Cum se configurează în teren viitorul pasaj subteran din zona Oașului-Bulevardul Muncii/Proiectul urbanistic e în consultare publică
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 27, 2025 1 1285

Primăria Cluj-Napoca a pus în dezbatere publică Planul Urbanistic Zonal (PUZ) necesar realizării pasaului rutier subteran de 130 de milioane de lei de la intersecția bulevardului Muncii cu strada Oașului, în zona Auchan Iris. Etapa consultării are loc până în 9 mai, după care proiectul urmează să fie discutat de către Comisia de urbanism a Primăriei. Pentru pasaj, Primăria mizează pe fonduri europene, într-un program din exercițiul financiar 2021-2027.
„Prezenta documentație de urbanism are ca obiect stabilirea reglementărilor urbanistice aferente unei investiții de interes public major – realizarea unui pasaj rutier subteran în una dintre cele mai importante intersecții ale municipiului Cluj-Napoca. Necesitatea elaborării PUZ-ului derivă din disfuncționalitățile majore constatate în ceea ce privește capacitatea și siguranța circulației în intersecția dintre Bulevardul Muncii și strada Oașului (DN1C), zonă caracterizată de trafic intens, intersectarea mai multor fluxuri de mobilitate (rutier, transport public, pietonal, bicicliști) și presiuni continue de dezvoltare urbană.
Ulterior aprobării Planului Urbanistic Zonal Amenajare ,,REALIZARE PASAJ RUTIER LA INTERSECŢIA BULEVARDULUI MUNCII CU STRADA OAŞULUI ÎN MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA, de către Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca, sunt prevăzute următoarele etape de realizare a investiției: Elaborare documentație tehnică pentru autorizarea lucrărilor de construire (D.T.A.C.); Elaborare proiect tehnic și detalii de execuție”, arată proiectanții. Proiectul urbanistic este întocmit de arh. Petrică Maier-Drăgan și dr. arh. Octav Silviu Olănescu, iar coordonator R.U.R. este arh. Mariana Michiu.
În prezent, intersecția Oasului-Bulevardul Muncii-Valea Chintăului este organizată ca un sens giratoriu, dar acesta se dovedește insuficient pentru a prelua fluxurile de trafic auto și de transport public în orele de vârf. Studiile invocate în PUZ arată că zona este afectată de blocaje frecvente, ceea ce justifică necesitatea unui pasaj rutier. Pasajul ar urma să fluidizeze circulației pe direcția est-vest, să reducă blocajeloje și poluarea. Documentația prevede ca o parte semnificativă din terenul afectat de lucrări să fie reamenajată ca spațiu verde după finalizarea investiției.
„Documentația propune o intervenție majoră asupra schemei de circulație existente prin realizarea unui pasaj rutier, cu scopul de a fluidiza traficul rutier pe direcția Bulevardului Muncii, arteră principală de tranzit în estul municipiului Cluj-Napoca. Prin separarea fluxurilor de circulație, se urmărește reducerea blocajelor rutiere, îmbunătățirea condițiilor de deplasare și creșterea siguranței participanților la trafic.
Pentru fluidizarea traficului pe direcția Strada Oasului – B-dul Muncii va fi proiectat un pasaj rutier subteran, lungimea acestuia este de aproximativ 114 m, lungimea rampelor de intrare/iesire este cuprinsa intre 82 – 100 m, cu banda de circulatie unidirecționala de 4.00m, avad si trotuare de serviciu cu latimea de 0.75 m. Gabaritul la intrarea in pasaj va fi de minim 4.50 m, facilitand astfel circulatia autocamioanelor si a autobuzelor. Lățimea benzilor de circulatie centrale (pe care este linia de tramvai) este de 3.25 m, iar latimea benzilor de circulatie marginale este de 3.50 m. Va fi reproiectat si sensul giratoriu de la intersectia strazilor Oasului, B-dul Muncii, Strada Fanatelor si strada George Gordon Bayron. Lucrarile proiectate vor avea o lungime de aproximativ 444 m(pe directia strada Oasului – B-dul Muncii, si vor viza si
racordurile cu strazile laterale. Tramvaiul va ramane pe zona mediana, statia de tramvai se va reloca imediat dupa sensul giratoriu proiectat, fiind prevazuta cu peroane acoperite. Se va interveni si la podul existent de pe strada Oasului care traverseaza Paraul Chinteni. In urma expertizarii acestuia, vor fi prevazute lucrari de reabilitare/inlocuire.De asemenea se va amenaja si sectiunea de scurgere a vaii.
In lungul strazilor, trotuarele existent se vor reproiecta, asigurandu-se astfel desfasurarea traficului pietonal”, se arată în proiectul urbanistic.
PUZ-ul pasajului urmează să fie analizat în Comisia de Urbanism a Primăriei și are nevoie să primească avizul arhitectului-șef înainte de a fi aprobat în Consiliul Local.
În perioada 25.04.2025 – 9.05.2024 publicul este invitat să transmită propuneri și observații cu privire la propunerea PUZ pe adresa de mail registratura@primariaclujnapoca.ro sau la registratura primăriei, Calea Moților, nr. 3.
Consilșierii locali au aprobat deja studiul de fezabilitate pentru proiecte, investiția în pasaj fiind estimată la peste 130 de milioane de lei, Din acești bani, Primăria vrea să atragă din fonduri europene 62 de milioane de lei, restul urmând să fie contibuția din bugetul local al Primăriei.
Pasajul subteran din zona B-dul Muncii-Oașului urmează să fie construit în 2 ani și 4 luni (28 de luni, din care 6 luni pentru proiectare iar restul pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor).
Proiectanții contractați de Primărie au propus reconfigurarea zonei prin realizarea unor noi șine pentru circulația tramvaielor, refacerea structurii rutiere cu o soluție semirigidă și realizarea unui pasaj subteran la intersecția străzii Oașului cu Bulevardul Muncii. De asemenea, se propune și reamenajarea trotuarelor și a tuturor spațiilor pietonale cu îmbrăcăminte asfaltică. Se vor face și lucrări de demolare a zidului existent aferent parcării hypermarket-ului Auchan pe o lungime de 30 de metri.
Realizarea pasajului de la intersecția dintre cele două străzi a fost justificată prin necesitatea de descongestionare a traficului rutier din această zonă, una extrem de aglomerată. În cadrul proiectului se va realiza și o bandă dedicată pentru mijloacele de transport în comun, iar sensul giratoriu se va regulariza. Viitorul pasaj urmează să înglobeze și o stație de încărcare pentru autovehicule electrice.
Costin și Vlad Birou de Proiectare au făcut studiile de fezabilitate și de trafic pentru un noul pasaj rutier Bulevardul Muncii-Oașului.
Pasajul trebuie neaparat continuat si pe sub sensul giratoriu de la str. Fabricii, altfel o sa fie ca si cu centura Apahida cu 2 benzi in loc de 4.