Închide

Politica enunțată de Boc pentru avizarea proiectelor imobiliare: Dezvoltatorii, condiționați să reducă numărul apartamentelor din proiectele lor cu 15%

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - feb. 18, 2022 3 1649

Două proiecte imobiliare pentru amenajarea unor imobile cu apartamente pe străzile Moldovei și Callatis din Cluj-Napoca au fost condiționate la primirea avizului, în ședința comisiei de urbanism a Primăriei din 18 februarie, de reducerea numărului de apartamente propuse cu 15 %. Aceasta, după cum a arătat arhitectul șef din Cluj-Napoca, având în vedere aglomerația din aceste zone, pentru ca orașul să nu fie sufocat și pentru ca și ceilalți care încă nu au construit pe respectivele străzi să o poată face în condiții optime.

În cazul proiectului de pe strada Moldovei, dezvoltat de Solaris Real Estate (firmă din portofoliul lui Călin Vișan, unul dintre fii actorului Dorel Vișan), s-au propus 11 apartamente iar exigența a fost ca numărul lor să fie redus la 8. În cazul proiectului de pe strada Callatis al cărui beneficiar este lidera femeilor PNL din Cluj, Alexandra Stoica, s-au propus 22 de apartamente iar condiția de avizare a fost ca numărul lor să se reducă la 18.

Călin Vișan a intervenit în cadrul ședinței de urbanism și a ținut să arate că aceste criterii impuse de Primărie sunt subiective, în condițiile în care a avizat blocuri pe aceeași stradă pe care și el construiește, pe terenuri și mai mici, cu număr și mai mare de apartamente decât imobilul pe care dorește să îl construiască el. Observațiile sale n-au schimbat rezultatul. Mai mult, a fost trimis să realizeze un studiu de trafic care să contrazică exigența impusă de Primărie.

 

Primarul Emil Boc nu a fost prezent la discuțiile din comisie legate de aceste două proiecte propuse pe străzile Moldovei și Callatis. Însă, a ținut să enunțe, din nou, politica de dezvoltare și avizare pe care o susține în Cluj-Napoca. „Să nu uitați ce e afară când discutați și avizați proiectele pentru că clujenii și-au pus în mâinile noastre viitorul orașului. Nu se acceptă concesii de la calitatea vieții. Sub nicio formă nu vom coborî standardele pentru a nu distruge ce am construit până astăzi, păstrând egalitatea de tratament și a condițiilor de calitate a vieții. Cluj-Napoca e un oraș căutat de multă lume. Cine își învestește banii într-un oraș fără viitor? Dacă nu suntem atenți, oamenii vor pleca în altă parte și ne vom sufoca. Nu se poate oricum, oriunde și orice. Cu egalitate de tratament, repet, și cu păstrarea condițiilor de calitate a vieții”, a spus Boc la începutul ședinței de urbanism. El a participat doar la discutarea a două puncte din cele zece aflate pe ordinea de zi, în absența sa, ședința fiind condusă de viceprimarul Dan Tarcea.

Chiar dacă primarul nu a fost prezent la discuțiile în cazul proiectelor imobiliare  amintite, prin care se dorește edificarea unor imobile mixte (cu spații comerciale la parte și apartamente la etajele superioare) pe străzile Moldovei și Callatis, exigența sa a fost enunțată de arhitectul șef al județului, Daniel Pop, și anume, proiectele au fost condiționate la avizare de obligația de reducere a numărului de apartamente cu 15%.

Planul Urbanistic de Detaliu pentru amenajarea blocului de pe strada Moldovei nr. 14-16 a fost realizat de Dor Consult și prezentat de arhitecta Vass Csilla. Potrivit proiectului, investitorul (Solaris Real Estate, cu proiecte în mai multe zone din Cluj-Napoca, societatea din portofoliul omului de afaceri Călin Vișan) dorește să construiască pe un teren de 647 de metri pătrați un bloc cu subsol, parter, două etaje și unul retras care va avea un spațiu comercial la parter și un număr propus de 11 apartamente, câte patru la primele două niveluri și trei la ultimul.

La acest proiect, specialiștii din comisie sau viceprimarul Dan Tarcea au avut obiecții cu privire la amplasarea parcării pentru biciclete (accesibilă printre mașini, prin parcurgerea unui șir de trepte) dar și legat de înclinația rampei de acces care coboară în parcarea subterană. Proiectanta a explicat că din punctul său de vedere rampa poate funcționa, că există un gang de acces lat de 5,5 metri, prevăzut în proiect, tocmai pentru ca mașinile să aștepte, la intrarea și ieșirea din garajul subteran. „Discutăm de calitatea vieții, de calitatea proiectării. Dacă omul nu are confort să își pună mașina în garaj, o lasă în stradă. Nu putem pune poliția locală de pază la fiecare clădire. Trebuie să ne gândim de la început ca rampa pe care o propunem să poată fi utlizată și de doamnele și domnii care nu au ablilități de condus”, a ținut să spună viceprimarul Dan Tarcea.

El a mai spus că, până se schimbă „maindsetul” oamenilor din oraș și ei vor folosi mijloace alternative de deplasare. Primăria trebuie să aibă în vedere aglomerația care s-ar produce odată cu construirea pe arterele orașului.

Astfel, arhitectul șef a anunțat că proiectul poate primi aviz favorabil în condițiile în care numărul de apartamente se reduce cu 15%, de la 11 propuse, la 8 apartamente. „Nu se modifică clădirea, nici regimul de înălțime, doar faceți mai puține apartamente când o compartimentați”, a arătat Pop.

Proiectanta a încercat să convingă comisia că pretenția nu e justificată, arătând că pe strada Moldovei s-au construit blocuri de locuințe pe parcele mult mai mici, chiar și cu 12 apartamente, dar și că imobilul este deservit și de un lift interior. În discuție a intervenit și investitorul, Călin Vișan. „Respectăm același grad de îndesire acceptat pe terenuri similare. Nu mi se parte corect să se reducă numărul de apartamente. Noi avem apartamente conforme cu legea locuinței, de 52-54 de metri pătrați, cele cu două camere și de peste 66 de metri pătrați, cele cu trei camere. N-am venit cu 20 de garsoniere deservite de o parcare cu lift auto. Parcela noastră este în sistuația cea mai bună pentru construire de pe stradă, din perspectiva raportului între lățime și adâncime. Se pretează foarte bine la o astfel de construcție. Nu cred că puteți militata pentru reducerea numărului de apartamente pe un criteriu arbitrar. M-am uitat de curiozitate la proiectele avizate în ultima perioadă pe site-ul Primăriei. Am vrut să vedem dacă am sărit calul cu acest proiect. Din punct de vedere al suprafeței unităților locative raportată și la suprafața de teren pe care se construirește, ce am propus noi e mai generos decât în toate proiectele aprobate. Nu cred că trei apartamente în plus generează probleme de trafic și de îndesire”, a atras atenția Vișan, cu mențiunea că e de acord și cu respingerea proiectului sau cu revenirea lui la discuții.

În schimb, Tarcea a cerut investitorului să facă un studiu de trafic și să demonstreze ceea ce a susținut în fața comisiei. Ligia Subțirică, fostul arhitect șef al orașului, a intervenit și a spus că urbanismul e subiectiv și că atunci când se avizează proiectele, abordarea Primăriei sau a specialiștilor nu este una mecanică ci ține cont de foarte multe aspecte – zonă, fondul deja construit, trafic etc.

Și arhitectul șef al orașului a vrut să facă o precizare și a spus că pretenția Primăriei vine după ce a văzut să investitorii au apetit să consturiască pe această stradă, tocmai ca cei care n-au apucat să construiască să aibă aceleași șanse. „Până acum nu s-a făcut un studiu de trafic. S-a tot avizat câte un PUD, un bloc, un PUD, un bloc iar acum am ajuns să ne punem și problema traficului. Nu din mofturile nostre vine această pretenție de reducere a numărului de apartamente, bunul simț ne spune asta”, a arătat acesta.

Proiectul nu a fost avizat.

Celălalt proiect care a primit o condiționare similară, de a reduce numărul de apatamente cu același procent, vizează amenajarea unui imobil mixt cu 22 de apartamente, spațiu comercial la parter, deservite de o parcare subterană cu 25 de locuri pe un teren de 1049 de metri pătrați situat pe strada Callatis nr.23 și ocupat de construcții care urmează a fi desființate. Blocul urmează să aibă subsol, parter, 5 etaje și unul retras. Proiectul a stârnit deja nemulțumiri după ce presa locală l-a prezentat ca aparținând liderului femeilor PNL Cluj, Alexandra Stoica și situat într-o zonă de case, mai mult, o zonă privilegiată a orașului, unde Primăria investește milioane de lei pentru amenajarea Parcului Feroviarilor, situat vizavi de respectivul bloc.

Planul Urbanistic de Detaliu pentru acest bloc aparține biroului Trans Form al arhitectului Vlad Negru (membru în comisie) și a fost prezentat de Oana Oejdean din cadrul firmei de proiectare. Aceasta a arătat comisiei că în imobil se doresc 22 de apartamente cu trei camere, cu suprafețe de 73-88 de metri pătrați.

„Salutăm rezolvarea parcajului subteran cu rampă și nu cu lift. Fiind un bloc de locuințe este nevoie de diminuarea cu 15 % a numărului de apartamente, ca în cazul blocului de pe strada Moldovei, pe motivul aglomerației și traficului. Și aici există apetit al investitorilor de a construi.  Trebuie să faceți cu 4 apartamente mai puțin. Unele își vor mări suprafețele, apropiindu-se de 100 de metri pătrați, însă nu va fi nevoie să prevedeți câte două locuri de parcare per apartament, nefiind depășită această  suprafață”, a spus Pop.

Viceprimarul Dan Tarcea a dorit să clarifice, indirect, percepția publicului asupra acestui viitor bloc. Tarcea a intervenit și a spus că înălțimea maximă a acestuia este oricum stabilită prin PUG – fiind vorba într-o zonă de restructurare adiacentă arterelor principale de trafic din oraș, ca în cazul străzilor Brâncuși, Traian, Fabricii etc.

„Și dacă făceau un etaj sau două în minum, nu puteam să le dăm voie. Înălțimea este o obligativitate. Textul de regulament nu le dă voie”, a completat și arhitectul șef, Daniel Pop.

Proiectul a fost avizat. Specialiștii din comisie nu au avut nicio intervenție cu privire la proiect.

Un alt proiect, discutat în aceeași ședință, dar propus pe strada Plopilor 43-45, a scăpat la mustață de reducerea numărului de apartamente, după ce proiectanții au explicat că au revenit cu o variantă nouă  prin care clădirea dorită a fost redusă ca volum, odată cu obiecțiile formulate de membrii comisiei la o altă ședință.

Pe o parcelă de 1083 de mp, proiectanții de la Next Design au propus un imobil mixt cu 13 apartamente, după cum au explicat, dar și spațiu comercial la parter format din două corpuri – S1+P+2E la stradă și S1+S2+P+2E+R spre versant. Apartamentele sunt cu suprafețe între 37 metri pătrați și 90 de metri pătrați. Parcările sunt realizate la subsol unde sunt asigurate 15 locuri de parcare. Beneficiari sunt Corneliu Mihai Cupcea, Achidim Traian Bora și Datiro Home.

Inițial, arhitectul șef al orașului a  cerut renunțarea la două apartamente, însă arhitecta Mihaela Cătinaș, din partea proiectanților, a arătat că deja s-a redus numărul de apartamente dorit pentru a se încadra în exigențele cerute de comisie – de a reduce lungimea clădirii sau de a renunța la un nivel. Așa că, proiectul a fost acceptat fără reducerea de 15% impusă celorlalți dezvoltatori. Proiectanții au fost puși în vedere ca, până la obținerea finală a avizului, să se asigure că distanța de minim 4 metri între balcoanele propuse pe laturile clădirii și vecinătăți este respectată întocmai și configurată corect pe planșe.

 

sursă foto: COLAJ simulare blocuri strada Moldovei 14-16 și strada Callatis nr.23 realizate de birourile Dor Consult, respectiv Tras Form

3 comentarii

  1. Cred ca unele proiecte se vand inca de la faza de PUD, deci orice modificare a numarului de apartamente ( care teoretic nu se decide prin PUD, ci prin proiectul tehnic depus pentru autorizare), afecteaza antecontactele semnate de dezvoltatori.

  2. pe site-ul celor de la Solaris, blocul de pe Moldovei 14-16 e vandut integral, toate cele 11 apartamente. Cum se poate asa ceva? nici macar nu are PUD aprobat si e deja vandut. Site-ul vinde gogosi, ca spune ca proiectul e in faza de autorizare. Nu e de mirare ca investitorul a intervenit sa ceara avizarea celor 11 apartamente, ca el deja le-a vandut. Mi se pare o inselare a oamenilor. Ar trebui facut ceva, sa nu se mai poate vanda desene si iluzii oamenilor.

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.