Închide

Duminica pierdută: carte de bandă desenată despre epuizare, inspirată din povești. Proiectul lansat de artiste din Cluj a strâns finanțare de tipar în două zile

Cultură by Kristina Reştea - mai 16, 2021 0 435

„Într-o lume plină de magie, cea mai frumoasă zi a săptămânii a dispărut. Legenda spune că a fost furată de o vrăjitoare rea, dar Nina e hotărâtă să o aducă înapoi”, e descrierea cărții Duminica Pierdută, o carte de bandă desenată despre burnout. Cartea semnată de ilustratoarea Ileana Surducan spune o poveste despre epuizare și echilibrul între muncă și timp liber, prin prisma basmelor din copilăria noastră. Cartea e gata, iar inițiatoarele proiectului au lansat o campanie de strângere de fonduri pe Kickstarter, pentru a publica albumul de bandă desenată simultan în română și engleză.

În schimbul unei donații, doritorii vor primi ulterior acces la ediția digitală a cărții, cartea tipărită sau diverse cadouri, în funcție de implicarea financiară. Interesul pentru idee a fost foarte mare: în doar câteva zile, s-au adunat peste 9500 de dolari din ținta de 7893 de dolari, 275 de persoane susținând proiectul. „Campania s-a finanțat! Nu mai pot de bucurie, mulțumim mult de tot!”, a anunțat Ileana Surducan, la doar două zile de la lansarea proiectului pe platforma Kickstarter.

Maria Surducan, sora Ilenei și ajutor în conturarea Duminicii pierdute ne povestește cum a luat naștere ideea. „Ileana a început să lucreze vara trecută la o carte de bandă desenată inspirată de basme, mai ales de Frau Holle (frații Grimm) și Fata moșului cea cuminte (Petre Ispirescu). Pe măsură ce lucra și jongla simultan mai multe proiecte, în mijlocul unui an foarte ciudat în care nu se putea pleca în vacanță, Ileana obosea din ce în ce mai tare. Așa și-a dat seama că tot ce-și dorește pentru personajele ei e un pic de timp liber. Așa s-a născut povestea Ninei, care trăiește într-un Oraș unde nu e niciodată duminică. De aici a venit titlul cărții – Duminica Pierdută, și povestea eroinei noastre care pleacă pe tărâmul celălalt ca să aducă de acolo destul timp liber pentru toată lumea. Mi-e mi-a plăcut foarte mult ideea, am dat o mână de ajutor cu scenariul și culoarea – și am luat legătura cu Laura Bularca de la Pronoia, cu care lucrasem la campania de crowdfunding de la Zestrea (joc de societate, inspirat din tradiții locale, n.red.)”, povestește Maria. „Eram toate trei liber profesioniste, care munceau și-n weekenduri, așa că știam pe pielea noastră cum e cu burnout-ul. Am fost sigure că ideea avea să rezoneze cu foarte multă lume. Deși tratează un subiect serios, cartea e gândită și pentru copii, și pentru adulți – e, hai să spunem, un basm contemporan”, sintetizează Maria.
Arta și finanțarea participativă
Pentru astfel de inițiative, lansate chiar de arti;ti, finanțarea participativă (sau crowdfundingul) este o metodă alternativă de a obține bugetul necesar proiectului, prin întâlnirea directă cu publicul, spunea Maria vorbind despre opțiunile de finanțare, într-un articol Economedia.ro. “E o relație care se bazează pe încredere – artistul promite un produs, demonstrează că are competențele necesare și apoi încearcă să ajungă la cât mai mulți potențiali susținători și să îi convingă să se implice în realizarea proiectului. Pentru mine, ar fi a treia oară când merg pe această calea. Prima dată, în 2011, am strâns fondurile pentru Prâslea cel voinic și merele de aur în bandă desenată, iar în 2019 am făcut parte din echipa jocului Zestrea – și ambele campanii și-au depășit targetul inițial”, exemplifică Maria Surducan.
Sursa foto: Maria Surducan, Facebook

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.