Închide

Estimări de infrastructură pentru 2023: se anunță record de autostrăzi, care e situația șantierelor din Cluj

EconomieTop News by Actual de Cluj - ian. 02, 2023 0 508

An peste medie pentru construcția de autostrăzi, aceasta estimează asociația Pro Infrastructura pentru 2023, sunt așteptați să fie dați în folosință aproape 80 de kilometri de autostradă și drumuri expres. Două loturi de autostradă din Cluj ar putea fi finalizate în acest an, unul chiar în următoarele luni.

”Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un record de 126 kilometri”, arată asociația.
În materie de autostrăzi și drumuri expres veritabile, România are în prezent aproape 995 kilometri în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație. Din 534 km ar urma să fie scăzuți cei 17,7 km ai drumului expres Craiova-Balș după ce procedura de reziliere a contractului cu Tirrena Scavi va fi încheiată.

Ce tronsoane vor fi deschise în acest an? Borna celor o mie de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul din Autostrada Transilvania între Nușfalău și Suplacu de Barcău, în lungime de 13,5 kilometri, în perioada mai-iunie. Totodată, compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea deschide parțial lotul 2 al autostrăzii Sud, în lungime de 16,3 kilometri, până la sfârșitul verii.
Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud, în lungime de 16,93 km, ”dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie”, susține asociația.

În schimb, șanse maxime de inaugurare în toamnă sunt pe drumul expres Slatina-Colonești, în lungime de 31,75 km, executat de UMB din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate, între Valea Mare și Negreni.

”Chiar dacă se va ieși din aceste estimări optimiste, în condiții normale cele patru șantiere de mai sus ar trebui să fie un pariu sigur pentru 2023: 78,534 kilometri de autostradă și drum expres”, mai arată asociația.

În același pariu Pro Infrastructura adaugă un alt proiect major amânat din 2022, care va fi dat în trafic: podul suspendat de la Brăila  construit de asocierea WeBuild-IHI, pe conexiunea scurtă pe la Smârdan, ”sperăm în mai-iunie și pe cea lungă (Jijila) în decembrie cel mai târziu”. ”Și încă două investiții mai mici, dar cu impact foarte mare: pasajele Berceni și Oltenița de pe DNCB, ambele în primăvară”, estimează asociația.

Totodată, șanse apreciate ca ”foarte bune” pentru inaugurare în acest an are lotul 2 din A0 Nord, unde UMB accelerează deși are termen de finalizare iunie 2024. ”Sunt două opțiuni: aproximativ 10 km între DN1 și A3 fără bătăi de cap sau tot proiectul lung de 19 km cu o descărcare provizorie în DJ100 la Afumați doar dacă se deranjează CNAIR”, după cum arată Pro Infrastructura.
Strabag forțează de asemenea o deschidere devansată: aproximativ 13 km de drum expres la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului. Întreg șantierul are 19 kilometri iar constructorul intenționează să-l livreze până în decembrie, deși termenul de finalizare e martie 2024.

Într-un scenariu apreciat ca ”ultra optimism”, e posibilă finalizarea tronsonului dintre Chețani și Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania, unde constructor e asocierea Strabag-Geiger și unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40%. ”Cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș”, estimează asociația.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu