UNTOLD: „Trecem la un alt nivel” / Cu ce nume mari au negociat organizatorii pentru ediția din Cluj și la cât ajung costurile pentru organizare/ Festivalul s-ar putea extinde și în Asia
ActualitateFestivalTop News by Catalin Suciu - sept. 26, 2025 0 331

Untold Festival intră într-o nouă etapă, după ediția a zecea, care s-a încheiat în luna august. Ce presupune asta? Ce costuri implică organizarea unei singure ediții și încotro se îndreaptă festivalul? Cu ce nume uriașe s-a negociat venirea la Cluj și ce etapă urmează? Despre toate acestea am stat de vorbă cu Edi Chereji, unul dintre membrii fondatori ai Untold și directorul de comunicare al festivalului. Chereji dă asigurări, de asemenea, că sub nicio formă festivalul nu va fi mutat din Cluj. Și nu doar din Cluj, ci din locația actuală.
– Salut, Edi, a trecut deja un timp. Cum a fost pentru voi ultima ediție Untold? Ce ți-a sărit în ochi cel mai mult?
Acum pot spune că au fost doar plusuri. Cel mai mare câștig este că nu au fost incidente, oamenii s-au bucurat în siguranță. Untold este cel mai sigur spațiu public din România timp de 4 zile. Am avut o medie de participanți de 120.000/zi, un record. Am avut parte de show-uri în premieră, cum e Post Malone, care a fost pentru prima dată în România. Și el a fost emoționat până la lacrimi, a stat pe scări la final și a avut un mega discurs, a povestit ce înseamnă pentru el asta.
A fost primul lui show din turneul din Europa. Nu aveam filmări să vedem cum va arăta, ce va fi. Și pentru el a fost o mică grijă, nu știa cum va fi primit. Promovează și muzica country, probabil avea anumite semne de întrebare.
Un alt artist, Metro Boomin, după show-ul lui a mers la Deliric în mulțime. A vrut să iasă prin festival. Din stadion a urcat la etajul trei, a văzut pe geam scena Alchemy, i s-a părut că e muzica lui și s-a dus acolo. Foarte natural, relaxat, fără glugă pe cap, fără să se ascundă. Oamenii făceau poze cu el. Un tip senzațional.
Alok a venit cu soția lui. Este pentru a doua sau a treia oară, prima dată a fost acum cinci ani. El a zis în mai multe rânduri și mie mi-a spus că primul show de la Untold a fost primul festival internațional de anvergură la care a participat, de unde ecourile au ajuns peste tot. El are o relație foarte specială cu noi, cu publicul.
– Totuși, au fost și persoane nemulțumite fiindcă nu s-a mai permis accesul pe stadion la Post Malone..
Faptul că la show-urile mari suntem nevoiți să temporizăm accesul e un lucru pe care îl facem asumat pentru a le garanta oamenilor că au parte de siguranță. Și în permanent facem același lucru, dacă se atinge capacitatea maximă. Sunt măsuri pe care le-am pus cap la cap cu autoritățile, cu Jandarmeria, cu ISU. Sunt măsuri obligatorii. Oamenii au început să înțeleagă că sunt la un festival mare, unde sunt mulți artiști, că există această posibilitate că, dacă nu te duci cu o oră și jumătate înainte de artistul pe care vrei să-l vezi, există această temporizare. Dacă vrei să vezi neapărat. Nu e ca la un concert unde ai garanția că stai de la început. Și la noi ai garanția că vei prinde, dar dacă nu te duci mai repede, va trebui să aștepți, că nu se poate altfel.
Sunt anumite festivaluri care aduc un nume mare, iar la celelalte scene rămâne gol. Când artistul foarte mare e acolo, toată lumea se strânge acolo. Noi am făcut altfel aici, tocmai pentru a oferi spectacol celor aflați simultan în festival. În permanență în festival ai între 70 și 90 de mii de oameni. Nu are cum să fie toți pe un stadion unde intră aproximativ 60.000. Din acest motiv aducem nume importante și pe celelalte scene, simultan cu headlinerii de pe stadion. Sunt oameni care vin pentru scena techno, alții pentru Daydreaming, alții pentru Alchemy. Reușim să aducem public diferit, nu targetăm o singură comunitate: rap, trap, muzică electronică, rock sau techno. Le oferim tuturor câțiva artiști să aibă motiv să fie prezenți aici.
-Cât costă organizarea unei singure ediții și cât de profitabil e Untold?
Ediția aceasta, care a fost cea mai mare, a ajuns undeva la 23 de milioane de euro în privința costurilor. Untold a crescut, a avut continuitate, mai puțin în acel an de pandemie, 2020. Pentru că avem susținerea partenerilor comerciali, care subvenționează prețul biletului. Prețurile sunt printre cele mai accesibile dintre toate festivalurile din lume. Nu compar cu ce e în România. Untold este cel mai accesibil la nivel mondial între marile festivaluri, este un proiect profitabil la Cluj, dar e important să știe lumea că nu ne-am oprit doar la Cluj. Noi reinvestim în alte proiecte, refinanțăm în altă parte. Ce aducem ca plus valoare aici, financiar, ca experiență, percepție, am dus-o mai departe în alte proiecte în România, dar sigur că unele au parte de greutăți, cum a fost Neversea, care a stat doi ani pe pauză la Constanța. Unele proiecte necesită mai multă susținere financiară, că nu reușesc să fie profitabile, așa că susținerea vine de aici, de la Cluj. A fost și sprijin extern, cum a fost în cazul Dubai, când în grupul nostru a intrat un fond de investiții.
La orice ediție ne raportăm, ca în orice business, pe un buget. Facem o estimare de cât avem nevoie, dar apar și cheltuieli neprevăzute, dar sunt din dorința de a plusa la performanță. Încercăm să ne ținem de un buget sustenabil. Suntem un business sută la sută privat în comparație cu altele din România, făcute din bani publici. Și cum se cheltuie bani publici pentru festivaluri, nu avem nici o competiție loială.
– UNTOLD e un festival privat, dar vi se amintește mereu că la început ați primit și voi susținere financiară de la primărie…
S-a întâmplat o dată, acum zece ani, într-un context în care Clujul era Capitala Culturală Europeană a Tineretului. Atunci a fost un buget alocat pentru 1500 de evenimente, dar UNTOLD a fost cel mai mare și singurul care a rămas și s-a susținut peste ani. Au fost alocați 2 milioane de euro pentru toate acele evenimente, din care UNTOLD a primit 400.000 de euro, care au însemnat atunci doar 7% din bugetul festivalului.
– Vă pregătiți de a doua ediție în Dubai. Care e ținta voastră următoare? V-ați gândit și la America, de exemplu?
Avem mai multe discuții. Ne-am gândit și la America, e foarte competitivă, acolo sunt foarte multe evenimente. Vrem ca la un moment dat, următorul pas să fie în Asia de Est, în marile orașe din zona est-asiatică.
– Anunțați asta în premieră…
Avem discuții de mai bine de doi ani de zile acolo, mă refer la Asia. Urmează anul acesta să facem câteva vizite acolo, în zonă. Când se va întâmpla, va fi ceva de amploare! Cum am replicat acest concept, nu festival – să-l replicăm și în altă parte, dar adaptat și la specificul local. Chiar dacă conceptul e similar, un festival divers, 3-4 zile. Și în Dubai am ținut foarte mult la ce are specific zona. E diversitatea. Sunt peste 150 de naționalități care trăiesc acolo. Vorbesc de Untold Dubai. Având atât de multe naționalități care trăiesc acolo, în regiune, la Dubai avem un mix mult mai larg de genuri muzicale din toate zonele lumii. La fel va fi și în ASIA! Vom pune o amprentă locală și acolo.
– Ați anunțat deja ediția UNTOLD ONE! Spune-ne, mai pe larg, ce presupune asta. Știți foarte bine că în spațiul public s-a vehiculat inclusiv ideea că festivalul din Cluj se va muta sau reorganiza în altă parte.
Începem cu un lucru clar și anume că Untold Cluj nu va pleca din Cluj, din locația de unde suntem acum. Toată lumea să aibă încredere și să fie liniștită. Mă refer la cei peste 90% din comunitatea clujeană care ne susțin. Cât timp vom fi la fel de bine primiți aici și vom avea susținerea comunității, nu se pune problema să nu fim aici. Oriunde va fi Untold, conceptul Untold, în Europa sau pe alt continent, Untold va rămâne la Cluj. Garantăm asta fiindcă aici e locul de unde am plecat, aici e sufletul nostru, numele nostru, ADN-ul nostru se leagă de Cluj, de Transilvania. Nu are cum să dispară povestea asta și nu are cum să se construiască ceva mai spectaculos în altă parte. Noi suntem în control în privința organizării și prima noastră casă este cea de aici. Casa rămâne aici și va depinde de noi să fie mereu cea mai frumoasă casă. Am încheiat un ciclu, prima decadă. UNTOLD ONE are și o semnificație: am ajuns la maturitate. Atunci când un om face 18 ani, ajunge într-o altă etapă. Așa a ajuns și Untold la maturitate. De anul viitor intrăm într-un nou capitol. Vom veni cu o serie de lucruri care vor dezvolta festivalul. Strădania noastră este în continuare să avem cele mai tari show-uri, să vină nume mari, să vină artiști, să fim o locație unde artiștii să prezinte show-uri în premieră.
Am intrat într-o competiție foarte selectă, cu Tomorrowland și Coachella, unde artiștii își prezentau show-urile pe care le duceau la alte festivaluri. De doi-trei ani, artiștii vin la noi să facă show-uri în premieră. Folosesc Untold ca pe o platformă unde să-și prezinte ideea, produsul. Vrem să fim trend-setteri. Să fim an de an o surpriză plăcută. Intrăm într-o nouă eră, dar care va continua.
Vom folosi mai multă tehnologie, vom integra mai multă tehnologie în festival. E foarte posibil și să lucrăm la reamenajarea scenelor. Creativitate am arătat că avem, suntem o echipă creativă și capabilă să inoveze. Orice e posibil, mai puțin să ne mutăm din Cluj. La nivel de show vom fi la fel de inovatori.
-Cât de greu să convingi o trupă mare să vină la festival? Care sunt motivele pentru care sunteți refuzați sau puteți fi?
Să explic contextul, fiindcă aici sunt multe de spus. De ce uneori nu există nicăieri în România vreo trupă mare, imensă. Trupele mari, cele de live, în ultimii ani au început să fie contractate de cel mai mare jucător din piață de show-uri, Live Nation, o companie organizatoare de evenimente, cu o putere financiară extraordinară, care și-a dezvoltat o serie de promotori, de colaboratori, adică organizatorii unor concerte. Noi nu suntem promotori, suntem organizatori, deținători ai brandului. Un promoter este un organizator care nu deține un concert, un brand, ci preia organizarea din turneul Coldplay, să dau un exemplu, care organizează 60 de spectacole în lume, iar în România lucrează cu un x promoter. Să găsească soluții tehnice. Trupa, dacă are un show special gândit, vrea să aibă același show peste tot cu echipamentul lor. Dacă azi sunt la Budapesta și poimâine la București, când se montează scena la Budapesta, celălalt set de echipament e la București și a doua zi și se montează acolo. Promoterul local trebuie să pună echipamentele, să facă promovarea.
Cei de la Live Nation, având structura asta, le oferă mai departe trupelor mari un lucru pe care îl apreciază și preferă: faptul că nu mai au bătaie de cap, având această infrastructură. Live Nation cumpără aceste turnee și le garantează un venit, de cele mai multe ori plătind în avans.
Au garanția că vor avea show-urile în toată lumea, promoteri care să le faciliteze. Sigur, să vii la un festival pentru o trupă înseamnă mai multe reguli. Tu vii într-un line-up în care mai sunt 30 de artiști, fiecare cu cerințele lor. Au nevoie de timp, de repetiții. La nivel internațional, toate festivalurile resimt această competiție cu Live Nation. Dacă înainte de apariția Live Nation, trupele mari aveau două opțiuni: să facă singure turnee, cu mari bătăi de cap, sau aveau varianta de a merge în festivaluri, unde era aranjat. Acum e Live Nation care le oferă această infrastructură peste tot în lume, doar cu show-urile lor, mai ales dacă au și garanția că pot urca în stadioane.
Apoi planning-ul trupei. Dacă trupa nu are un turneu în Europa, șansele sunt spre zero să vină. Oricât de mare ar fi un festival, dacă nu leagă cu ceva, e zero șansă. Noi am început să lucrăm cu cei de la Sziget, suntem și aproape, vorbim. Post Malone a fost la noi, apoi la Sziget. Din start am făcut oferta împreună, două show-uri mari, mult mai la îndemână pentru el. Dacă un artist mare nu are un turneu în Europa, nu va veni în Cluj, nu va veni în București. De multe ori Clujul poate fi mai accesibil, de exemplu, de la Budapesta la Cluj ajungi mai repede pe autostradă.
– Ai regrete în privința unor artiști? Mă refer la refuzuri.
Au fost mai mulți artiști aproape de noi. Acum mai mulți ani, am avut discuții foarte avansate cu Pink. Termina turneul chiar în săptămâna cu Untold. Era totul pus la punct, se discutase de transportul echipamentelor, de tot. Avea un show în care traversa stadionul pe o frânghie, o chestie foarte tare. Am tot discutat, după care ne-a zis că, din păcate, a discutat cu echipa și instrumentiștii și au renunțat fiindcă sunt mult prea obosiți și se văd nevoiți să refuze. Am intrat cu foarte mulți în contact. Am primit răspunsuri că nu acum, nu e momentul sau financiar nu e oferta acceptată. Trebuie să vedem cum ne putem întinde, unde. Ne-am manifestat interesul inclusiv pentru Eminem, s-a luat legătura. Nu s-a putut. Am discutat cu AC/DC, inclusiv pentru ediția asta. A fost o propunere din partea noastră, dar nu s-a legat cu turneul lor. Noi targetăm foarte mult zona asta, Untold nu mai este demult despre muzica electronică.
– Care e cel mai mare onorariu achitat unui artist? Cu toate costurile?
Știți că nu pot să dau nume, dar suma trece de 2 milioane de euro. Între 2 milioane și 2 milioane și jumătate. Sunt bani mulți. Încerăm an de an să venim cu nume mari, cu surprize, să adăugăm plus valoare. Așa va fi și în 2026!