Cel mai avansat tronson de cale ferată modernizată prin PNRR e în Cluj. Partea proastă – se demolează gările. ”Apar astfel situații aberante fiindcă elaborarea studiului de fezabilitate e un proces opac, consultarea publică fiind doar o bifă birocratică”
Actualitate by Actual de Cluj - aug. 16, 2024 0 183

Tronsonul de cale ferată dintre Poieni și Aghireș, modernizat prin PNRR, e cel mai avansat de pe ruta Cluj-Napoca – Oradea, unde lucrările au fost împărțite în patru tronsoane iar circulația feroviară a fost închisă de mai multe luni. Tronsonul ar putea fi finalizat în 2026 – în cel mai bun caz.
”Acesta este cel mai avansat tronson feroviar aflat în modernizare din cele finanțate prin PNRR”, arată asociația care monitorizează lucrările de mare infrastructură din România, Pro Infrastructura.
Contractul pe cei 36,5 km dintre Poieni și Aghireșu, adică al doilea lot din cele patru de pe linia Cluj-Oradea, are o valoare de 1,53 miliarde lei, s-a semnat cu asocierea RailWorks, formată din Alstom și Arcada, în decembrie 2022 și prevede șase luni de proiectare și 36 de execuție.
Un membru al asociației a filmat din dronă duminică tronsonul, aici pe cei 13 kilometri viteza crește de la 80 la 85 km/h pe intervalul Poieni-Brăișoru, respectiv de la 100 la 120 km/h pe Brăișoru-Huedin. ”Din fericire, sunt șanse bune ca șantierul să meargă mult mai bine comparativ cu întârzierile de ani de zile de pe Coridorul Rin-Dunăre, unde proiectul tehnic foarte slab a impus numeroase schimbări de soluții tehnice și s-a lucrat sub trafic. Aici avem linia închisă complet, deci antreprenorul nu este deranjat de trenuri. Și tot el este cel care proiectează”, arată asociația.
Din ianuarie până în mai progresul fizic a sărit de la 2,8 la 15%, deci un ritm de 3% lunar necesar încadrării în termenul PNRR, 2026. ”Pe mai-iunie s-a stagnat dar nu înseamnă că nu s-a muncit în teren – posibil să fie o întârziere în raportarea CFR și/sau în certificarea lucrărilor de către inginer”, arată asociația.
Există însă și vești proaste. ”Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara. Așa că se fac demersuri la Ministerul Culturii pentru salvarea clădirii gării Poieni”. ”Apar astfel situații aberante fiindcă elaborarea studiului de fezabilitate e un proces opac, consultarea publică fiind doar o bifă birocratică, nu o dezbatere serioasă cu implicarea cetățenilor, la fel cum se întâmplă și prin alte părți cu pretenții, vezi Cluj-Napoca sau Timișoara”, arată Pro Infrastructura, care adaugă că pe lângă incertitudinile cu gara Poieni sunt și alte puncte critice. ”De exemplu, segmentul din dreptul carierei Bologa de la trecerea la nivel cu drumul spre Cerbești până la peronul haltei Bologa) este rămas în urmă, probabil întârziat de apărarea de mal în lungime de 330 metri de lângă Crișul Repede”. ”Ne întrebăm, retoric, ce vor face călătorii din Poieni, Brăișor și Huedin când vor afla că pot trece calea ferată doar pe pasarelă, pe la 7,6 metri înălțime, în loc de un pasaj subteran la minus 2,5 metri. Probabil vor traversa la nivel, așa cum o fac din 1873”.
Nici un comentariu
Scrie un comentariu
Articole similare
-
S-au respins contestațiile împotriva candidaturilor la Președinție ale lui George Simion, Victor Ponta, Nicușor Dan, Cristian Terheș și Lavinia Șandru
mart. 16, 2025 0
-
Licitație cu final așteptat pentru noul pod peste Someș, lucrare pusă de primarul Boc pe lista șantierelor care încep anul acesta
mart. 16, 2025 0