Închide

După două decenii se reiau lucrările la un tronson din Autostrada Transilvania, lângă Cluj

Economie by Actual de Cluj - aug. 08, 2024 0 349

La nu mai puțin de două decenii de la deschiderea lucrărilor pentru construcția Autostrăzii Transilvania, lângă Cluj pe tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău, lucrările sunt așteptate să fie finalizate peste doi ani, în cel mai bun scenariu, arată asociația care monitorizează proiectele de infrastructură mare din România, Pro Infrastructura.

În 16 iunie au fost marcați 20 de ani de la prima cupă de excavator dată de constructorul de la acea vreme, Bechtel SUA, pe Autostrada Transilvania între Biharia și Suplacu de Barcău. ”Pe Chiribiș-Suplacu epopeea halucinantă a ajuns la contractul actual semnat cu Erbașu în 24 noiembrie 2023, cu ordin de începere emis în 15 martie 2024, care prevede șase luni de proiectare și alte 18 de execuție. Așadar termenul de finalizare este martie 2026, dacă nu vor fi întârzieri la proiectarea scadentă în septembrie 2024”, arată asociația.
Constructorii de la Erbașu, aflați la primul lor sector de autostradă, ”par hotărâți să rupă blestemul (și gura târgului) și să inaugureze lotul în decembrie 2025. Se pregătesc și se agită în teren. Rămâne de văzut dacă vor avea forța să deschidă la sfârșit de 2025. Isprava pare fezabilă dar constructorul trebuie să se mobilizeze exemplar”, arată asociația.
Tehnic, tronsonul nu este într-un relief dificil și dealurile au avut timp să se așeze. ”Singurele provocări ar fi mai degrabă logistice, cum ar fi transportul imenselor grinzi tip U făcute de Bechtel”, mai arată Pro Infrastructura. Mai pot fi folosite acestea, după 20 de ani? Deocamdată nu se știe.

Secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș este parte din contractul pentru construcția Autostrăzii Transilvania semnat în trecut cu constructorul american Bechtel și care ulterior a fost reziliat. Pe acest sector zace vestitul viaduct de 1,8km peste lacul Suplacu de Barcău care a costat la acea vreme o sută de milioane euro și terminat de Bechtel în 2012, în urmă cu mai bine de zece ani.
Asociaţia Pro Infrastructură arăta recent că în România s-a înregistrat un  ”record mondial negativ pe Autostrada Transilvania Chiribiş-Suplacu de Barcău”, afirmând că CNAIR a decis să anuleze licitaţia pe cei 26,35 kilometri ”blestemaţi”, începuți în urmă cu 18 ani și încă nefinalizați. Anul trecut asociația Pro Infrastructura anunța că pentru acest tronson din autostradă a fost bifat un ”record mondial negativ”: ”Record mondial negativ pe Autostrada Transilvania Chiribiş-Suplacu de Barcău. Avem confirmarea că responsabilii din Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere au decis să anuleze licitaţia pe cei 26,35 kilometri blestemaţi. Nu ştim sigur dacă este o premieră planetară, dar poate ne spuneţi voi dacă mai există în lume alt proiect de infrastructură de transport început în teren în urmă cu 18 ani şi trecut printr-o acordare directă (Bechtel), două rezilieri de contract (Bechtel şi Corsan-Corviam) şi trei licitaţii (lansate în mai 2014, august 2017 şi decembrie 2020). Urmează a… patra”. De atunci și până acum a urmat și a cincea licitație, cea pentru care a fost desemnat constructorul acum. Câștigătorul e Construcții Erbașu SA.

Citește și:

Primul contract de autostradă pentru Erbașu : Se semnează contractul pentru lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș pe Autostrada Transilvania/CNSC a respins contestațiile Precon și Nurol

Nici un comentariu

Scrie un comentariu