Închide

UPDATE Activiștii de pe grupul Clujul Civic, despre Magistrala de Metrou, după datele din bugetul local: De săpat „NOSĂ” se sape cam nimic nici în acest an, în ciuda tuturor „OSĂ”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - feb. 12, 2024 0 550

Activiștii de pe grupul civic spun că, potrivit proiectului de buget pe 2024 (aflat pe ordinea de zi a Consiliului Local la ședința din 12 februarie), proiectul metroului din Cluj nu are niciun fel de alocare prin PNNR, așa cum se anunța inițial. El semnalează că, deși ministrul Cîrciu sau primarul Emil Boc erau entuziaști și cel de al doilea anunța că se va pune sapa pe teren pentru metrou, acest lucru este puțin fezabil în 2024.
UPDATE: Primarul Emil Boc a reiterat, la șeidnța Consiliul Local din 13 februarie, faptul că în 2024 vor începe lucrările la metrou dar și că în bugetul pe anul acesta au fost prinși suplimentar bani, peste 58 de milioane de euro pentru partea care ține de exproprieri, astfel că va mai dura o lună, două până când banii vor fi consemnați în contul proprietarilor afectați. „Sunt bani suplimentar alocați, în afară de cei 300 de milioane de euro, din PNRR”, a mai arătat primarul.
„Azi, momentul adevărului pentru „metrou”, faza pe bani. Uitându-ne la Anexa 9 din bugetul care se va dezbate azi la CL, avem anvergura dezumflării tromboanelor.
1. Bani din PNRR, canci (coloana H). Nu erau acte care să justifice lucrări eligibile.
2. Exproprierile papă cam toată suma alocată, și aia mai mult în semestrul II (celula 26I)
3. Proiectul Tehnic și alte „deverse” (sic!) studii, tot cam prin semestrui II (26I)
Dar fără PT și studii nu prea poți să te dezlănțui pe „faza pe lopată” – apud primar. Rezultă că de săpat #nosă se sape cam nimic nici în acest an, în ciuda tuturor #osă”, semnalează activiștii pe grupul de Facebook Clujul Civic.
„Metroul din Cluj din punctul meu de vedere trebuie să recupereze foarte rapid dacă dorim să aibă șanse să fie finalizat până în 2026. Dacă vreți, la jumatea anului 2024 vom mai avea o emisiune, și vom face un follow-up pe acest subiect” este o declarație citată pe grupul de Facebook și făcută de ministrului Investițiilor și Proietelor Europene, Adrian Câciu în 10 ianuarie, la Euronews, despre care activiștii o iau în derâdere și fac misto de ea.
„Ba cum să nu recuperăm, dom’ ministru! Partea de tunel pe sub catedrala Sf. Mihail e deja gata săpată (chit că de unguri acum 500 ani, dar cine le mai numără), în iunie și inaugurăm stațiile, apoi le închidem ca pe-un lapidariu. Dar prima dată le inaugurăm (cu referire la închiderea lapidariului Muzeului de Istorie la o zi după inaugurare, după ce primarul Emil Boc s-a plâns la inaugurare că nu e destul de românesc – n.red.)”, au mai spus activiștii.

„Metroul din Cluj este un proiect matur. Metroul din Cluj, din punctul meu de vedere, trebuie să recupereze foarte rapid, dacă dorim să aibă șansa să fie finalizat în 2026. Cred că domnul primar trebuie să-și asume că anul acesta să vedem rezultate la acel metrou.

N-aș vrea ca această investiție să rămână a statului sau a autorității locale. Este o investiție care este utilă pentru clujeni. Dar acum și legislația în domeniul achizițiilor, în domeniul achizițiilor, acest periplu de contestații și tot felul de de elemente artificiale pe care le folosesc unii pot duce la o serie de întârzieri, dar eu sunt convins și îl cunosc pe domnul Boc, el va recupera până la jumătatea anului. Dacă vreți, la jumătatea anului, vom mai avea o emisiune și vom face un follow-up pe acest subiect.”, este declarația lui Câciu, citat de euronews.ro. 

 

În 2024 vor începe lucrările la Metroul din Cluj, dinspre Florești, a anunțat, într-o conferință de presă din 28 decembrie, primarul Emil Boc. Planul de trafic pentru lucrările la metrou vor aduce cu sine un sistemul nou de circulația cu benzi dedicate (și pentru mijloacele de transport în comun), mai ales că, potrivit proiectului metroului, 300 de mașini de mare tonaj vor tranzita șantierul.

„Anul următor se începe cu sapa la metrou. Pe perioada construcției, ca să se poată realiza metroul, vom avem un plan de trafic. Acest plan de trafic îl vor integra cu sistemul de linii dedicate. Pe acestea vor circula cele 300 de camioane care vor deservi șantierul metroului, număr care apare în documentație, care este publică și puteți să o citiți. Așteptăm soluțiile pe care ni le vor da specialiștii, dar nu cred că vor putea circula prin altă parte decât pe benzile dedicate”, a spus primarul Emil Boc într-o conferință de presă din 28 decembrie.

Despre acest termen avansat de primarul Emil Boc, ministrul Câciu a arătat că este realist.

„Atunci trebuie să înceapă. Noi am avut la metroul din două din din Cluj și o modificare a indicatorilor, agreată cu comisia – a trebuit să modificăm PNRR-ul pe acest obiectiv, în sensul în care de unde încep lucrările.S-au schimbat un pic parametrii execuțiilor lucrărilor, astfel încât Clujul să nu fie afectat de această lucrare mare de infrastructură. Era gândit într-un fel, iar acum începerea lucrărilor va fi din Florești și a durat și această negociere cu Comisia, ca dânșii să înțeleagă de ce facem această schimbare de indicatori. Dar pe 1 martie, să vedem târnăcoapele și excavatoarele la lucru. Eu sunt optimist, pentru că sunt toate premizele să se întâmple lucrurile acestea. Avem banii respectivi, Primăria Cluj are autoritatea locală, are partea ei de cofinanțare, există  dorința respectivă. Nu acest termen contează, ci contează termenul august 2026. Atunci se pierde PNRR-ul. Atunci investițiile pe care ți le-ai asumat prin PNRR nu mai primesc finanțare. Se face un status al fiecărei investiții, ce s-a făcut, se face calculul, s-a decontat, nu s-a decontat, mai trebuie decontat, dar nu mai primești bani în continuare de la Comisia Europeană. Îl vei ține pe bugetul de stat, dacă vrei să le continui. Cu siguranță că unele dintre ele e posibil să le ducem în bugetul de stat, dar eu sper să fie cât mai puține.PNRR nu se mai modifică. Deci, în momentul acesta nu mai avem o nouă modificare, nu mai putem să înlocuim nimic cu nimic. Banii nu se pierd. Ce să cheltuim, cheltuim. Și facem o analiză la august 2026, cât am cheltuit pentru această investiție, care e progresul. Deci avem un progres financiar și un progres tehnic. Se poate intra într-o zonă de risc pe care eu refuz să o văd la acest moment, cunoscându-l pe pe primar și cred că e și ambiția tuturor clujurilor să vadă această investiție realizată.”

Contractul pentru proiectarea și execuția metroului din Cluj a fost semnat pe 25 mai 2023. Ordinul de începere pentru acest contract a fost dat în 1 septembrie 2023. Asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul cu o ofertă de 9 miliarde de lei. Contractul pentru Magistrala de 21 de kilometri și 19 stații are o durată de 96 de luni și se baza pe 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat, fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local. Finanțarea din PNRR de 300 de milioane Euro este pentru structura primelor 9 stații cu termen de finalizare august 2026.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare