Închide

Primarul Pivariu arătat cu degetul deoarece se grăbește să arunce cu bani în Compania de Transport a Primăriei Cluj-Napoca fără să negocieze creșterea calității serviciilor pentru floreșteni. Autobuzele din Florești sunt pline ochi și nu au aer condiționat

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 07, 2021 3 394

Oamenii din Florești care circulă cu transportul în comun sunt discriminați față de clujeni și circulă cu autobuze vechi, fără aer condiționat dar și aglomerate. În schimb, Primăria din Florești se grăbește să aprobe subvenționarea pierderilor Companiei de Transport Public (CTP) a Primăriei din Cluj-Napoca. Consilierii USR din Florești i-au reproșat primarului Bogdan Pivariu că, în loc să se bată pentru floreșteni și pentru creșterea serviciilor din comună, se grăbește de pe o zi pe alta să aprobe subvenții pentru CTP în timp ce alte primării au refuzat sau au amânat decizia de a le acorda. „Toate comunitățile din Zona Metropolitană împart piederile, dar serviciile nu sunt egale precum cost sau calitate pentru toți”, a atras atenția consilierul local Marius Todoran.

 

De vineri pe luni, primarul din Florești a convocat o ședință extraordinară online (pentru data de 7 iunie) în care a cerut Consiliul Local să aprobe modificarea contractului de delegare a gestiunii privind efectuarea transportului în comun de către CTP, în așa fel încât societatea primăriei Cluj-Napoca să fie subvenționată (prin compensație) de către comună în 2021  cu maxim 1,5 milioane lei.

Decizia lui Pivariu vine după ce în spațiul public primari din comunele din Zona Metropolitană unde operează CTP au acuzat că este vorba despre prea mulți bani, că deja sunt bugetele aprobate și nu au de unde acorda compensații. Nemulțumiri sunt în Baciu, Chinteni, Apahida, chiar în spațiu public s-a vehiculat că nici autoritățile din comuna Florești nu sunt de acord să acorde subvenția.  Consiliul Concurenței a aprobat anul trecut o schemă de compensare pentru Compania de Transport Public astfel încât să fie acoperite pierderile suferite în perioada pandemiei. Pentru anul acesta, CTP are două variante, fie crește tarifele de călătorie ca să acopere pierderile, fie autoritățile locale subvenționează din bugetele locale diferența dintre costurile de operare și încasări, după cum a anunțat public conducerea pentru a justifica compensația.

Consilierii USR PLUS nu au votat proiectul de hotărâre și au reproșat primarului că, în loc să se folosească de acest moment ca să negocieze în favoare cetățenilor din Florești creșterea serviciilor de transport în comun, el se grăbește să arunce cu bani către CTP fără să obțină ceva pentru comunitatea pe care o reprezintă. Ei au mai arătat că CTP-ul nu a oferit date concrete legate de cursele din comuna Florești dar și de pierderile estimate în 2020 sau 2021 dar nici că nu înțeleg graba în a vota acordarea respectivei subvenții în condițiile în care alte Primării din Zona Metropolitană fie au refuzat, fie au amânat acordarea lor.

Consilierul USR PLUS Marius Todoran l-a penalizat pe primarul Bogdan Pivariu că se grăbește să arunce bani mulți din bugetul local către CTP însă nu e preocupat ca serviciile de transport oferite de CTP floreștenilor să fie îmbunătățite arătând că autobuzele din cumună sunt pline ochi iar rutele de transport neoptimizate.

„Prin vot ați fost mandatat să reprezentați intereseze comunității din Florești. În alte comunitați acordarea acestei compensații fie a fost respinsă, fie proiectul a fost amânat.  Nici în  Cluj-Napcoa nu a fost încă votat. Indiferent că e urgent sau nu, toate deciziile si voturile trebuie informate. Deși contractul de delegare a gestiunii pentru efectuarea transportului în comn în Zona Metropolitană dar și acest proiect e un document e lung și presupune scanat în mai multe pagini, acest lucru trebuie să se întâmple înainte de ședință și consilierii trebuie informati. Dacă am fi avut contractul, probabil aflam mai multe lucruri. Și puteam să ne facem o idee dacă modul de calcul și de impărțire a pierderilor companiei în Zona Metropolitană e calculat corect sau nu, pentru că e vorba de sume importante. Municipiul a aprobat execuția contului de venituri și cheltuieli al CTP pe 2020. Am văzut acolo că CTP  a avut o pierdere de volum de 20%  anul trecut, dar, în acelasi an, contractul de mandat al directorului a fost indexat cu 20%. Vorbim de calcule de indexare, iar pentru 2021, au fost estimate creșteri de 18% ale încasărilor dar și creșteri salariale sunt de 20%. Așa că ne întrebăm în ce masură calculele CTP au la baza principii de management corect, în afara de împarțirea sarcinilor la nivelul Zonei Metropolitane. Noi am votat împotrivă, dar suntem extrem de interesați de problemă. Multă populație din Florești folosește transportul în comun. În februarie a fost solicitată CTP pentru a deschide noi rute pe Valea Gîrboului. A trecut jumătate de an dar nu a fost niciun răspuns. Pot spune că această Companie are o atitudine închisă ca să nu spun discreționară față de nevoile comunității. Transportul în comun din Florești are nevoie sa fie optimizat. La orele de varf autobuzele sunt pline ochi. Nu cred că suntem în situatia de a acorda subvenții pentru o astfel de atitudine. Orice susținere trebuie să se întoarcă cu un revers. Toate comunitățile din Zona Metropolitană împart piederile, dar serviciile nu sunt egale precum cost sau calitate pentru toți”, a atras atenția consilierul local Marius Todoran.

Consilierul Bogdan Claudiu Moga de la PNL  l-a apostrofat pe Todoran și a spus că e o decizie bună mai ales că, în caz contrar, creșteau tarifele la biletele de călătorie.

Însă Todoran i-a indicat să arate exact de unde a venit cu respectiva concluzie. Deja consilierii au început să se inflameze, așa că s-a convenit să se dea cuvântul unui floreștean, înscris la cuvânt, ca să se calmeze atmosfera.

Nicolae Marcu, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari Florești, a intervenit  în cadrul ședinței și a semnalat și el că floreștenii sunt discriminați la transportul în comun și obligați să circula cu autobuze foarte aglomerate, vechi, fără aer condiționat, în timp ce atunci când ajung în Cluj-Napoca, cursele sunt operate doar de autobuze noi, cu aer condiționat.

„L-am întrebat pe viceprimarul de la municipiu, Dan Tarcea, la un post de radio, de ce există discriminare la transportul în comun. Am trăiti pe pielea mea această discriminare. Am venit cu un autobuz până la Bucium, extrem de vechi, iar de acolo am mers cu unul nou, cu aer condiționat. Adică noi avem un contract încheiat cu o societate pe actiuni, CTP și acum plătim și noi pierderi la fel cum fac clujenii. Așa că și noi avem dreptul la transport în comun cu aer conditionat. Tarcea mi-a răspuns că este investiția Primăriei Cluj-Napcoa și de aceea există diferențe. Dar, aici trebuie să fim atenți, doamnule primar Pivariu. Acest serviciu de transport în comun e contra-cost, pe un contract. Dacă eu mă duc la un magazin să iau pâine, fie ca dau 4 lei sau 3 lei pe ea, mă aștept ca pâinea să fie proaspătă. As vrea să vă axați și dumneavoastră pe servicii, să vedeți calitatea seriviciilor oferite către floreșteni. Noi facem tot în jur de 6-7 kilometri până pe Bucium, cât fac clujenii de la Bucium până în Mărăști. E același traseu, dar unii beneficiază de curățenie, iar floreștenii, pe aceeași bani, au alte serivcii”, a semnalat Marcu.

Primarul Bogdan Pivariu a ținut să spună în cadrul ședinței că el crede în calculele făcute de CTP și că suma de 1,52 milioane de lei este un maxim pe care compania îl poate cere pentru anul 2021, în cazul în careva avea în continuare pierderi ca în perioada pandemiei.

”Am cerut o simulare pentru primul trimestru, compensația care ar fi reveni UAT Florești era de aproximativ 270.000 lei, când lucrurile au fost destul de restrictive, nu funcționau nici școlile, iar multă lume lucra de acasă. Dar lucrurile merg spre normalitate. Cum nici înainte de pandemie compania nu înregistra pierderi, probabil nici după pandemie nu se vor mai cere compensații”, a încercat să dreagă lucrurile primarul Bogdan Pivariu.

El a mai ținut să spună la finalul ședinței că, atunci când va merge în calitate de reprezentant al comunității în AGA Asociatiei Metropolitană de Transport Public (formată din Cluj-Napoca și comunele din împrejurimi unde operează CTP) va milita pentru creșterea serviciilor la transportul în comuna din Florești.

Acordarea subvenției către CTP prin compensație și modificarea contractului între comună și societate a fost aprobată cu 12 voturi pentru și 7 împotrivă.

(Compensații estimate de CTP la nivelul municipiul Cluj-Napoca și a comunelor din jur unde operează)

Mai mulți primari din Zona Metropolitană s-au plâns la finalul lunii trecute că vor fi nevoiți să suspende transportul în comun după ce Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca a cerut compensații pentru a ține prețurile pe loc și rutele de transport operabile. Consilierii județeni PSD au cerut oficialilor Consiliului Județean să caute o soluție, având în vedere că sumele sunt mari și primarii nu au de unde să pună acești bani. Aceștia au semnalat că există riscul să se întrerupă transportul public în zona metropolitană din această cauză.

Detalii: Scandal cu transportul public din zona metropolitană. Consilierii județeni semnalează că există riscul să se întrerupă cursele în mai multe comune

3 comentarii

  1. linia CTP Floresti -Piata Marasti a fost doar….. in campanie… halal administratie de dreapa ….. nu va doare de problemele oamenilor