Închide

Au fost semnate două noi contracte pentru Autostrada Unirii A8: încă 47 km intră în faza de proiectare și execuție

Actualitate by Actual de Cluj - nov. 26, 2025 0 57

autostrada unirii transilvania-moldova

Autostrada Unirii A8 avansează cu încă două loturi importante, după ce Ministerul Transporturilor a semnat contractele pentru alte 47 km ai secțiunii montane II, între Miercurea Nirajului și Leghin. Anunțul a fost făcut de secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu.

Primul contract vizează lotul 1C Sărățeni – Joseni, unde asocierea SA&PE Construct, Tehnostrade, Spedition UMB și Euro-Asfalt va proiecta și executa 32,4 km de traseu. Pe acest sector sunt prevăzute 39 de poduri și pasaje, inclusiv un pasaj de 1,7 km peste DN13A și calea ferată, dar și un viaduct cu o înălțime de 45 de metri. Proiectul include trei tuneluri unidirecționale, două ecoducte și două parcări de scurtă durată dotate cu stații de încărcare pentru vehicule electrice. Valoarea contractului este de aproximativ 5 miliarde de lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin fonduri europene nerambursabile. Durata totală: 54 de luni – 14 pentru proiectare și 40 pentru execuție.

Al doilea contract privește lotul 1D Joseni – Ditrău, atribuit asocierii Danlin XXL, Groma Hold și Intertranscom Impex. Lotul include 14,4 km de autostradă, 21 de pasaje și ecoducte, un nod rutier la Ditrău, un spațiu de servicii și o descărcare provizorie pentru funcționare independentă. Valoarea contractului este de 821 milioane lei, fără TVA, tot din fonduri europene. Lucrările vor dura 34 de luni, dintre care 10 sunt dedicate proiectării.

Gestionarea ambelor contracte revine Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).

Autostrada Unirii (A8), gândită să lege Transilvania de Moldova, printr-o traversare modernă a Carpaților, va avea o lungime totală de aproximativ 311 kilometri.

Traseul complet este împărțit astfel: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului – Leghin (secțiunea montană), Leghin – Târgu Neamț, Târgu Neamț – Iași – Ungheni (frontiera cu Republica Moldova).

A8 este considerată una dintre cele mai complexe autostrăzi din România, în special prin porțiunea montană, care include tuneluri, viaducte și zeci de structuri de artă.

stardiu tronsoane autostarda a8 a unirii
sursă foto: 130km.ro

Potrivit datelor centralizate pe 130km.ro, Autostrada Unirii (A8), care va lega Transilvania de Moldova pe o lungime totală de peste 300 de kilometri, avansează cu mai multe contracte de execuție deja semnate și altele aflate în licitație. Proiectul este împărțit pe cinci mari tronsoane, iar lucrările sunt realizate de companii precum UMB, SA&PE Construct, Tehnostrade, Euro Asfalt, Danlin XXL și Nurol Insaat.

Primul tronson, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), este în execuție și realizat de compania turcă Nurol Insaat, cu o deschidere estimată în 2026. Următoarea porțiune, Miercurea Nirajului – Leghin (161,5 km), cea mai complexă și montană din întregul proiect, este împărțită în șase loturi. Lotul 1b (Miercurea Nirajului – Sărățeni, 23,4 km) este construit de asocierea Ozaltin – Infravis și are termen 2027. Loturile 1c (Sărățeni – Joseni, 32,4 km), 1d (Joseni – Ditrău, 14,4 km), 2a (Ditrău – Grințieș, 37,9 km), 2b (Grințieș – Pipirig, 34,1 km) și 2c (Pipirig – Vânători Neamț, 19,3 km) sunt adjudecate sau în curs de adjudecare de asocierile SA&PE Construct – Tehnostrade – UMB – Euro Asfalt și Danlin XXL – Groma Hold – Intertranscom. Pentru aceste loturi, termenele de finalizare sunt cuprinse între 2029 și 2030.

Segmentul Leghin – Târgu Neamț (29,9 km) este în execuție, cu constructor UMB, iar finalizarea este estimată pentru 2026. Următorul tronson, Târgu Neamț – Iași – Ungheni (88,8 km), este împărțit în cinci loturi aflate în licitație. Pentru Lotul 1 (Târgu Neamț – Târgu Frumos, 27 km), a fost desemnat câștigătoare asocierea Danlin XXL – Groma Hold – Intertranscom – Evropeiski. Celelalte patru loturi, până la frontiera cu Republica Moldova, nu au încă antreprenori declarați.

Podul peste Prut de la Ungheni (2,7 km), care va conecta România cu Republica Moldova, este în execuție, cu termen estimat tot în 2026.

Per ansamblu, aproximativ jumătate din Autostrada A8 se află în fază de execuție sau cu contract semnat, iar cealaltă jumătate este în licitare. Constructorii principali implicați în proiect sunt UMB, SA&PE Construct, Tehnostrade, Euro Asfalt, Danlin XXL, Groma Hold, Intertranscom, Ozaltin, Infravis și Nurol Insaat.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare