Închide

„Visând” la Sophia. Clujul se pregăteşte să îşi „întâmpine” primul funcţionar public virtual, creat cu tehnologii de Inteligenţă Artificială

ActualitateTop News by Kristina Reştea - mart. 08, 2018 1 1029

 

O ştiţi, probabil, pe „Sophia” – humanoidul care a stârnit mare vâlvă şi o amplă plajă de reacţii, de la speranţe privind evoluţia tehnologiei la gânduri negre despre viitorul omenirii şi întrebări legate de efectele unor astfel de proiecte. Clujul s-a inspirat din această apariţie tehnologică şi ar vrea un soi de corespondent în oraş; şi nu oriunde. În oraşul în care încă ne îmbulzim la ghişee şi stăm la cozi infinite pentru plăţi şi în care tot mai completăm file de formulare, facem xerox-uri şi duplicate după xerox-uri, tocmai s-a mai lansat o veste din lumea Tehnologiei: Clujul ar trebui să aibă, nu peste mult timp, primul funcționar public virtual: Antonia. Sigur, plăţi online se pot face deja, există în România „ghişeul” virtual, dar primăria vrea acum să instaleze ca proiect-pilot o platformă „prietenoasă” şi cu „faţă”… umană. Se pare că nu ar fi totuşi vorba de un „umanoid” care să se plimbe prin primăriile de cartier şi atunci… cum arată proiectul „Antonia”?

Primarul a făcut anunţul privind primul funcţionar public virtual în această săptămână la un eveniment dedicat tehnologiei –  Trends and Trendsetters in Deep Tech, Entrepreneurship and Policies, organizat de Spherik Accelerator, în colaborare cu Cluj Startups. Aici s-au abordat teme privind viitoarele tendințe în domeniul tehnologiei și posibile efecte ale acestora asupra sectoarelor privat și public, precum și a societății.  Machine Learning și Artificial Intelligence, robotică, blockchain și quantum computing – tehnologiile din categoria deep tech vor afecta toate industriile şi vor deschide noi oportunități de business și de dezvoltare, spun cei implicaţi. Inițiativa se înscrie în campania Startup Europe Week, al cărei scop declarat este să aducă împreună decidenți politici și reprezentanți ai autorităților locale și centrale, antreprenori și oameni de afaceri, cu scopul de a identifica modalități de colaborare pentru valorificarea potențialului în domeniul inovației. Emil Boc, primarul orașului Cluj-Napoca, Oana Bîzgan, deputat în Parlamentul României și Bogdan Ceobanu, Policy Officer în cadrul unității pentru inovare și startup-uri a Comisei Europene, au participat la dezbatere şi au lansat o invitație de parteneriat către reprezentanții mediului de afaceri, tehnologie și cercetare „pentru a capitaliza potențialul României în domeniul inovației”, spun organizatorii. În acest context, Boc a anunțat lansarea primului funcționar public virtual, Antonia.

Cine e Antonia?

Şi totuşi… de unde a „apărut” Antonia? Reprezentanţii primăriei ne-au explicat că primele idei s-au conturat anul trecut, când la Cluj a avut loc conferința Open Innovation 2.0, organizată de Directoratul General al Comisiei Europene, DG Connect, Grupul pentru Strategie și Politici pentru Inovare Deschisă. „Grupul de Inovare Deschisă 2.0″ din Cluj, creat cu ocazia acestei conferinţe, e alcătuit din Primărie (Serviciul strategii de informatizare şi Serviciul centrul de informare pentru cetăţeni), ONG-uri, companii, universităţi, cetăţeni. În cadrul unuia dintre evenimentele de la conferinţă, primăria a lansat un „challenge”: cum să folosim tehnologia în guvernarea locală? „Am continuat să vorbim despre aceste teme şi după conferinţă. Ştiam că trebuie să extindem accesul online la servicii publice, pe care l-am început, timid”, spune Oana Buzatu, purtător de cuvânt al primăriei. Aşa că, inspiraţi şi de imaginea Sophiei, cei din grupul de lucru au început să contureze noua idee: un proiect pilot, într-un spaţiu nou, unde ar urma să se instaleze un robot, care să funcţioneze 24 de ore din 24. Adică: cu ajutorul acestei noi platforme, cetăţenii ar putea să îşi rezolve problemele pentru care vin de obicei la primăriile de cartier (depui cereri, faci plăţi). Doar că, de data aceasta, interacţiunea s-ar produce cu un robot. „Ar fi un funcţionar virtual, cu un meniu prietenos, care să te ajute să îţi rezolvi treburile pentru care vii la o primărie de carier. Căutăm să fie ceva nou. Nu cred că va fi neaparat un robot fizic, care se va plimba pe acolo, dar va fi un personaj cu „faţă”, o interfaţă umanizată, care să îi asiste pe clujeni”, spune Buzatu, care menţionează că acest „personaj” ar putea fi funcţional în cursul acestui an. Proiectul se realizează şi în baza parteneriatului cu clusterele locale de IT. „Sunt companii locale, specialişti. Am văzut că aceasta e o formulă bună de colaborare: să cerem soluţii tehnice de la comunitatea de IT. E un parteneriat – ei pot testa proiecte pilot, pe care ulterior să le valorifice pe piaţă, noi putem folosi aceste produse”, spune Buzatu. Costuri există totuşi: pentru partea de hardware şi diverse dotări. „Ei dau soluţia, noi cumpărăm dotările”, menţionează purtătorul de cuvânt al primăriei. Costul pentru acest proiect este estimat la „sub 100.000 de euro. Sperăm că până în 40.000”, spune reprezentanta primăriei.

Cine e Antonia? „Antonia e primul funcţionar public digital din Primăria Cluj-Napoca. Lucrează 24 de h din 24, nu se îmbolnăveşte, nu stă la cafele. Este proiectul la care lucrează IT-ul din Primărie, alături de comunitatea tehnologică din oraşul nostru. Vrem să o învăţăm pe Antonia să fie funcţionarul perfect: să înveţe ce îi place cetăţeanului. Ce foloseşte cel mai des în interacţiunea cu Primăria”, a explicat pentru Actualdecluj.ro Bianca Muntean, director executiv Aries Transilvania.

Şi acum apare desigur şi întrebarea: vor lua roboţii locurile de muncă ale clujenilor?  „Antonia deschide calea spre un acces total şi permanent la servicii publice oferite de administraţia locala, va extinde disponibilitatea serviciilor către cetăţeni şi la ora 12 noaptea. Impactul pe termen lung a acestui proces ar putea face ca oamenii să se ocupe în viitor de procesarea cererilor şi furnizarea de răspunsuri în timp mult mai scurt. Mai mult, funcţionarul digital este o extindere a unui portal electronic, asigurând interacţiunea bidirecţională, inclusiv depunere de documente. Industria 4.0 se bazează pe robotică şi inteligenţă artificială. Noi dorim să extindem conceptele din mediul economic şi spre serviciile publice 4.0. Deci roboţii nu înlocuiesc oamenii, ci îi ajută să servească cetăţeanul mai bine”, susţine Bianca Muntean. Cei implicaţi nu au precizat însă cine sunt membrii echipei de lucru.

 

Despre interesul comunităţii IT din Cluj pentru proiecte cu Inteligenţă Artificială:

 

 

Business-uri de Cluj, „alimentate” cu Inteligenţă Artificială

 

 Din 15 aprilie, „Antonia” ar urma să fie operaţională pentru a redirecţiona cererile online depuse de cetățeni. „Dacă e o cerere pentru parcare care intră la ghișeu, un funcționar o direcționează. Acordare locuinţe. Ea va face instant acest lucru, nu va pierde o zi, cum e acum. Ea va merge automat la serviciul de specialitate. În 6 luni vom avea o locație care va fi 24/24 la dispoziție pentru a face plăți cu cardul. Vei merge la o locație și vei plăti la robot. Un funcționar virtual cu care vei putea interacționa. Nu mai trebuie să mergi în timpul programului, ci oricând”, a declarat Boc la NapocaFM.
Reprezentanţii primăriei lansează şi o „temă” pentru clujeni: cei interesaţi pot trimite propuneri cu „portretul-robot” al viitorului funcţionar. Cum vreţi să arate „Antonia”?
Sursa foto: dr Spherik Accelerator, stânga: http://knowyourmeme.com/memes/sophia-the-robot
author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare