că lupta continuă, nu poți spune altceva mai stenic decât că… Valerian Sava merge mai departe, împlinind și conștiința critică de sine a noului nostru cinema”.

”Există lucruri în Arta Actorului la care nu există răspunsuri general valabile – în primul rând din cauza individualității, apoi există lucruri care au o practică general valabilă, ambele extreme rezumându-se la paradigma «meseriei» – este sau nu este o meserie? Nu știm. Arta actorului este diferită de arta filmului sau de arta spectacolului, dar putem vorbi de actorie chiar prin spectrul neprofesionistului, iar exemplele sunt multiple”, spune Emanuel Pârvu despre obiectul cărții sale. ”Bucătăria internă a actorului este un subiect de discutat dacă vorbim de analiză sau teorie, dar atâta timp cât expresia exterioară a artei actorului este cea dorită, poate rezulta că metoda folosită a fost una cu rezultate – așa cum spunea Ion Cojar «orice metodă dă rezultate este o metodă». Dialogurile din această carte sunt dialoguri cu profesioniști, sunt dialoguri venite din studiu sau cursuri, sunt dialoguri menite să ridice întrebări, nu să ofere răspunsuri și, mai ales, să arate trei metode diferite – și paradoxal asemănătoare – de abordare a acestui domeniu – fiecare în relație proprie cu sine, cu gânduri sau întrebări aplicate, cu tendințe și impresii formate din experiență”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare