Închide

Cum arată o repetiţie cu public în lumea start-up-urilor din Tehnologie în căutare de „îngeri investitori”

EconomieTop News by Kristina Reştea - apr. 27, 2015 1 988

 

Cei mai mulţi au background în IT şi job-uri în domeniul momentului, dar şi o idee de testat şi lansat pe piaţă, ca start-up. Vorbesc despre pieţe de milioane de dolari, produse globale şi aplicaţii care să îi ducă spre Silicon Valley. (Cel adevărat, nu cel autoproclamat, local). Deocamdată, tinerii şi planurile au intrat într-un program de accelerare. Să dezvolte produsul, să înveţe principii de business, să găsească finanţatori şi, dacă lucrurile merg, să şi lanseze un business nou. După câteva luni de „accelerat”, echipele din cadrul Spherik (proiect lansat o dată cu afacerea imobiliară Liberty Technolgy Park) se apropie de „absolvire”: prezentarea produsulelor şi lansare, după Demo Day, eveniment programat în mai. Iar înainte de examenul de peste câteva săptămâni, în Acclerator e un fel de repetiţie generală. Cu public, pentru că, în ziua cea mare, echipele trebuie să îşi susţină cât mai convingător ideile de business.

 

Sursa foto: Spherik

Sursa foto: Spherik

 

Sala de conferințe de la Liberty e bordată cu mese: la standuri stau echipele, cu laptopuri, pregătite să îşi mai susţină proiectele, iar invitaţii-mentori sunt în sală şi aşteaptă ca programatorii/ “vânzătorii de idei” să încerce să îşi vândă produsele. Cu pitch-uri. Publicul are formulare de evaluare, unde pot să dea note pentru prezentări, dar şi pentru proiecte: se au în vedere problemele identificate de echipe, soluţiile şi piaţa. Feedback-ul e util pentru ca echipele de proiect să facă ajustările necesare înainte de prezentările de Demo Day. Iar prezentările cu public sunt experienţe extrem de diferite faţă de repetiţiile fără public, spune Jennifer Austin.

În această perioadă în acceleratorul Spkerik, lansat în cadrul proiectului de birouri Liberty Technology Park se desfășoară două programe. Unul e Spherik Acceleration, un program de 4,5 luni care furnizează echipelor educație antreprenorială pentru lansarea afacerilor și suport pentru proiecte. Celălalt, Spherik iLabs, e un program de 2 luni pentru studenți, care îi ajută cu prima experiență de a trece de la idee la proiect.

Înainte de momentul în care echipele își vor face prezentările finale, în week-end tinerii s-au adunat pentru un fel de repetiție generală, în care o parte dintre cei care au intrat în programe și-au susținut ideile.

 

 

Iniţiatorul Printivate spune că vrea să simplifice procesul de printare 3D – care, eventual, ar putea să ajungă la fel de uşor ca 2D-ul – în timp ce pe ecran apar imagini cu domeniile unde procedura e utlilizată: de la medicină la arhitectură şi modă. „Am nevoie de cineva complementar”, precizează Adi Mureşan, când ajunge la partea cu „Echipa”. Cu background în domeniu şi angajat în companie de IT, Adi îşi face autoevaluarea. E mai mult „tehnic” – e concluzia. Iar precizarea de după prezentarea lui care a depăşit timpul alocat e însoţită și de un „pie chart” care arată şi cât de tehnic e: ¾ din cercul care îi exprimă abilităţile e ocupat de culoarea dedicată, în legenda graficului, „tehnicului”. Deşi nu o aduce în prezentarea publică, reprezentantul Printivate are la masa din stand şi un exemplu viu din ceea ce face tehnica de printarea: logoul 3D al Spherik stă lângă laptop.

Smart Store e următorul proiect. Adică un „Amazon al supermarketurilor”, se laudă echipa de proiect. Sau cel puţin îi dă ideii un echivalent uşor de recunoscut pentru public. E un proiect cu aplicaţii multiple, spun cei doi Andrei din echipă, cu exemple de utilizare: aplicaţia lor ar fi mai eficientă şi pentru lista de cumpărături pe care o face soţia şi pentru lucruri de ultimă oră de adăugat în coşul de cumpărături, când prietenii de acasă îşi amintesc târziu că mai vor ceva şi atunci când ai de făcut cumpărături de party, iar cei care fac comanda sunt mai mulţi. Ai putea de asemenea să faci comanda în avans, iar pachetul să fie, de exemplu, gata de preluare atunci când ieşi de la job. Băieţii au o prezentare scurtă, spusă rapid. Atât de rapid încât la partea în care în pitch au introdus partea de dialog cu sala (De câte ori nu vi s-a întâmplat să uitaţi ceva de pe lista de shopping?), sala nu prea apucă să răspundă.

Ideea Buy and Help a venit după o experienţă tristă de spital – vizita la bunica bolnavă, povesteşte Radu Popescu. (E, după cum a explicat în una dintre prezentările de început de program un mentor, una dintre abordările eficiente de pitch-ing: să spui, apelând la experienţa personală, de unde a pornit ideea). Dacă vezi lipsurile din spitale şi vrei să ajuţi dai însă de piedici: ai de completat formulare, ai nevoie de informaţii, iar dacă ai şi puţini bani la dispoziţie lucrurile devin şi mai ineficiente. Aşa că aplicaţia, susţine iniţiatorul, simplifică lucrurile şi leagă shoppingul de caritate: faci cumpărături şi donezi un anumit procent din sumă către o cauză aleasă de tine. Sunt deja 30 de magazine online interesate de produs şi discuţii iniţiate cu ONG-uri, a mai precizat Radu, în pitch-ul de susţinere.

 

Sursa foto: Spherik

Sursa foto: Spherik

 

Îl ştiţi cumva pe J.D. din serialul cu tineri medici stagiari americani Scrubs? Ei bine, J.D. apare cu un aparat de înregistrare pe ecranul de la Spherik. Aşa ceva lipseşte din activitatea din Sănătate, a povestit, la o cafea un prieten medic unui prieten cu legături în IT. Aşa că prietenul IT-ist a luat ideea şi încearcă să o ducă mai departe: Dicta Med e un dictafon pentru medici, care simplifică procesul de completare de documentaţii, dar are şi o componentă de validare umană. (Omul verifică ce a produs maşina). În patru luni de la lansarea pe piaţă a produsului, afacerea ar fi pe break-even, estimează Paul Cârstean.

Primul Medic e o altă aplicaţie pentru Sănătate. „Când am o problemă, îi trimit sms unei prietene, care e medic. Iau medicamentul ăsta. Pot să beau un pahar de vin?”, îşi începe Paul Prezentarea. Aşa că, pentru cei care nu au un prieten medic în agendă, ci doar opţiunile „caut pe Google” sau „caut pe forum”, echipa de la Primul Medic vrea să lanseze o aplicaţie care să aducă răspunsuri. Trimiţi un sms şi cineva specializat ar urma să îţi răspundă la întrebarea despre sănătate. „Avem medici interesaţi şi sute de clienţi înregistraţi pe site”, spune iniţiatorul proiectul, care vede aplicaţia pe piaţa din România, dar şi plecând afară.

1 milion de ore/lună se pierd în România completând formulare. Iar dacă cifra asta te-a speriat suficient de mult, poate devii mai atent la propunerea echipei Approd. Fiindcă aplicaţia lor ar trebui să simplifice treburile în completat formulare, mai ales atunci când ai de scris aceleaşi lucruri de 100 de ori în 100 de formulare de completat periodic. Proiectul e în curs de dezvoltare, iar targetul principal e reprezentat de PFA-uri.

„Vă dăm înapoi viaţa privată!” Poate e mai convingătoare promisiunea aceasta decât cifrele celorlalţi? Phone Alias ar trebui să îţi salveze cinele cu iubitul/iubita, atunci când acestea stau sub ameninţarea întreruperilor prin telefoane nedorite. E doar un exemplu scos la pitch de Anghel Botoş. Aplicaţia, care are deja concurenţă, ţi-ar administra mai eficient numerele din agendă.

Csongor Horvath are şi un Demo pentru FingerDrum Legend, care se anunţă interesant, mai ales că nu ai avut ocazia să vezi demo-uri până acum. Dar îl lasă doar pe final, după prezentarea cu cifre şi explicaţii. Aplicaţia te-ar ajuta să înveţi să cânţi, deşi instrumentele muzicale se învaţă greu, spune iniţiatorul ideii. Deși abia se caută co-fondator pentru afacere, planurile sunt mari: „to go global”. Eventual spre Silicon Valley.

City 365 a pornit tot din experienţă personală. „Ca student, ai o sumă fixă de bani, pe care nu prea te descurci să o administrezi. Iar mie îmi place să ies cu prietenii”, zice Marcel. Aşa că aplicaţia gândită pentru viaţa din oraş îţi spune unde sunt discounturi, dar şi cum să ajungi la locaţiile care le oferă.

Cu Challenge XP ţi se promite mult: „un plan pentru fiecare scop”, zice Vlad. Vrei să cumperi iPad pentru bunica? Aplicaţia te ajută să te administrezi ca să poţi să iei gadgetul. Există şi concurenţă: mai sunt aplicaţii care lucrează cu administrarea bugetelor. Piaţa e însă promiţătoare: 10 milioane de potenţiali utilizatori.

Urmează Demo Day.

DSC_3159

Un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.