Boc promite, din nou, optimizarea transportului public/De data aceasta, pentru reducerea zgomotului în Cluj-Napoca
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - nov. 20, 2025 0 71
Primăria Cluj-Napoca susţine că optimizarea transportului public este soluția principală pentru reducerea zgomotului provocat de trafic și pentru creșterea calității vieții în oraș. În cadrul ședinței Consiliului Local de joi, 20 noiembrie 2025, primarul Emil Boc a declarat că transportul public trebuie să devină alegerea firească a clujenilor: „Alegerea verde trebuie să fie alegerea cea mai ușoară pentru cetățean. Green choice, easy choice!”.
Edilul a precizat că municipalitatea şi-ar fi asumat realizarea unui studiu în luna decembrie privind optimizarea rutelor de transport în comun, care ar putea conduce la adaptarea acestora la nevoile reale de deplasare ale clujenilor. „Am cerut pentru luna decembrie, să facem o analiză punctuală și sectorială a tuturor rutelor de transport din oraș. Avem date din 2020, dar nu mai sunt actuale. Acum trebuie să răspunde din nou la întrebare şi să vedem de unde pornesc clujenii şi unde vor să ajungă”, a spus Boc în cadrul şedinţei de Consiliu Local.
Potrivit oficialului, orașul nu poate rezolva problema aglomerației „prin supra-supraaglomerare, ci printr-o partajare corectă a transportului public, fără a interzice circulația mașinilor”.
„Oamenii nu vor alege transportul public dacă nu va fi mai ușor și mai avantajos… să fie mai avantajos și mai rapid să ajungă cu autobuzul decât cu mașina.”, a mai spus primarul Emil Boc. Oficialul a mai reiterat ideea că „transportul public ar trebui să fie alegerea naturală a clujenilor”.
În 2026, după finalizarea tronsonului I al Centurii Metropolitane (lărgirea DN1 de la 4 la 6 benzi), contract realizat cu întârziere, benzile dedicate pentru autobuze vor fi extinse pe întreaga axă est-vest, între Florești și Mărăști, aşa cum a anunţat deja primarul.
Până în 2030, Primăria își mai propune ca întreaga flotă de transport public să fie modernizată și să includă doar vehicule electrice.
Pentru a încuraja folosirea transportului public, Compania de Transport Public a propus şi noi tarife care ar putea fi aplicate începând cu 1 ianuarie 2026. Acestea includ biletul de 90 de minute la 4 lei, abonamente de 24 ore (12 lei), 72 de ore (30 de lei), săptămânal (40 lei), lunar (130 lei), lunar urban + metropolitan (250 lei), 6 luni (650 lei), anual (1.250 lei) și abonamentul lunar de protecție socială (100 lei). Detalii: Noua grilă de tarife CTP Cluj intră în dezbatere publică. Bilet de 90 de minute și abonamente mai ieftine, aproape de intrarea în vigoare | www.actualdecluj.ro
Consilierii locali au aprobat hărțile strategice de zgomot ale municipiului, care arată nivelul poluării fonice în diferite zone ale orașului. Cea mai zgomotoasă stradă este Calea Moților, între intersecțiile cu George Coșbuc și Mihai Eminescu, cu valori de peste 80 de decibeli. Alte zone afectate includ Republicii, Napoca, Avram Iancu, Calea Mănăștur, București, N. Titulescu, Brâncuși, Fagului, B. Ziua, Calea Florești, Horea, Muncii și Oașului.
Valorile ridicate de zgomot pot provoca oboseală, dificultăți de concentrare, stres sau tulburări de somn, iar noile hărți aprobate permit autorităților să elaboreze planuri de acțiune pentru reducerea nivelului de zgomot în zonele afectate.
Măsurile anunţate din nou de primarul Emil Boc privind optimizarea rutelor de tarnsprot public sunt cerute deja de ani buni de specialişti dar şi de consileirii locali din opoziţia primarului.
Trebuie spus că în luna septembrie, la Casa Tranzit, a fost prezentat exact un studiu pentru optimizarea transportului public din Cluj-napoca de către specialistul în mobilitate, Tudor Măcicășan. Lucrarea -„Optimizarea transportului public din Cluj-Napoca”, realizată de Tudor Măcicășan, Darius Moldovan și Andrei Pintea – propune măsuri care ar putea fi implementate încă din 2025, cu scopul de a crește frecvența vehiculelor, de a reduce numărul de schimburi pentru călători, de a extinde transportul ecologic și de a organiza mai bine serviciul nocturn.
Principalele concluzii ale studiului sunt:
- Flota de transport public este modernă, cu 86% din vehicule dotate cu aer condiționat și 92% accesibile persoanelor cu mobilitate redusă; 43% dintre vehicule sunt nepoluante.
- Reorganizarea propusă va crește numărul de vehicule în circulație, de la 242 la 258 în zilele lucrătoare și de la 100 la 131 în weekend.
- Transportul electric va deveni dominant, cu 75 de troleibuze față de 64 în prezent.
- Transportul public nocturn va fi mai frecvent și mai bine coordonat, cu trei linii operate la intervale regulate și puncte de schimb sincronizate.
- Vor fi create legături directe între cartiere prin comasarea unor trasee, astfel încât majoritatea călătoriilor să necesite maximum un schimb.
Studiul oferă o analiză detaliată a modului în care reorganizarea rețelei de transport public poate îmbunătăți conectivitatea și eficiența în oraș. Acesta se poate consulta –AICI.
Citeşte şi:
