Închide

Asociația care monitorizează proiectele mari de infrastructură din România, despre metroul de la Cluj, pentru care contractul a fost semnat ieri: ”este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat”

AdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 26, 2023 2 1397

Asociația care monitorizează șantierele mari de infrastructură din România, Pro Infrastructura, susține că este greu de crezut că termenele din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) prin care e asigurată finanțarea primei faze din șantierul metroului din Cluj-Napoca vor fi respectate, căci sunt la limită.

Mai exact, asociația susține că deși în condițiile în care PNRR asigură doar aproximativ 16% din bugetul total al lucrării și în care oricum contractul de ieri se referă la prima fază a giganticului proiect, cu nouă stații, termenele din contract sunt ”la limită”: ”este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim trei ani, în cel mai roz scenariu. Vreo patru, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție”, arată asociația.

În plus, un risc major în cazul construcției metroului de la Cluj este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. ”Sloganul bucureștean ”în trei ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou” (în realitate au fost vreo zece) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor”. În plus asociația își exprimă și ”îngrijorarea privind capacitatea Primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. ”Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile”.

Comentariul complet:

Metroul clujean: ușor dar greu de construit, și doar pe bucăți! Astăzi Primăria Cluj-Napoca semnează cu turcii de la Gülermak, în asociere cu Alstom și Arcada, proiectarea și execuția liniei de metrou ușor din localitate.
Contractul de ~9,06 miliarde lei sau 1,83 miliarde euro este pentru întreg proiectul de 19 stații, dar pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Sopor și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2.
Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente.
Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție.
Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean „în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou” (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor.
Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.
Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia.
Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari.

2 comentarii

  1. Asta e asociatia- ONG-ul – lui Drula-Bula. Ce era sa zică daca nu sa scuipe și sa împroaște anunțând apocalipsa in cel mai put stil USR-ist. Daca USR-istii la putere in Cluj am fi auzit doar elogii și laude din partea acestor măscărici USR-isti

  2. L-ati mai subestimat și altădată pe Emil Boc. Metroul din Cluj se va face. Poate întârzia puțin datorită complexității lucrării, dar se face. Mai bine criticați ce se întâmplă cu M4 din București (Gara de Nord 2 – Filaret – Progresu)…

Scrie un comentariu