Închide

Cale ferată pe ruta Gherla-Fizeșu Gherlii-Țaga-Geaca-Sărmașel – au fost planuri mari, de ce nu s-a mai făcut

Actualitate by Actual de Cluj - feb. 12, 2023 0 227

Calea ferată a fost un vis frumos, care la Gherla s-a împlinit în anul 1881. Compania Szamostalbahn (Calea ferată de pe Valea Someșului) a avut ca prim proiect construcția căii ferate între Apahida și Dej, desprinsă din calea ferată Cluj – Războieni. Extinderea a fost în plan, dar nu s-a mai putut realiza din motive obiective.

Lucrările de construcție ale căii ferate de la Apahida la Dej au început în iulie 1880. Inițial erau prevăzute doar cinci stații: Apahida, Răscruci, Iclod, Gherla și Dej. Calea ferată avea o lungime de 46,72 kilometri. Lucrările au fost îngreunate foarte mult de inundațiile de primăvară din 1881. Pe alocuri au fost pagube mari, astfel încât unele poduri și terasamente au trebuit să fie refăcute de la zero.

Pe 2 august 1881, în Gherla a ajuns prima locomotivă, într-o cursă de probă. Era împodobită cu flori și fusese denumită chiar cu numele orașului. Toți locuitorii au venit la gară, cu mic, cu mare, să vadă minunea. La sosire, publicul a izbucnit în urale de bucurie.

Calea ferată ar fi trebuit să fie dată în folosință pe 20 august 1881, dar din cauza unor probleme apărute pe parcurs, a fost amanată inițial pe 12 septembrie, apoi pe 15 septembrie.

Primul tren oficial a plecat de la Cluj spre Gherla într-o dimineață de marți, la ora 8. Au fost opriri în fiecare stație și s-au ținut discursuri festive. La Gherla, trenul a ajuns la ora 11, iar în gară a avut loc o mare festivitate.

Citește articolul integral pe gherlainfo.ro

Nici un comentariu

Scrie un comentariu