Clădire de birouri din Cluj, pe lista scurtă la gală de „clădiri verzi” în Londra
EconomieTop News by Kristina Reştea - ian. 20, 2016 0 905
În 2013, în Cluj-Napoca demaraseră proiectele pentru câteva dintre marile centre de afaceri din „noul val”, care urmau să aducă câteva hectare noi de birouri pe piața locală (acum fiind deja operaționale). Pe lângă faptul că toate își asociau „clasa A” în titulatură, proiectele prevedeau și planuri de a fi „clădiri verzi” – Liberty a obţinut certificatului de clădire verde ecologică BREEAM Major Refurbishment Very Good, iar The Office este certificat de asemenea în sistemul BREEAM. În acest context, în 2013 proprietarul unui imobil din „vechea gardă” a decis să facă niște modificări în clădirea deja operațională. În 2016, Olimpia Business Center, se află pe lista scurtă pentru Gala Premiilor BREEAM Awards, la secțiunea BREEAM in use Offices. Ceilalți competitori: clădiri din Franța, Olanda și Polonia.
Proprietarul Olimpia a decis să investească în acreditarea clădirii sale prin intermediul unui sistem internațional de certificare BREEAM in Use. „După certificarea inițială – VERY GOOD – proprietarul a decis să continue îmbunătățirea parametrilor tehnici ai clădirii, să crească performanța acesteia pentru a concura în contextul competiției strânse și standardelor înalte pe care clădirile noi le aduceau pe piață și, bineînțeles, pentru a atrage ca ocupanți companii multinaționale”, explică echipa de proiect în studiul de caz, pregătit pentru prezentarea din cadrul galei. Imobilul Olimpia Business Center este certificat BREEAM in Use Excellent și este acum integral ocupat, deși a pierdut între timp chiriași, care au optat pentru relocări în alte clădiri de birouri. Olimpia are o suprafață desfășurată de 6809 mp și are printre chiriași companii ca CITBANK, BOSE, Thomsons, Evalueserve, RCS- RDS, dar și birourile Dico și Țigănaș, firma responsabilă de proiectul Olimpia Business Center.
„Am explicat proprietarului și echipei de management a clădirii influența benefică a introducerii tehnologiilor cu emisii reduse sau zero de carbon – incluzând aici echipamente de producere a energiilor regenerabile și recircularea apelor pluviale de pe sit. Adoptarea acestor recomandări, incluzând tehnologii cu emisii zero sau reduse de carbon, cum sunt spre exemplu panourile solare și fotovoltaice – care asigură energie verde pentru consumurile clădirii, colectarea și reutilizarea apei de ploaie pentru utilizarea ei pe site, la irigații – au dus la îmbunătățirea simțitoare a performanțelor energetice ale clădirii, resimțindu-se în consumuri reduse de energie și apă și costuri din ce în ce mai mici ale facturilor de utilități”, arată auditorul Alexandra Stoica.
Costurile pentru certificare au fost de 9000 de euro inițial și încă 5000 de euro pentru etapa a doua, iar investiția pentru adaptările necesare a ajuns la 40.000 de euro (+ TVA), conform informațiilor transmise pentru Actualdecluj.ro.
Cum arată facturile noi
„Dacă în perioada august 2012 – august 2013 – clădirea avea următoarele consumuri de utilități : consum de apă – 3416 mc, consum de energie electrică: 625.030 kWh și consum de gaze naturale 421.110 kWh, după implementarea sistemelor de colectare- recirculare a apei, panourilor solare și fotovoltaice – consumurile de apă și energie au scăzut după cum urmează: consum de apa 2013- 2014 : 3137 mc ; consum de energie electrică 577.220 kW anual și consum de gaze naturale: 333.384 kW anual”, arată reprezentanții echipei care s-au ocupat de proiect. Clădirea beneficiază și de facilitățile fiscale (reduceri la impozitele pe clădiri) cuprinse în cadrul Schemei de ajutor de Minimis pentru promovarea clădirilor verzi.
“Implementând certificarea BREEAM in Use, am avut așteptări privind reducerea costurilor de operare și mentenanță ale clădirii Olimpia Business Center, precum și creșterea valorii de piață a imobilului. Restricțiile implementării acestor sisteme au fost condiționate mai ales de realizarea lor într-o clădire ocupată, proprietarul și echipa de facility management străduindu-se să nu afecteze activitatea zilnică a ocupanților clădirii. Din aceste motive, implementarea s-a derulat mai ales după programul de muncă al ocupanților clădirii”, a menționat Alexandra Stoica .
“Am considerat că în acest mod chiriașii – companii naționale de prestigiu sau companii multinaționale, vor fi mult mai interesați să își închirieze și extindă contractele existente deja. Planurile și provocările noastre viitoare vor fi să demonstram pieței imobiliare că clădirile în folosință pot opera cu costuri de operare –mentenanță reduse și o calitate a mediului de lucru la fel de performantă, precum cele mai competitive clădiri noi”, a declarat proprietarul Alexandru Galoș .
Sursa foto: Olimpia BC