Închide

Ha-ha sau uau!? 10 ani ne trebuie ca să devenim un oraș prietenos cu bicicliștii precum Copenhaga

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 05, 2016 2 1041

Echipa de urbaniști-bicicliști din Viena, organizatoare a turului Crossover -„Cetateni si primari pe bicicleta” – menit să străbată 15 țări europene pentru promova o dezvoltare urbană prietenoasă cu bicicliștii, a ajuns în Cluj-Napoca la începutul săptămânii. Ieri a fost primită și de primarul Emil Boc care i-a asigurat că, în 10 ani, Clujul va fi și trebuie să fie un oraș prietenos cu bicicliștii, așa cum este și Copenhaga.

În ultima vreme, edilul clujean și-a făcut public mea culpa pentru că, locuind într-un cartier care se accesează greu cu bicicleta fiind situat pe deal (Zorilor) nu poate folosi bicicleta ca să meargă sau să se întoarcă acasă de la primărie. De altfel, la inaugurarea sistemul public gândit de primărie cu bani europeni – rețeaua de bike sharing – nici primarul, nici directorii din primărie n-au catadicsit să folosească măcar de amorul artei bicicletele pe care le-au dat în folosință clujenilor pe considerentul încurajării transportului ecologic în oraș.

În schimb, ieri, cu primejul vizitei tinerii urbanisti din Viena (inițiatorii turului Crossover, cei care si-au propus sa călătorească peste 6.000 de kilometri pentru a promova o dezvoltare urbană prietenoasă cu bicicliștii și schimbul de idei între orașele europene, între cetățeni și autorități) edilul Emil Boc a urcat pe bicicletă.

13119849_1013047142117444_7696841137231594057_o

Doar în curtea primăriei, fără să testeze infrastructura pe care primăria se laudă că a pus-o la dispoziție bicicliștilor clujeni. În schimb, Boc le-a mărturisit organizatorilor turului de 6000 de kilometri pe două roți că, în 10 ani, Clujul ar trebuie să devină un oraș prietenos cu bicicliștii precum Copenhaga.

13173444_1013046948784130_6511252652499430263_o

„Dorim să avem un oraș în care pietonii, bicicliștii și șoferii să se respecte reciproc, un adevărat oraș european! Un oraș modern este un oraș care încurajează utilizarea mijloacelelor de transport alternative. La Cluj-Napoca urmărim ca din ce în ce mai mulți cetățeni să aleagă transportul în comun și bicicleta în locul mașinilor. Vom continua proiectele de modernizare a transportului în comun – înnoirea parcului auto al Companiei de Trasport Local prin achiziția de autobuze, troleibuze și tramvaie noi, crearea de benzi dedicate transportului în comun și bicicliștilor, implementarea sistemului de ticketing – extinderea sistemului ClujBike precum și a rețelei de piste de biciclete”, a fost declarația fermă a primarului după ce a testat, la dublu o bicicletă alături de Balazs Halmen (cofondator al Bringn, una fintre primele companii de biciclete de transport marfă din România.

13116299_1013047015450790_5996981157305236421_o

13173582_1013047272117431_6876878487792343323_o

Politici încă necoerente în Cluj-Napoca pentru „două roți”

Anul trecut, primăria a dat în folosință sistemul ClujBike prin care clujenii pot circula cu bicicletele, pe baza unor carduri emise gratuit de primărie. Cu bani grei și întârzieri consistente față de terenele asumate în proiectul european. Sistemul de închiriere biciclete cuprinde stații cu biciclete și piste de biciclete în Cluj-Napoca și în comunele Florești și Apahida. El a fost dat în funcțiune, parțial, fără toate stațiile funcționale sau toate cele peste 500 de biciclete rulate în sistem.

Anul acesta, clujenii s-au plâns chiar că primăria nu mai emite carduri pentru bicicliști.

Potrivit ultimelor datelor oficiale ClujBike, pe perioada martie-aprilie 2016, sunt active 27 de stații, 276 de biciclete disponibile în sistem, s-au emis 5758 de carduri, s-au efectuat 32.000 de trasee de către clienți (durata minimă a unui traseu 1 minut, durata maximă a unui traseu 24 de minute), 183 de carduri au fost blocate, s-au efectuat plăți de 611 lei pentru depășirea orei gratuite de utilizare a bicicletei.

Cele mai vizitate stații sunt cele de pe Splaiul Independenței cu 5760 de tranzacții de ridicare sau depunere, George Coșbuc cu 5219 tranzacții de ridicare sau depunere și Moților cu 3784 de tranzacții de ridicare sau depunere.

Primarul Emil Boc a anunțat pe chatul video cu clujenii, Faceboc că a dat în analiză specialiștilor chestiunea legată de extinderea rețelei de biciclete dar și cea legată de numărul maxim de carduri care se pot emite de primărie pentru a nu bloca sistemul de biciclete.

Clujenii au criticat și critică politica primăriei privind pistele de biciclete amenajate în oraș dar și faptul că, din pricina șoferilor care parchează, ele sunt de multe ori ocupate și blocate. Ca replică, oficialii primăriei spun că dau cel puțin 1000 de amenzi pe săptămână pentru parcările neregulamentare din centrul orașului, printre care și pentru cei care parchează pe pistele de biciclete.

Chiar și așa, politicile primăriei de încurajare a transportului pe două roți în Cluj-Napoca sunt încă încoerente și nu merg mână în mână cu măsuri de descurajare a utilizării mașinilor pentru accesarea centrului orașului (încă se mai dau abonamente pentru firme și clujeni în zona 0 a Clujului, nu doar pentru riverani, multe străzi pietonale din oraș sunt pline de mașini, altele deși trebuiau pietonalizate, n-au fost tocmai la presiunea șoferilor).

CROSSOVER a ajuns în România la final de aprilie

sursa foro: Crossover (Facebook)

sursa foro: Crossover (Facebook)

În 2 mai, echipa Crossover a ajuns la Cluj. „Mai mult de 420 de kilometri parcurși și primele dealuri din Transilvania. Doar 2 zile de ploaie. 5 cauciucuri plate din Budapesta și trei spițe rupte la roata din spate ne-au încetinit puțin, dar în același timp ne-au oferit experiențe deosebite apelând la magazine locale de biciclete unde oamenii ne-au ajutat. Opriri: Rakos, Szolnok, Martfu, Szeghalom, Oradea, Bucea. Am intrat în România pe 29 aprilie, prin Oradea. În două zile am parcurs 150 de kilometri și 1400 de metri în altitudine spre Cluj, pe un drum internațional. Frumoșii munți cu satele transilvănene au contrastat puternic cu periculosul drum E60. Mașiniile treceau extrem de aproape, a fost un test stresant, cu multe emoții. Clujul e un oraș deluros, am urcat un dea înalt pentru a ajunge la gazda noastră – și-am fost absolut epuizați- și ce credeți că e sus? Un centru fitness”, au sintetizat cei de la Crossover drumul de la graniță spre și în Cluj-Napoca.

Inițitiva Crossover aparține unor urbaniști din Austria și Polonia care au inițiat un tur prin orașe europene pentru a promova mersul cu bicicleta în orașele est europene și a crea o rețea pentru incurajare și dezvoltarea infrastructurii pentru bicicliști. Turul de 6000 de kiloemtri e gândit prin 15 țări care au rata cea mai mare de motorizare, dar și rate de accidente mai mari de 3-5 ori decând orașele vest europene.

Cicliștii urbaniști au pornit în turul prin țările europene din Viena, în 10 aprilie. Au accesat orașe din Austria și Urgaria, dar și capitala ungară Budapesta, iar acum cea simbolică a Transilvaniei, Cluj-Napoca.

sursa foto: Emil Boc (Facebook)

2 comentarii

  1. Luminitei (autoarea articolului) o sa ii ia mai mult timp sa devina prietenoasa cu Emil Boc :))) numai articole negative scrie despre dansul.
    Oricum, mie mi se pare un lucru extraordinar ca se incurajeaza mersul pe bicicleta iar proiectul Cluj-Bike este unul reusit! Folosesc saptamanal bicicletele si sunt foarte multumit!

  2. Asa cum e Boc, dar primi pasi s-au facut catre acest obiectiv, ceva piste de biciclete sunt in Cluj, la fel si biciclete, ceea ce este un lucru foarte bun!

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.
  • Articole similare