Închide

A traversat România pe tricicletă, Europa cu autostopul, Africa cu motocicleta, s-a mutat din Londra în rulotă ca să muncească de oriunde

ActualitateTop News by Mihai Prodan - iun. 10, 2017 0 752

Doi tineri școliți la Cluj și mutați în Londra și-au luat lumea în cap, și-au cumpărat o rulotă și au traversat Europa – acum se pregătesc să ajungă în Africa.
Poate-l știți pe Darius Groza: e clujeanul care a traversat România pe tricicletă, Europa cu autostopul și s-a întreținut cântând fals la ukulele pe London Bridge, a traversat Africa pe motocicletă și America de Sud pe … diverse forme de transport. Mutat în Londra și aparent cumințit, și-a cumpărat împreună cu logodnica Bianca Neagoe, și ea școlită la Cluj, o mașină-rulotă cu 5.500 de lire, „mai încă vreo mie și ceva de lire reparații, redecorare”, și a traversat Europa, timp de două săptămâni; acum stă o vreme în Veneția, după care, spune el, se pregătesc să atace continentul negru. Între timp, atât el cât și logodnica își continuă munca pe Internet, la fel ca în Londra.
„Problema mea până acum era că nu puteam călători mereu, că trebuia să mă opresc, să lucrez, să fac omletă. Am întâlnit-o pe Bianca, avea aceeași problemă. Ne-am logodit, ș-am plecat.
Se poate locui și fără loc”, spune el pentru actualdecluj.ro. „Avantajul la a locui mobil e că te poți opri să te uiți la o priveliște nouă în fiecare zi. Dezavantajul la a lucra mobil e că te poți opri să te uiți la o priveliște nouă în fiecare zi”.
Groza spune că unul dintre dezavantaje e faptul că ai nevoie de o discplină riguroasă, „ceea ce trebuie să faci în societate oricum, chiar și în slubje fixe și-n chirie sau casă proprie, doar că lumea a făcut-o progresiv, pe parcursul vieții și e confortabilă acum în rutina aia, văzând alternativa drept un efort”. Ce înseamnă „disciplină riguroasă”? „Este la nivelul cel mai bazic – să nu puturoșești”, spune el. „Disciplina de zi cu zi nu diferă de cea de acasă. Dar distracțiile sunt mai multe și mai interesante. Practic, trebuie să ai puterea de concentrare asupra muncii, într-un regim care să-ți permită să-ți faci treaba și să-ți lase cât mai mult timp liber. Paradoxal, poți face asta și „acasă”, adică-ntre patru pereți de cărămidă, dar lumea confundă confortul de a nu o face, cu neputința de a o face, dacă ar fi puși în situația unei vieți nomade.”

Nu a inventat el roata: sunt mulți cei care și-au cumpărat o rulotă și au pornit să exploreze lumea, ori măcar țara – iar din experiența lor una dintre marile probleme ale acestui stil de viață e că apa e insuficientă: nu poți face duș cât ai vrea, de exemplu. „Nu am întâlnit până acum problemele de raționalizare în restul Europei, fiindcă este o piață și implicit o infrastructură mult mai mare. Însă cred că oriunde poți găsi un benzinărie, o gospodărie, să umpli cu apă, să golești excesul. Mai inviți omul în casă, îl mai rogi să folosești fosa lui septică, nu? Așa-i politicos”, spune Groza.
Cei doi lucrează pe drum: „lucrăm amândoi în creație și social media. Avem clienți din țară și străinătate, încercăm să ne dezvoltăm mereu skill-urile pentru joburi remote și să ne orientăm spre clienți care sunt orientați spre modul ăsta progresist de eficiență. Asta nu exclude că dacă obținem oferte stabile într-un loc sau altul, care să ne convină la acel moment, nu ne stabilim cu rulota în acel loc, până la încheierea proiectului. Nu exclude nici măcar contracte mai lungi, unde să stai în chirie, iar rulota să fie un atuu de călătorie regional”. Internetul pentru a-și face treaba și-l obțin cumpărând cartele SIM ale furnizorilor locali de telefonie mobilă, sau parcând la McDonald’s. De altfel Groza are experiență vastă în a se folosi de furnizorii locali de Internet. Îmi arată un print-screen: „netul meu din diverse țări e doar problema altora”.

Dacă alții, citind poate acest articol, s-ar gândi să facă la fel, ce sfaturi le-ar da? Cam nici unul – spune el. Decât că a pornit la drum cu o rulotă second-hand fără nicio pregătire în materie de mecanică. Ce se întâmpla dacă se strica rulota pe drum, ceea ce s-a și întâmplat? Poate cunoașteți un mecanic, care să vă ajute de la distanță. „Să fi avut cunoștințe mecanice ar fi însemnat să fiu pregătit de orice stricăciune. Posibilitatea oricărei stricăciuni anulează voița mea de a mă mai duce. Așa că am ales să nu concept posibilitatea vreunei stricăciuni, iar când mă ia prin surprindere, să devin expert mecanic în acea stricăciune. Până acum sunt expert mecanic în a deosebi motorina de ulei. Am calculat că mi-ar lua mai mult să învăț totul despre mecanică decât să repar problemele rarisime care sigur nu vor apărea. Cică e nevoie de 10.000 de ore să devii expert în ceva. Mai am vreo 9.990 de ore avans, aplicând metoda mea.
Am consumat vreo 10 ore cumulate pe furtunul de motorină. Și tot tatăl Biancăi mi-a zis care-i baiu’. El fiind mecanic.”

„Am luat rulota din UK, am venit într-un test drive spre Venezia unde locuiesc părinții Biancăi, prin Franța, Germania, Elveția, Italia. Acum șadem bine-mersi câteva săptămâni, facem niște reparații, niște redecorări.
Vrem vara prin Europa și probabil mai încolo o luăm spre Maroc și prin Africa”.

Citește și:

După România pe tricicletă, Europa pe autostop și Africa pe motocicletă, un clujean ajunge în America de Sud: “am înlănțuit trenuri, avioane, busuri dubioase, motociclete, bărci, jeepuri, biciclete, teleferice și tiroliene”

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.