FOTO. Idee din Amsterdam şi 20.000 de euro locali: instalaţie nouă în Parcul Central al Capitalei Europene a Tineretului
ActualitateTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - feb. 27, 2015 5 7160
Ştiţi celebrul „IAmsterdam” din capitala olandeză alături de care ne pozăm cu toţii dacă avem norocul să ajungem în oraşul cu biciclete şi canale? De vineri avem şi în Cluj „capitala Tineretului” o instalaţie în Parcul Central. Zice, de la distanţă, „Cluj 2015”, e cu lumini (în culori diferite) şi cu mesaje şi cuvinte (în cinci limbi), a costat 20.000 de euro şi marchează anul în care Clujul a primit titlul de European Youth Capital.
Piezişă, Cetăţuie, Piaţa Unirii, Hotel Continental, Tordai Sóbánya (Salina Turda), Etudiant, Youth, Klausenburg, o inimă (inspirată de „I Love Cluj”-ul de Facebook), „2021” – an ţintă pentru un dorit titlu de Capitală Culturală Europeană. Stau scrise în casete luminoase în instalaţia nou apărută în Parcul Central.
“Fuchsia!”, zic, când se schimbă culorile din instalaţia de parc. “Magenta”, mă corectează cineva. Şi culorile – cuvinte se schimbă iar. Încerc să mai remediez situaţia după gafa cromatică a nerecunoaşterii celebrei magenta şi mai risc un nume din paletă: ăsta e zinc yellow! “zinc yellow?!”, se aude răspunsul printre copacii cu morişti colorate din Parcul Central. „Imediat se face roşu-galben şi albastru. Şi apoi verde-alb-roşu”, se glumeşte, tot cromatic, în oraşul eternelor certuri privind instalarea de plăcuţe bilingve/trilingve.
Realizată de Asociaţia Studenţilor Arhitecţi din Cluj, alături de cei de la I Love Cluj şi cu participarea unor designeri, instalaţia montată din această seară în Parcul Central scrie mare: Cluj 2015. Îl vezi de departe pe “Cluj 2015”. Dacă te apropii, citeşti în casete luminoase mesaje-cuvinte. Cei de la Share, organizaţia care gestionează proiectul, au făcut socoteala: sunt 13 în engleză, 14 în română, 12 în maghiară, 11 în franceză și tot 11 în germană. Plus o inimă (pentru I Love Cluj) şi un 2021 (pentru anul-ţintă de încă un titlu de Capitală).
Ideea a fost să se creeze o instalaţie care să devină punct de atracţie pentru turişti şi localnici în 2015 şi mai departe, zice, pe fundal luminos, Răzvan Luca, coordonator al departamentului de reactivare urbană în cadrul Capitalei Tineretului. Ideea nu e originală, o recunosc chiar cei din echipă: inspiraţia a venit din Amsterdam, dar s-a „adaptat” la oraşul-gazdă Cluj.
„Asemeni modelelor din Amsterdam şi New York, am gândit un totem şi, pe lângă modelele care ne-au inspirat, ne-am hotărât să introducem casete sub formă de ecrane ce conţin mesaje: obiective turistice ale oraşului, caracteristici ale oraşului şi a oamenilor de aici, în cele cinci limbi oficiale ale Capitalei Tineretului”, a precizat Luca. Totemul a fost realizat cu ajutorul celei mai mari comunităţi online din Cluj, I love Cluj, şi cu implicare a 10 designeri, care au lucrat ca voluntari.
„Mesajele au fost selectate în urma unor brainstorming-uri interne şi cu ajutorul celor de la I love Cluj, care au făcut şi o campanie ca să descopere cuvintele care rezonează cu publicul clujean. Am introdus cât mai multe dintre ele, mai precis 63. Totemul rămâne în Cluj tot anul 2015. În Parcul Central nu ştim exact cât timp stă. Poate îl mutăm, în funcţie de oportunităţi, de idei care vin. Noi suntem deschişi”, spune Luca. Finanţarea pentru proiect a fost asigurată de primărie şi de Consiliul Local, costul totemului ridicându-se la 88.000 de lei.
De ce nu poate clujeanul sa fie original? Trist 🙁
De ce nu putem fi originali macar o data? Trist 🙁
aproape ca si la amsterdam doar ca de 10 ori mai kitschos. de ce nu-i si Pata Rit printre cuvintele colorate?
cornelus, cristinel, luati pauza, hateri-lor!
20.000 e…2500/litera. Va spun, in Cluj suntem chiar nebuni cu Boc si Share si gropi si mizerie si capitala naibii.