Închide

Karma șantierelor primăriei. Lanțul potrivirilor ca să fie o zi bunicică pentru trafic

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 19, 2015 0 702

11 minute de la Gara până pe Ferdinand ca să parcurgi strada Horea, aflată în șantier pe ambele benzi de circulație, într-o zi de miercuri, după ora de vârf de dimineață.

Și doar dacă se aliniază astrele. Adică rutiera este în intersecția de la Astoria și dă drumul la verde, nu prinzi două tramvaie în față și nu circuli la o oră de vârf – foarte de dimineață sau după-amiază. Iar înainte ca aceste trei potriviri să-ți facă viața de șofer mai ușoară și să guști bucuria celor doar 11 minute prin șantier este musai să nu fie o zi în care unul se trezește să blocheze tramvaiul cu o mașină pe care o parchează aiurea. Miercuri a fost o asemenea zi, mai pe la prânz, așa că de la 10.00 la 12.00 media de străbatere a străzii Horea a rămas 10-11 minute.

Chiar și cu cele patru potriviri de partea ta, timpul acesta se poate nărui dacă unul sau doi nerebdători din trafic forțează semaforul și trec chiar în momentul în care s-a aprins becul roșu. Asta se întâmplă destul de des la intersecția cu Crișan, unde cel puțin două mașini de la semafor se avântă chiar dacă n-au acest drept. Ține de noroc. Timpul rămâne același dacă ești în fața lor.

Dacă este o zi cu toate cele cinci potriviri, 11 minute petrece în trafic și o mașină de la poliția locală cu un echipaj de polițiști ieșiți în misiune de decongestionare a circulației pe o arteră aflată în plin proces de modernizare,

Dis de dimineață, când primăria de pe Moților este înțesată de cabluri de aspiratoare și i se face cosmetica înainte de o zi de lucru, într-un birou de la parter se pune țara la cale. Prioritatea zero sunt șantierele de la străzi, iar echipele de la control-trafic se pregătesc să iasă în intersecțiile de pe arterele unde se lucrează.

E ordin de sus și, legal, este singura situație în care polițiștii primăriei pot intra în papucii agenților de la rutieră cu intersecții în fișa postului. În plus, dacă ies pe teren la dirijat traficul sunt șanse mult mai mari ca acest fapt să fie ce-a de-a șasea potrivire pentru o zi bună în trafic pe strada Horea, unde dintre arterele pe care în prezent se lucrează.

După ora 7.00, agenții de la locală pătrund pe Horea. La Astoria nici urmă de cei de la rutieră. „O fi la cafea, la Astoria” este primul gând. „Dar mai funcționează restaurantul ăsta?”, vine natural al doilea gând.

Înainte să fie rostite, întrebările primesc răspuns. „Acum e autoservire. Dar odată era cel mai râvnit loc din oraș. Mi-a cheltuit prima leafă aici, la Metropolis, că asa-i zicea”, spune agentul de la locală cu față rotunjoară de ardelean molcom. A luat primul salariu pe când era băiețandru și lucra la fabrica Libertatea. Pe atunci, în ’84, altfel se legau prieteniile cu șeful de post și cu agenții. O sticlă de coniac, povești depănate până dimineața și șeful de post te ține minte. Ba te mai cheamă și la petrecerea de pensionare. „Să vedem dacă e o zi în care se blochează tramvaiul”, aduce discuția în prezent colegul de echipă. E mărunțel și bronzat și n-are vreme de nostalgii de pe vremea răposatului.

Urmează un moment lung de tăcere și o parcare aproape de intersecția Crișan-Horea-Cloșca, pe partea cu numere impare. Agentul nostalgic iși ia chipiul, iese din mașină și se postează în intersecție. Are fluier și începe să facă semne mașinilor. Colegul său- cel mărunțel și bronzat- rămâne la mașină. Dă drumul la girofar ca să mute mai în față coloana de mașini parcate. Un mușteriu deschide portiera și privește nedumerit mașina cu girofar sforăitor. „Nu prea se iau în serios mașinile cu girofar”, gândesc cu voce tare. „Se iau, atunci când cobori și îi iei la întebări, se schimbă situația”, îmi explică. Gândesc cu voce tare: „Știți ce nu înțeleg. Aici e șantier, șoferii sunt nervoși, e de înțes de ce parchează cum îi taie capul. Dar în parcul central…de ce să parchezi pe trotuarele de lângă parcul central când ai un parking cu peste 300 de locuri, gratis, la câțiva pași, sub sala polivalentă”. “Cum de ce?”, intervine interlocutorul. “Am dat acolo, în zona parcului, peste 1000 de amenzi. Știți ce mi-a răspuns unul dintre șoferii amendați? Păi să parchez la polivalentă ca să merg atâta pe jos? Ce era să-i mai zic? Păi nu de asta ieși în parc, să mergi pe jos…”, completează acesta. „Oare dacă primăria ar face un test și ar scoate stâlpișorii care delimitează aleea centrală a parcului de străzile pietonale, s-ar circula cu mașina prin parc”, încep un scenariu în gând. Agentul are și el o teorie a stâlpișorilor. „Știți ce o sa facă șoferii, o să parcheze pe stradă, lângă stâlpișori. Mie acum mi se pare anormal când nu se parchează unde apucă fiecare”, o spune fără să știe de scenariul început de mine. „Nu prea putem să facem mare lucru aici, dacă nu iese rutiera în intersecție. Acum ne-au văzut aici (îmi arată o mașină de poliție mare care trece pe lângă noi) sigur vor ieși și ei la Astoria”, ne întoarce agentul pe șantierul de pe Horea.

Ca să fie o zi cu karma bună pentru trafic e necesar să parchezi în zona șantierului mașina cu girofar inscripționată cu poliția locală aproape de intersecția Crișan-Horea, repet în gând. Mă întrerupe, din nou, agentul. „Îl vezi pe omul care cară cartoane…Când se lucra doar pe partea cu numere pare s-a lăudat că face pe zi 500 de lei. 500 de lei din cartoane. Pe zi. Păi dacă e real ce ne-a spus, ar trebui să ne apucăm toți de strâns cartoane”, spune acesta în timp ce-și înșfacă chipiul din mașină.
„Dacă sunt cartoane, funcționează economic locală, merg buticurile și magazinele, chiar și pe o stradă în plin șantier”, încep să croșetez în minte.
Colegul său merge către intersecția de la Astoria să verifice dacă a ieșit poliția rutieră la dirijat traficul. Interlocutorul meu îl înlocuiește în intersecție. „Prinzi două tramvaie care vin dispre gară, doi șoferi care trec pe roșu și fără cei de la rutieră în intersecție. E gata coloana și nu prea mai ai cum să dirijezi traficul. Când se circulă doar pe câte o bandă pe sens, nu prea ai unde să-i direcționezi”, îmi sintetizează neajunsurile șantierului de pe Horea. Trec pe lângă noi două camioane, tot dinspre gară, care se alătură colonei spre centru. „Cartonașul pe care-l vezi afișat în parbriz e autorizația de liberă trecere. Cu autorizația pot circula prin centru. Dar și așa sunt îndoieli, că sunt unii care o afișează pe cea veche”, îmi face instructajul de ce traficul greu merge prin șantier, spre centrul orașului. Nu-i timp, însă, de luat la puricat traficul greu. Agentul mă face atentă. „Vezi ultima rabă care stă în coloană. Șoferul a coborât și a intrat în magazinul de vizavi să-și ia ceva, probabil. Sunt curios dacă se întoarce până se pune în mișcare coloana. A, uite-l”, mi-l arată cu privirea. A trecut cu bine, îmi zic, încă o potrivire ca traficul să nu fie sugrumat și să fie nevoie de ca șoferul să fie căutat în magazin.

Pe Crișan se face încă coloană. O mașină iese de pe stradă și se oprește lângă noi, pe banda de pe Horea pe care se fac lucrări. Șoferița vede agentul și dă geamul jos. „Pot să merg până la grădiniță. Aici aproape, mă întorc repede”, i se adresează. Agentul se uită sceptic la mașina gri. „Oare puteți? Ați parcat fix în baltă, nu știu dacă o să puteți”, îi răspunde. Detensionată, șoferița promite să dea mai în față, ca să nu fie probleme la coborârea din mașina.

20150617_081910

E deja 9 și. A cam trecut perioada de vârf pentru trafic. Rutiera este la Astoria și dă drumul la verde. Colegul de echipă se întoarce în intersecția noastră. „Mai stăm puțin să vedem cum merge”, anunță. „Nu mult, că avem sesizare de la Dispecerat, să mergem la gară unde strațiile de autobuz sunt pline cu mașini parcate”, i se răspunde. Agentul mărunțel se îndreptă către mașină. Pe lângă noi trec ambulanțe. Nu apuc să întreb că mi se explică: „Ele au tratament special. Chiar dacă e șantier, tot se găsește un culoar. N-au fost sesizări de la ei”.

Mașina de poliție locală se pune în mișcare, spre gară. Pe sensul asta se circulă mult mai bine. Ajungem repede, doar câteva minute. Prima oprire, stația de autobuz de lângă gara mică. Nici nu mi-am dat seama că e stație. Înțesată de mașini. Unele cu șofer, altele așezate la o distanță considerabilă de bordură. Șoferii nu fac nicio mișcare. Agenții coboară din mașină. Șoferii dau geamul jos să ia pulsul. Primul e nemulțumit. “Păi unde să parchez?” Nu în stația de autobuz!, i se răspunde, cu rugămintea să se pună în mișcare. Mă rămâne puțin în expectativă, poate-poate. Apoi pleacă în trombă. Agenții încep să pozeze mașinile și să scrie notificările. Încep să apară șoferi. Bucuroși că au ajuns la fix, mai degrevează stația. Rămân doar câteva victime cu o amenadă în parbriz. „Le-am amendat, dar mașinile tot rămân în stație. Acum nu mai poți ridica mașini nici dacă blochează intersecția, tramvaiul, stația de autobuz. Deloc. Nici măcar să le muți din zonă. N-ai voie să te mai atingi de ele”, îmi spune dezamăgit agentul mărunțel.

20150617_083920

Ne mutăm vizavi de gară. Înainte, unui șofer de taxi oprit în fața gării i se face observație să se retragă în alveola specială. Oprim cu girofarul pâlpîind într-o coloană de mașini parcate. Pe trotuar e încă dimineață și se stă la cafea. Unul mai tuciuriu cu un singur dinte în față rânjește la agenții care au coborât din mașină. Fără să mă gândesc la ceva îmi adun instinctiv geanta de laptop si rucsacul. Trece pe banda de lângă noi o mașină de poliție municipală. Continui să țin strâns, în față, rucsacul și geanta. Personajele aliniate în fața magazinelor cu cafele se mută înspre sediul de bancă din zonă. O dubă cu marfă stă oprită în buza unui magazin. Șoferul scoate direct actele și buletinul ca să i se scrie amenda. Mai vin doi șoferi și pun în mișcare niște mașini parcate. N-aș fi zis ca aici e stație de autobuz, dar în noul loc unde s-au mutat cafengiii cu pahare de plastic e un indicator. E stație pentru M-uri, cele care vin din extensiile dormitor ale Clujului. Agenții termină cu duba care făcea aprovizionare și se mută înspre cafengii. Mă uit de la distanță. Un personaj reclacitrant vociferează ceva despre polițiști când trece pe lângă mine. Crâcnit. Cei cu cafelele, cinci la număr, se înghesuie într-un BMW-u și se pun în mișcare. Doar rânjetul li se vede din mașina fumurie. „Acum amenda e pe șofer. Asta cu duba o plătește el, nu firma. La fel și ăstora. Le cerem buletinul și încep să se teamă. Dacă au bube, nu mai pot ieși din țară. Așa că nu e tot una dacă-s amendați sau nu”, îmi explică unul dintre agenți.

20150617_084845

Ultima mașină rămasă e sancționată. Un tânăr cu o plasă privește episodul. Din magazin iese șoferul. Ridică înspre agent o pungă cu roșii, consternat că el a oprit un pic să cumpere ceva. E prea târziu așa că rămâne în cealaltă mână cu amenda. „Acum parcă e stație de autobuz. Păcat că într-o oră nu va mai fi”, le spun agenților. „O oră nu e un termen optimist. Ce într-o oră? În zece minute. Nici zece minute nu e un termen optimist”, vine răspunsul.

20150617_085607

Mașina cu girofar pornește către centru. Să testăm dacă rutiera dă drumul la verde de la Astoria. Stăm un pic în coloană. „Ar trebui să mai mergem pe Bucium și Primăverii. La sensul giratoriu. Și acolo e un dezastru”, se fac planuri pentru o acțiune viitoare de fluidizare a circulației. Agentul cu față rotunjoară intervine:„Ne-am îmbogățit cu toții de avem atâtea mașini. De asta mi-am luat eu scuter. Cu el vin la serviciu. Azi în trafic, mă fila unul. Ne-am întâlnit la semafor. M-a apostrofat prin geamul deschis că nu m-am retras ca să treacă el. Păi domnule și asta e tot vehicul. Nervoși toți șoferii. Și aici, dacă s-ar mișca mai repede cu șantierul și ar da drumul benzii spre dreapta către Astoria, tot ar fi ceva. 30 de metri, dar înseamnă cinci-șase mașini. Pentru trafic e un cîștig adevărat. S-ar sta și mai puțin în coloană”.

11 minute până la Astoria. O zi bunicică pentru trafic. Chiar și pentru cei de cealaltă parte a baricadei, cei care-s blamați că nici măcar nu știu să scrie amenzi. Și agenții-s șoferi și dau piept cu traficul din oraș. Unele zile sunt bune. Altele se pot îmbunătăți dacă se potrivesc lucrurile.

Strada Horea a intrat în șantier anul acesta și face parte din proiectul primăriei cu bani europeni care vizează modernizarea carosabilului și trotuarelor de pe arterele cu linie de tramvai. Primarul Emil Boc a cerut recent poliție rutiere și poliție locale să iasă pe teren pentru a ușura viața șoferilor. A fost și el pe teren pentru a da un impuls șantierului. Ultimul termen pentru finalizarea arterei era toamna acestui an, însă se fac eforturi pentru ca șantierul să se încheie vara aceasta.

20150617_085616

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare