Închide

Primarul Emil Boc, chemat să răspundă în ce fel va administra marile șantiere ale Clujului, astfel încât clujenii să le resimtă la minimum posibil/ USR Cluj: Orașul e și așa sufocat de trafic și de prețuri foarte mari și are nevoie de transparență

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mart. 24, 2023 0 841

Urmează lucrări de infrastructură în Cluj-Napoca echivalente cu ceea ce s-a executat în ultimii 40-50 de ani în oraș, după cum a spus public șeful de proiect al Centurii Metropolitane, Silviu Tegzeșiu. Viteza cu care vor fi executate marile proiecte ale Clujului (centura, metroul, pasajul de la Tăietura Turcului) și managementul viitoarelor șantiere, în așa fel încât deranjul adus traficului și poluarea generată de lucrări să fie minimizate, reprezintă cele două mari teme care ar trebui să existe pe agenda comunității locale, spun reprezentanții USR Cluj.

Parlamentari și consilieri locali au propus public Primăriei să creeze un consiliu consultativ, un fel de celulă de criză din care să facă parte oficiali ai instituției, reprezentanți ai tuturor partidelor politice, specialiști clujeni și care să medieze și să aducă soluții la problemele pe care, cu siguranță, le vor aduce viitoarele șantiere.

Eforturile politice ar trebui concentrate înspre minimizarea deranjului pe care șantierele acestor mari proiecte îl vor genera pentru clujeni, a arătat deputatul Viorel Băltărețu, unul dintre inițiatorii propunerii. “L-am auzit de dimineață pe primarul Emil Boc într-o emisiune locală că s-a pronunțat că este prea devreme să discute despre aceste șantiere, motivând că în spatele lor sunt două portbagaje de documente care conțin toate soluțiile.  Noi credem, însă, că este nevoie de comunicare, transparență și de o echipă interdisciplinară care să genereze analize și planuri de acțiuni. În cazul în care propunerea noastră va fi receptată pozitiv de către Primărie, noi vom continua dezbaterile privind aceste mari proiecte ale Clujului și vom încerca să aducem soluții”, a spus Viorel Băltărețu, într-o conferință de presă, în 24 martie.

În prezent, a arătat și consilierul local Alexandra Oană, există o neîncredere dinspre comunitate privind capacitatatea Primăriei de a gestiona aceste mari proiecte de infrastructură. Alte două direcții sesizate de clujeni se referă la asigurarea mobilității pe parcursul derulării acestor șantiere, având în vedere că ele vor aduce trafic suplimentar de materiale și personal în oraș, dar și predictibilitatea finanțărilor pentru aceste proiecte, a mai adăugat Alexandra Oană. „În contextul demarării acestor mari proiecte, pentru Cluj cea mai importantă va deveni mobilitatea alternativă. Va fi un test pentru cartierele noastre acest walkable city pe care Primăria promite să îl aducă cu fiecare proiect. Chiar acest oraș al pietonilor va veni cu adevărat. Deocamdată, însă, proiectele nu merg așa cum ne dorim sau cum își doresc clujenii”, a arătat consiliera locală.

Monitorizarea și analizarea proiectelor este cu atât mai importantă cu cât poate genera modificări și urgentări ale proiectelor, în beneficiul comunității, a arătat și consilierul local Călin Groza, exemplificând printre altele cu includerea unui park and ride în proiectul Primăriei de a transforma strandul Sun într-un aqua park, la propunerea consilierilor locali USR sau semnarea actelor adiționale pentru realizarea a 5 drumuri de legături din proiectul centurii, în urma unui amendament la bugetul local făcut în urma acelorași analize.

USR mai face eforturi, a arătat fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma, ca un alt proiect important, cu impact asupra traficului, pasajul de la Tăietura Turcului să aibă, la fel, un șantier care să își asume cât mai puțin disconfort adus clujenilor.

Oficialii USR Cluj au organizat în 23 martie o dezbatere la care au participat consilieri locali din Florești, Baciu, Apahida, Cluj-Napoca, dar și șeful de proiect al centurii metropolitane, Silviu Tegzeșiu, activiști sau specialiștii în arheologie de la UBB. Doar șantierul Centurii Metropolitane va genera un trafic de 250-300 de camioane care vor duce și vor aduce materiale pe șantier, dar și unul adițional care ar trebuie să asigure mobilitatea celor circa 2000 de muncitori care vor lucra, estimativ, pe șantier. Aceasta neținând cont de proiectul metroului, care, potrivit celor prezentate în cadrul dezbaterii publice, va aduce „găuri” gigantice săpate în mai multe zone din centrul Clujului. Tegzeșiu a mai arătat că aceste șantiere țin de asumare, dar și de următoarele etape ale implementării efective și de obligativitatea ca fiecare factor implicat să își facă treaba cât mai bine. Mai mult, a arătat acesta, în cazul centurii, este vorba despre un proiect pe următoarea sută de ani, arâtând că, până la realizarea sa, este conștient că, în calitatea de elaboratori ai studiilor vor fi înjurați de mii de oameni pe zi, pe parcursul șantierului, având în vedere disconfortul generat de acesta.

”Va fi un șantier foarte mare la Centura Metropolitană, minimum 2 ani, va fi deranj, că așa sunt șantierele. Trebuie comunicat, informată populația non stop, pas cu pas, despre aceste proiecte, pentru că se va crea un disconfort populației și aceasta trebuie din timp pregătită. La fel și cei care implementează Centura Metropolitană și Metroul – trebuie să comunice deschis și prompt, dar mai ales din timp”, a arătat la Cluj, Alexandru Corlea, cel care coodonează Asociația Pro Infrastructura, citat de curieruldecluj.ro.

Deocamdată, proiectul centurii metropolitane este în faza de licitație, iar cel al metroului în faza în care rezultatul licitație stabilit de Primăria Cluj a fost contestat.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.