Închide

Noutatea din Clujul metropolitan: 19 kilometri de piste de biciclete pe traseul centurii metropolitane, de la barajul din Florești la Emerson

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 11, 2021 1 1502

Primarul Emil Boc a anunțat că centura metropolitană a Clujului va avea piste de biciclete pe un parcurs de 19 kilometri, de la barajul din Florești (nodul 4) până pe Bulervardul Muncii (nodul 17), în urma consultărilor și propunerilor noi făcute de proiectanți și experții din Compania de Autostrăzi și Ministerul Transporturilor.

Anunțul a fost făcut în cadrul unei dezbateri privind viitorul Clujului Metropolitan organizată în cadrul procesului de elaborare a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) 2021-2030. Boc a mai anunțat public că Primăria pregătește o planificare a teritoriului de 321 de hectare din nordul orașului, de la gară la aeroport și că a inițiat o dezbatere publică pentru a alege modalitatea în care să se facă acest lucru – printr-un Masterplan, printr-un Plan Urbanistic Zonal sau printr-un Plan Urbanistic Zonal doar pentru circulații.

Asociația Municipiilor, pe care primarul din Cluj o conduce, vrea împreună cu Guvernul să depună un proiect de lege privind organizarea Zonelor Metropolitane din România care să permită dezvoltarea de proiecte integrate în tot teritoriul metropolitan, atât la Cluj cât și în alte zone din România, mai ales că în prezent țara se raportează la o lege de organizare administrativ teritorială din anii 70, de pe vreme lui Nicolae Ceaușescu.

Între timp, a spus Boc, la Cluj s-au inițiat o serie de asocieri și colaborări cu primarii din Zona Metropolinată Cluj care permit operarea transportului public în inelul I de localități de lângă Cluj, transport extins și la Gilău recent, în inelul II.

Primarul a anunțat că va iniția în perioada imediat următoare și un acord de parteneriat cu primarii localităților de la Gilău la Bonțida pentru a pregăti realizarea unui culoar de mobiliatate pietonal și velo de-a lungul Someșului, în așa fel încât el să fie rezervat în toate PUG-urile acestor localități.

Ca o noutate, Boc a anunțat că în proiectul Centurii Metropolitane au fost incluse și piste de biciclete, mai precis un acostament de 5 metri care va permite realizarea de piste de câte 1,5 metri pe sens, plus a unei zone de siguranță, pe un parcurs de 19 kilometri între barajul de la Florești (nodul 4) și Bulevardul Muncii (nodul 17). Acestui parcurs i se vor adăuga încă 9 kilometri de piste de biciclete pe conexiunile interne de drumuri cu centura. Despre Centura Metropolitană primarul a spus că e prinsă în Planul Național de Restructurare și Reziliență, că are finanțare asigurată de la Guvern, că e în faza de obținere a acordului de mediu, că studiul de fezabilitate va fi gata în luna aprilie, după care se vor demara proceduri interne la Ministerul Transportului dar și interministeriale, va ieși Hotărârea de Guvern, după care se va decide cine implementează proiectul, CNAIR sau Primăria din Cluj.

O altă noutate este prelungirea traseului trenului metropolitan până la Gîrbău, propunere acceptată de primarul de acolo, căruia Boc a ținut să îi mulțumească că e receptiv și a acceptat să pună cota de bani pentru studii, până se recuperează banii din fonduri europene.

Primarul Emil Boc a mai spus că Primăria a inițiat studiile pentru realizarea drumului paralel cu calea ferată de la Răsăritului la Podul Ira, un parcurs de 3 kilometri dar și că pregătește o nouă planificare precum cea a cartierului Sopor, pe Bulevardul Muncii.

Boc a arătat că în acest sens a inițiat o consultare publică pentru a se alege o variantă în care să se facă respectiva planificare cât mai repede și mai bine, fiind vorba de un teritoriu de 321 de hectare. „Vrem să dăm viziune acestei zone, circulațiilor, utilităților, dotărilor și să alegem cea mai bună modalitate în care să se facă acest lucru”, a spus Boc. El a indicat și modalitățile  de realizare care vor fi supuse discuțiilor publice (programate în 16 martie, de la ora 17.00) – prin PUZ, caz în care Primăria trebuie să facă exproprierile pentru rețele și căi de acces și să recupereze banii din taxa de urbanizare, prin PUZ de circulație sau prin Master Plan aprobat de Consiliul local care să dea doar direcțiile de dezvoltare, să traseze circulațiile și să lase dezvoltarea să se facă prin PUD-uri inițiate de beneficiarii privați.

vezi și: Propunere de Urbanism : “Stop joc” pentru construcții la Bulevardul Muncii și masterplan. Cum se va dezvolta nordul ex-industrial al orașului: modelul Bună Ziua sau modelul Sopor ? Boc convoacă o dezbatere publică

Primarul a mai amintit de proiectul metroului făcut în colaborare cu Primăria Florești și a spus că el își urmează pașii firești spre studiul de fezabilitate care va fi gata în luna septembrie. Boc a spus că și metroul e eligibil pe fondul de reziliență. A mai nominalizat proiectul de electrificare a căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, de 1,1 miliarde de euro, aflat în fază de aviz de mediu, proiect care include și pasajul de la Tăietura Turcului, evaluat la 25 de milioane de euro.

De asemenea, a spus că va iniția cooperări cu primarii din Zona Metropolitană pentru a da viziune locuirii, pentru inițierea unor PUZ-uri de circulație, a unor masterplanuri de dezvoltare sau chiar pentru a susține financiar realizarea de dotări de învățământ în localitățile unde este nevoie și nu sunt resurse îndeajuns de multe.

vezi și: Ample polemici după dezbaterile din cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2030. Care e adevăratul Cluj metropolitan și cum trebuie el să se dezvolte. Ce proiecte își asumă Primăria. Clujenii sunt chemați din nou la dialog de Primărie și experții Băncii Mondiale

Dezbaterea privind Clujul Metropolitan face parte din seria discuțiilor dedicate realizării Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) 2021-2030 care este realizată de Primăria Cluj-Napoca, în parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj și experții Băncii Mondiale.
Dezbaterea a fost organizată online, prin intermediul platformei electronice ZOOM și  transmisă live pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică. Aceasta poate fi vizualizată integral pe aceste pagini.

Dezbaterea este parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).

Un comentariu

  1. Pentru a nu mai știu câta oară Clujul trage spuza de pe zona mitropolitană. Va invit la o plimbare cu bicicleta sau pe jos de la Cluj la Apahida. Prin decongestionarea traficului de la ieșirea spre Reghin a dispărut și acostamentul, ultima redută a pietonilor.

Lasa un raspuns pentru Florin