Închide

Metroul din Cluj, în derivă/ Contractul pentru supervizarea lucrărilor, atribuit la finalul lunii mai, contestat în instanță

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - aug. 28, 2024 2 1037

După ce premierul Marcel Ciolacu și Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au confirmat, după întâlniri la Bruxelles cu președinta Comisiei Europene Ursula van den Leyen că sunt probleme cu finanțarea din PNRR pentru metroul Clujului, Primăria din Cluj confirmă că sunt probleme și întârzieri la licitația pentru supervizarea lucrărilor. Contractul, atribuit la a patra licitație organizată, către aceeași asociere care a făcut studiile de fezabilitate, Systra-Mettrans, e contestat în instanță.

Anulată de mai multe ori din lipsă de oferte și o dată după ce s-a primi o ofertă neconformă (de la Egis), licitația pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M 1 Cluj Napoca, un contract de peste 200 de milioane lei, cel mai mare contract de consultanță din transporturi a fost atribuit la finalul lunii mai 2024.

Ultima procedură la care s-au primit ofertele a fost lansată în octombrie 2023, cu termen inițial de depunere a ofertelor, ziua de 10 noiembrie 2023. Ofertarea s-a făcut însă în 16 ianuarie 2024 după ce data s-a decalat din 5 decembrie, în 12 ianuarie, apoi s-a prelungit cu încă 4 zile. La licitație s-au depus șase oferte:

1. Asociere : VENTURO INVESTMENT (Leader),Liv Engineering & Consulting Ltd. Co.,Tecnosistem S.P.A.,

2. Asociere : HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) (Leader),Proiect Consulting,

3. Asociere : TPF INGINERIE SRL (Leader),TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL.,

4. Asociere : TECNIC Consulting Engineering Romania (Leader),TUMAS Turk Muhendislik Musavirlik ve Muteahhitl

5. Asociere : SYSTRA (Leader),METRANS ENGINEERING,

6. Asociere : MODERN POWER SYSTEMS (Leader),Altinok Consulting Engineering Inc.

Contractul a fost atribuit către Systra-Metrans Engineering.

Doi dintre participanți au contestat însă rezultatul stabilit de Primărie la CNSC și ulterior în instanță – SC MODERN POWER SYSTEMS SRL – Altinok Consulting Engineering Inc. și Tecnic Consulting Engineering Romania SRL – TÜMAŞ TÜRK MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK VE MÜTEAHHİTLİK A.Ş.

Contractul pentru supervizare este finanțat prin PNRR, dar borna din PNRR stabilește semnarea tuturor contractelor cel mai târziu la 31 decembrie 2023, ceea ce nu s-a realizat în cazul acestui contract.

Etapa de proiectare a primei magistrale de metrou din afara Bucureștiului a început la 1 septembrie 2023. Guvernul a aprobat despăgubiri-record de 283 milioane lei pentru proprietarii care vor fi expropriați la finalul anului 2023. În luna iunie, Primăria Cluj și mai marii Guvernului au pus prima lopată de pământ la Metroul Clujului și au deschis șantierul.

Săptămâna trecută, premierul Marcel Ciolacu, arăta că sunt probleme cu alocarea banilor din PNRR. “Sunt ferm convins că o anumită sumă din cererea de plată numărul 3 va fi reţinută pe o perioadă de 6 luni, maximum 8 luni de zile, pentru a se închide toate lucrurile. Comisia, în funcţie de cât ai îndeplinit din jalon, o să reţină o sumă de bani. Asta nu înseamnă că România va pierde acei bani. Asta este negocierea. Eu îmi doresc să fie o sumă cât mai mică din cei aproape 2,1 miliarde (de euro) de primit din cererea de plată”, a spus Ciolacu.

Premierul a precizat că problemele sunt jalonul cu microîntreprinderile, companiile din energie cu selecţiile din Consiliile de Administrație şi pe transporturi, cu metroul de la Cluj-Napoca.

”S-a făcut licitație, niște indicatori tehnico economici, nu s-a înscris nimeni, s-au refăcut indicatorii tehnico – economici și s-a făcut o nouă licitație. Noii indicatori au uitat să-i încarce în registrul european. De asta s-a blocat proiectul. Ce au spus cei de la Comisie? Că nu îi interesează, trebuia încărcat. Nu se mai poate face prin PNRR. O să fie asigurată finanțarea prin Program Operațional Transport. Doar se schimba sursa de finanțare”, arăta și Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.

Inițial, Primăria din Cluj a anunțat că, de fapt, nu a greșit cu nimic în cazul metroului și a licitației pentru lucrări, imediat după declarațiile oficialilor Guvernului. La începutul acestei săptămâni, instituția confirmă că sunt probleme cu contractul de supervizare a șantierului (finanțat din PNRR), contract în cazul căruia, cea de a patra procedură de licitație, în urma căreia s-au atribuit lucrările, este contestată în instanță.

Deputatul clujean Sabin Sărmaș a lansat în premieră informația că Primăria Cluj va pierde finanțarea europeană din PNRR pentru proiectul metroului, pe de-o parte din pricina întârzierilor lucrărilor, iar pe de alta parte din cauza unor vicii de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor. Chestionat de Actual de Cluj, Sărmaș a spus că are aceste informații din cadrul unor surse ministeriale și că va formula solicitări oficiale pentru a primi răspunsuri concrete.

Proiectul metroului a fost amplu mediatizat în campania electorală din luna iunie, în favoarea PNL Cluj și a primarului Emil Boc, deși ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a spus în mai multe rânduri că proiectul metroului de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR, unde în luna mai nu exista „nici contract de dirigenţie de şantier”. Câciu a făcut comparaţia cu alt proiect de metrou, cel al Magistralei M6 spre Otopeni, care în luna mai se afla deja în stadiu de execuţie de 30%.

2 comentarii

  1. E și normal ca acești guvernanti de la Cluj nu se pricep.Se pare ca și acum lucrează chinezii la ” cartite”.Anul 2024 e pierdut.Cum sa stai 1 an fără utilaje.? Ne lipsește un om precum d.l Bolojan.El face și tace ( au deja 5 centuri)….

Scrie un comentariu