Ce a învățat Clujul după un webminar despre mobilitatea urbană durabilă cu orașe ca Paris, Londra, Tampere sau Ljubljana
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 05, 2020 0 854
Cluj-Napoca, Paris, Londra, Ljubljana sau Tampere din Finlanda și-au prezentat soluțiile de mobilitate pe care le studiază pentru a îmbunătăți viața locuitorilor și a reduce poluarea din orașe, totul prin apel la știință (universități, specialiști, tehnologie, noi tehnologii, open data), în cadrul unei inițiative a Comisiei Europene, City Science, coordonată prin Joint Research Centre. Totul într-un webminar on-line, coordonat de la Cluj, de Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) al Primăriei.
Clujul s-a lăudat cu reușita de a angrena două Universități din oraș pentru a livra comunității proiecte de revoluționare a transoportului local clasic și de încurajare a unui transport nepoluant în oraș. „50% din flota noastră este acum verde iar până în 2027 avem obiectivul să ajungem la 100%”, a spus Ovidiu Cîmpean, director în Primărie și coordonatorul CIIC. Datorită unui studiu coordonat de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, municipalitatea clujeană a fost prima care a introdus (cu bani europeni) autobuzele electrice în flota publică de transport în comun. Mai mult, a subliniat Bogdan Varga din cadrul UTCN, proiectul făcut pentru Primărie este unui pioner, dar la ora actuală poate fi livrat și altor municipalități interesate să introducă în orașe transportul electric.
O altă cercetare este făcută pentru municipalitate de Universitatea Babes-Bolyai și este menită să estimeze nevoiele de transport și să aducă soluții pentru îmbunătățirea rețelei de transport. Norbert Petrovici, din cadrul UBB, a spus că analiza se concentrează pe analiza datelor publice puse la dispoziție de autorități, e în derulare și are ca scop propuneri de înființare de rute noi, regândirea stațiilor, totul pentru a asigura o mobilitate eficientă și a încuraja oamenii să utilizeze transportul în comun în defavoarea mașinilor personale. „Doar 10 % din cei care lucrează în oraș nu pleacă din localitate”, a subliniat Petrovici. Cîmpean a mai spus că, în colaborare cu UTCN, Primăria studiază și introducerea în flota de transport a unor autobuze alimentate cu hidrogen dar și a unei linii de transport deservite de un autobuz autonom.
Atât municipalitatea cât și județul colaborează și cu Banca Mondială care face studii și strategii pe termen lung cu măsuri și recomandări pentru autorități de a îmbunătăți mobilitatea și viața locuitorilor. Marius Cristea, specialist din echipa BM, a sintetizat că propunerile vizează asigurarea unei bune conectivități ale orașului la nivel metropolitan, realizarea centurii metropolitane sau dezvoltarea de zone verzi.
Cîmpean a mai amintit planurile Primăriei de a realiza coridoare pietonale în oraș și piste de biciclete, existând mai multe proiecte cu bani europeni în acest sens accesate la Cluj sau cu intenția de a accesa fonduri europene.
Luana Bidasca de la Comisia Europeană a subliniat în cadrul discuțiilor că în prezent la nivel european există o preocupare pentru mobilitatea inteligentă pentru care se pregătesc o strategie și un pachet de finanțare, mai ales ținându-se cont de perioada pandemică și post pandemică.
Bagio Ciuoffo, ofițer de cercetare de la Joint Research Center din cadrul Comisiei Europene a vorbit despre ideea de City Labs și a spus că cea mai importantă componentă a mobilității durabile vizează implicarea oamenilor în politicile elaborate și proiectele implementate de orașe.
Cecile Honore, de la Agenția de Mobilitate a Parisului, a explicat că marea metropolă se concentrează, gradual, din 2015 pe măsuri privind reducerea emisiilor de carbon în oraș, într-un plan prin care se intenționează inversarea actualei piramide de transport existentă din care ponderea cea mai mare o au mașinile pentru asigurarea mobilității în oraș. Prin impunerea unor restricții de circulație pentru mașini, Parisul intenționează ca din 2024 să dezvolte coridoarele pietonale, deplasarea cu bicicleta sau transportul public.
La Tampere în Finlanda, un oraș de mărimea Clujului din perspectiva populației, se studiază o soluție de trafic cu semafoare inteligente pentru a reduce emisiile de carbon și a îmbunătăți viața șoferilor. Toni Lusikka, cercetător la VTT Technical Research Center, a explicat că sistemul e gândit ca să arate șoferului viteza optimă (20, 30, 40 sau 50 de km), iar dacă acesta o are va putea să treacă de semafoare fără să mai oprească. Primele rezultate ar urma să se sintetizeze în toamnă, însă Lusikka e optimist că tehnologia va aduce reduceri atât ale consumului de carburant, ale emisiilor dar și a stresului pentru conducătorii auto. Tampere e aproape de a porni un proiect de a construi în oraș prima linie publică de transport autonom pentru tramvai, programată pentru 2028.
O altă mare metropolă a lumii, Londra (9 milioane de locuitori și 30 de milioane de vizitatori într-un an) a impus deja măsuri în contextul pandemiei. Benzi de trafic au fost înlocuite cu benzi pentru cicliști sau coridoare pietonale în pandemie, după cum a explicat Ian Catlow, șeful Biroului Londrei de la Bruxelles. Ambiția Londrei este ca sistemul să devină permanent și post pandemie. Potrivit lui, Londra are în plan ca 80% din călătorii în 2041 să fie făcute cu transport public, bicicleta sau pe jos. Există și un obiectiv de oraș cu zero emisii de carbon.
Capitala Sloveniei-Ljubljana – pune accentul pe transportul electric. Kavalirs, vehiculele electrice din Ljubljana, sunt o opțiune gratuită de transport public în centrul orașului destinată în special transportului persoanelor în vârstă, persoanelor cu deficiențe de mobilitate, dar și turiștilor.
Fiind o întâlnire on-line, transmisă și pe paginia de Facebook a Primăriei din Cluj, cei interesați de discuții au putut să adreseze și întrebări echipelor din orașele europene din rețeaua City Science. Au participat 120 de cetățeni europeni la întrunire. În cazul Clujului, o intrebare a vizat felul în care UTCN a măsurat nevoia de transport public din oraș. Titus Man, cercetător UTCN, a spus că a avut date de la Compania Locală de Transport privind numărul de carduri și bilete validate pentru fiecare călătorie de pe fiecare rută de transport din Cluj. A fost o întrebare și pentru cei din Paris referitoare la felul în care municipalitatea se concentrează pe încurajarea bicicletei în metropolă și pe crearea unei culturi pentru utilizarea ei dar și o altă legată de circulația trotinetelor și a trotinetelor electrice și a problemelor care există privind acestea.
Foto COVER: Str. Rivoli din Paris, anii 50 si prezent
City Science Intiative (CSI) este o inițiativă a Comisiei Europene coordonată de Joint Research Center. Prin aceasta orașele pot să găsească împreună soluții pentru următoarele teme, fiecare dintre teme fiind atribuite unui oraș coordonator: ”calitatea aerului” – Paris, ”economia circulară” – Hamburg, ”sănătatea mintală” – Salonic, ”tehnologia și orașul” – Reggio Emilia și ”mobilitatea urbană sustenabilă” – Cluj-Napoca. Rețeaua reunește profesioniști care lucrează la interfața dintre politicile orașului și cercetare (reprezentanți ai administrației publice, ai Comisiei Europene, ai mediului universitar, city science officers etc). Orașelor, experților și reprezentanților Comisiei Europene li se oferă oportunitatea de a-și consolida cooperarea și de a regândi modalitățile prin care știința și cercetarea pot ajuta la abordarea provocărilor urbane și la dezvoltarea unei abordări integrate pentru elaborarea de politici publice bazate pe dovezi. Cluj-Napoca a devenit parte a rețelei europene City Science Initiative la începutul anului 2019,
La workshop au participat actori cheie din ecosistemul european (Joint Research Center, DG MOVE, EASME, CIVITAS, Eltis, EIT Urban Mobility etc), local (FSPAC, Universitatea Babes-Bolyai, Universitatea Tehnică, Facultatea de Sociologie, OAR-T, Centrul pentru Știința Datelor, Facultatea de Georgrafie etc), precum și de la nivel central – Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Întâlnirea a fost și un prilej de schimb de cunoștințe privind modul în care este abordată mobilitatea urbană post COVID-19.
Webinarul din 4 iunie 2020 a fost parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).
Proiectul are două componente:
– design-ul, dezvoltarea si implementarea unui sistem electronic de digitalizare și simplificare a serviciilor publice oferite cetățenilor Municipiului Cluj-Napoca prin implementarea funcționarului public electronic si virtual – ANTONIA.
și- utilizarea Centrului de Inovare și Imaginație Civică în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca.