Închide

Muzeul de artă din Brașov vine cu expoziție la Cluj, prezintă lucrările unui pictor avangardist din Europa Centrală cu expoziții în Munchen și Budapesta

Cultură by Actual de Cluj - iun. 19, 2017 0 480

Muzeul de artă din Brașov vine cu expoziție la Cluj, o vernisează peste trei zile.

Muzeul din Brașov deschide la Cluj expoziție cu lucrări ale artistului Hans Mattis-Teutsch, între 22 iunie și 30 iulie. E o expoziţie „cu o valoare patrimonială deosebită” arată curatorii. Vernisajul e în 22 iunie la ora 18, în prezenţa celor doi curatori, Andreea Pocol şi Radu Popica de la Muzeul de Artă Braşov şi a comisarului de expoziţie, Alexandra Sârbu, de la Muzeul de Artă Cluj-Napoca.

Expoziția „Hans Mattis-Teutsch. Sub semnul avangardei” aduce la Cluj o selecţie semnificativă de lucrări de artă plastică – pictură de şevalet, linogravură, acuarelă, pastel şi statuete – semnate de Hans Mattis-Teutsch (1884-1960), pictor, grafician, sculptor, teoretician al artei și poet, reprezentativă pentru avangarda artistică din spațiul Europei Centrale și provenite din colecţiile patrimoniale ale muzeelor de artă din Braşov şi Cluj-Napoca.

Lucrările expuse ilustrează etapele stilistice parcurse de creaţia lui Mattis-Teutsch între anii 1917-1932, perioadă de maximă creativitate în care artistul a fost o prezenţă activă în cadrul mișcării de avangardă din Ungaria („MA”; 1917-1918), Germania („Der Sturm”; 1921-1925) și România („Contimporanul”, „Integral”; 1924-1925).

Lucrările incluse în expunere au figurat în câteva dintre cele mai relevante expoziții Mattis-Teutsch organizate în ultimele două decenii: „Mattis-Teutsch und der Blaue Reiter”, Magyar Nemzeti Galéria Budapesta, Haus der Kunst München, 2001; „Hans Mattis-Teutsch, artist al avangardei”, Muzeul de Artă Brașov, 2009; „Hans Mattis-Teutsch. Un avangardist transilvănean. Colecţia Muzeului de Artă Braşov”, Muzeul de Artă Timișoara, 2013.

Cine a fost Hans Mattis-Teutsch

Pictor, grafician, sculptor şi teoretician al artei, Hans Mattis-Teutsch a fost un artist complex, a cărui operă, situată la confluenţa mişcărilor de avangardă europene cu avangarda românească, relevă un spirit creator, în continuă căutare, receptiv la mesajele artei occidentale, dar nu subjugat de ele, fidel crezului său artistic: „De fapt, n-am avut etape. Nici maeştri. Sunt copilul secolului XX, iar ca artist am privit de la început dintr-o perspectivă fermă ceea ce se întâmplă în jur şi păşesc pe drumul meu consecvent, în linie dreaptă. […] Eu nu iau ca dominantă fenomenele, ci însuşi omul”. Format în mediul artistic budapestan şi münchenez de la începutul secolului XX, Mattis-Teutsch va fi marcat de influenţa Secession şi de cea expresionistă, de colaborarea cu avangarda budapestană şi de mişcarea berlineză „Der Sturm”. Mattis-Teutsch a fost o prezenţă activă şi în cadrul avangardei din România, la „Contimporanul” (împreună cu Marcel Iancu, Victor Brauner, M.H. Maxy) şi „Integral” din Bucureşti şi „Das Ziel” din Braşov. Lucrările sale vor fi prezente în expoziţia internaţională organizată de „Contimporanul” în anul 1924, alături de cele ale lui Kurt Schwitters, Hans Arp, Paul Klee şi Constantin Brâncuşi. Sub influenţa textelor teoretice publicate în revista „Integral”, Mattis Teutsch îşi sintetizează ideile în volumul „Kunstideologie” (1931).

Nici un comentariu

Scrie un comentariu