Închide

Încep lucrările la metroul din Cluj, săptămâna aceasta/În ce stadiu sunt celelalte proiecte din București

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 03, 2024 0 822

Primarul Emil Boc a anunțat că în 5 iunie, miercuri, se va deschide șantierul la metroul din Cluj, în Florești.

”Miercuri deschidem lucrările la metrou în Cluj. <<Șobolanul>> (Tunnel Boring Machine (TBM) – mașinăria care sapă tunelul de metrou – n.a) trebuie pregătit locul ca să intre. Intră la sapă, deviere de utilități, ca să intre doi <<șobolani>> în toamnă, pentru că vor fi două tunele.Miercuri încep lucrările la Florești, la intrarea dinspre Gilău, acolo este prima stație.  Până în 2026 trebuie să finalizăm 7 stații de la Florești la Cluj.(…) Este o mândrie pentru mine ca și clujean. Este prima dată când, după București, un oraș începe realizarea celui mai mare proiect de infrastructură după 1989. Clujenii merită și această formulă de deplasare alternativă la mașină”, a anunțat primarul Emil Boc, la o emisiune locală.

La ultima ședință de Consiliu Local de la finalul lunii mai, proiectanții de la metroul din Cluj (Metrans Engineering) au arătat că din punctul lor de vedere nu există niciun fel de impediment pentru  proiectul Clujului să consume banii din PNRR. În schimb, cu două săptămâni înainte, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Cîciu, arăta că proiectul din Cluj este cel mai întârziat dar și că s-a reușit introducerea în PNRR a magistralei de metrou din București, M6.

Discuțiile de la Consiliul Local din 28 mai:

Șantierul de la metrou începe cu devierea rețelelor de utilități/Ce au declarat viceprimarul Dan Tarcea și proiectanții despre începerea lucrărilor

În 3 iunie, premierul Marcel Ciolacu, a declarat public, având în vedere faptul că plățile tranșei 3 din PNRR sunt blocate, că există bani suficienţi în acest moment intraţi în România, că e importantă gestionarea investițiilor dar și că probabil, tranșa 3 de fonduri din PNRR va fi plătită la pachet cu tranșa 4.Marcel Ciolacu a precizat că deja ministrul Fondurilor Europene a avut deja aceste şedinţe individuale cu staff-urile tehnice, pentru că totul este în dinamică.

„Anumite proiecte le putem schimba în funcţie de priorităţi dar nu te poţi duce la Comisie, dacă nu ai şi argumente şi explicaţii foarte clare, unde se pot cheltui banii mai repede. Cum e M4 cu M6. M4 e mult mai avansat, M 6 e foarte puţin probabil că vom cheltui banii pe metroul de la Cluj”, a explicat Ciolacu.

detalii:

Ce a spus premierul Ciolacu despre chletuirea banilor din PNRR pentru proiectele de metoru din Cluj și București

Magistrala M1 de la Cluj 

Ministrul Investiţiilor a fost întrebat în emisiunea România Politică de la Prima News în 14 mai 2024 care este investiţia care are cea mai mare întârziere în PNRR. ”Metroul de la Cluj”, a răspuns Adrian Câciu, el făcând o comparaţie cu alt proiect de investiţie privind metroul, Magistrala M6, care are un stadiu foarte bun de execuţie, scrie News.ro. ”Magistrala M6, pe care acum o contractăm, este deja în stadiu de execuţie de 30%, am reuşit să o introducem în PNRR şi vom deconta banii pe ea”, a spus Câciu. Ministrul Investiţiilor a precizat că la Cluj este ”acelaşi timp de infrastructură, dar suntem încă la stadiul în care nu avem contract de dirigenţie de şantier, nu avem o delimitare de şantier şi să înceapă săpăturile, deşi până la finalul acestui an ar trebui să avem execuţie de 50%. ”Sunt îngrijorat”, a precizat ministrul Adrian Câciu, adăugând că o să meargă după campanie acolo, pentru că nu vrea să se creadă că este un atac, ”Chiar mi-aş dori ca întreaga atenţie la autoritatea locală să se îndrepte spre acest proiect, pentru că este un proiect care dacă este util pentru toţi clujenii, haideţi să îl facem”, a mai comentat Câciu.

La începutul anului, Câciu, citat de euronews, era mai optimist și se arăta convins că proiectul din Clujul va recupera pentru a atinge țintele din PNRR și a consuma banii:

M 4 – Gara de Nord – Gara Progresul

Extinderea magistralei de metrou M4, Gara de Nord – Gara Progresul va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, după ce Primăria Sector 4 a obținut un contract de finanțare în valoare de 2,5 miliarde de euro, potrivit unui anunț al instituției din 3 iunie. Semnarea contractului de finanțare va avea loc marți, 4 iunie, în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a directorului Metrorex S.A., Mariana Miclăuș și a senatoarei Gabriela Firea, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță. Finanțarea de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, va veni prin „Programul Transport” al Uniunii Europene 2021-2027. Deocamdată, licitația pentru proiectare și execuție nu este finalizată.

În aprilie Primăria Sectorului 4, în calitate de lider de asociere, alături de Ministerul Transporturilor, Metrorex SA, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5 al Capitalei, au lansat în SICAP procedura de licitație publică pentru demararea proiectantului și constructorului/constructorilor care urmează să extindă magistrala de metrou M4, Gara de Nord-Gara Progresul, potrivit unui comunicat de presă al primăriei.

„Conform anunțului cu nr. CN1068316/26.04.2024 – „Extinderea rețelei de metrou Magistrala 4 de metrou, secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul”, operatorii economici interesați au posibilitatea de a se înscrie și de a depune ofertele până pe data de 27 iunie a.c., ora 15.00. Ulterior, după atribuirea și semnarea contractului de executare a lucrărilor de proiectare și de execuție, câștigătorul/câștigătorii licitației vor avea la dispoziție un termen total de 60 de luni pentru construcția efectivă. Din acest interval, primele 10 luni sunt destinate primei faze de proiectare, astfel încât construcția efectivă să poată fi demarată cât mai rapid posibil. Ulterior, vor fi realizate, în paralel, pe tronsoane clar definite, atât procedurile de proiectare, cât și cele de construire”, se arată în comunicat.

Potrivit informării, pentru realizarea acestui obiectiv de importanță strategică pentru Capitală, Sectorul 4 a depus deja cererea de finanțare în valoare totală de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, ce vor fi accesați prin „Programul Transport” al Uniunii Europene 2021-2027. Această investiție este, probabil, cea mai mare investiție din București din ultimii ani, gradul de finanțare fiind de sută la sută.

Traseul noii linii de metrou M4 va avea un număr de 14 stații, ce vor fi amenajate pe o lungime totală de aproximativ 12 kilometri, între stația Gara de Nord 2 și stația Gara Progresul, și care va traversa teritoriul sectoarelor 1, 4 și 5, precum și al comunei Jilava din județul Ilfov. Cele 14 stații ale noului traseu sunt: Gara de Nord 2 – Știrbei Vodă – Bogdan Petriceicu Hașdeu – Uranus – George Rozorea – Chirigiu – Filaret – Eroii Revoluției 2 – George Bacovia – Toporași – Nicolae Cajal – Luică – Giurgiului – Gara Progresul.

Stațiile vor fi amenajate conform celor mai noi cerințe pentru securitate la incendiu și vor fi adaptate pentru un acces facil al persoanelor cu dizabilități.  Stațiile vor avea și sisteme de protecție a călătorilor, inclusiv panouri de sticlă și uși automate la marginea peroanelor.

M6 Gară – Aeroportul Henri Condă

Utilaje de forare tip TBM (Tunnel Boring Machine), aduse în 2023 vor intra în acțiune din august, septembrie, potrivit ministrului Sorin Grindeanu, se arată într-un articol Economica, în 2 mai 2024. Construcția a fost amânată din vara anului trecut, din lipsă de fonduri. De asemenea, Grindeanu menționează ca nu au fost finalizate toate relocările de utilități, fiind descoperite și utilități neprevăzute, dar constructorul desemnat lucrării se ocupă de asta în prezent.

Pentru punerea în funcțiune a utilajelor TBM sunt necesare lucrări pregătitoare în vederea alimentării cu energie electrică din două surse independente de ENEL (PPC – n.r.), pentru a putea asigura puterea necesară funcționări celor două TBM-uri”, a explicat șeful Transporturilor în răspunsul oferit deputatului USR de Vâlcea Ion Marian Lazăr.

Angajaţii au de muncă de la turnarea pereţilor mulaţi, până la fundaţii şi instalaţii electrice. Aceşti „pereţi mulaţi” sunt limitele în care se va excava pentru viitoarele staţii. Deocamdată, aceste lucrări se fac la Expoziţiei şi Aeroport Băneasa. Practic, turnarea acestor pereţi este etapa premergătoare excavărilor cu TBM-uri (Tunnel Boring Machines) – utilajele care vor săpa tunelurile subterane, explică cei de la Metrorex. De altfel, reprezentanţii companiei au realizat un video prin care arată exact procesul de execuţie al primelor segmente de pereţi mulaţi.

Magistrala M6 de metrou va avea un traseu de 14,2 km de cale dublă, pe care vor circula 12 trenuri noi și va cuprinde 12 stații.

Secțiunea sud are un traseu de 6,6 km. Pe lângă stația 1 Mai, deja construită, lotul cuprinde șase stații: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo. De asemenea, lotul cuprinde și șase interstații: 1 Mai – Pajura, Pajura – Expoziției, Expoziției – Piața Montreal, Piața Montreal – Gara Băneasa, Gara Băneasa – Aeroport Băneasa, Aeroport Băneasa – Tokyo.

Valoarea totală a proiectului se ridică la peste 6.3 miliarde de lei. Din această sumă, cofinanțarea UE reprezintă peste 2.3 miliarde de lei, prin Fondul de Coeziune, Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.

În februarie 2023, Metrorex anunța că lotul 2 din magistrala 6 de metrou, Băneasa – Aeroportul Henri Coandă, are executant. Lotul Tokyo – Aeroport Otopeni va avea 7,6 km și 6 stații cu următoarele denumiri: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni. Lucrarea va completa și va face legătura dintre stația de metrou 1 Mai existentă și Aeroportul Otopeni.

În februarie 2024, Mihai Barbu, președintele Consiliul de Administrație al Metrorex arăta că finanțarea nu e o problemă pentru realizarea M6: „Avem finanțarea asigurată. Pe de o parte, bani europeni, pe de o parte împrumutul de la Guvernul japonez și pe de altă parte, bani de la Guvernul României. Știu că, pentru lucrările de structură, avem banii pentru tot traseul. Pentru lucrările de arhitectură, avem bani pentru o parte, de la Tokyo la Otopeni, primiți de la Guvernul României. Iar pentru 12 trenuri, avem bani europeni. Ne bazăm pe ceea ce am discutat și cu siguranță că și Guvernul își dorește ca metroul să ajungă și la aeroportul cel mai important din România. Așa se întâmplă în orice capitală importantă europeană. Și nu văd de ce nu ar aloca acești bani”, arăta Barbu, invitat fiind în platoul Euronews.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare