Închide

Liceul „Apaczai” s-a sesizat în cazul elevului imobilizat și ne cere un drept la replică. Instituția recunoaște problema și spune că o rezolvă

ActualitateTop News by Catalin Suciu - feb. 12, 2018 2 3180

Conducerea liceului Apaczai Csere Janos ne solicită un drept la replică după cazul pe care vi l-am prezentat: un adolescent cu handicap e obligat să învețe la domiciliu pentru că instituția de învățământ nu-i poate oferi o rampă conformă (DETALII AICI)

Dreptul la replică îl puteți citi în partea de jos a textului de față. 

Istvan Ilyeș suferă de distrofie musculară, un handicap sever. E imobilizat într-un scaun cu rotile și tot ce își dorește la 18 ani, câți a împlinit, este să-și termine, măcar, liceul.

*Băiatul învață acum la domiciliu, după ce școala pe care a urmat-o nu a reușit să-i pună la dispoziție o rampă de acces standaridazată. O profesoară vine și îi predă până la 7 materii într-o singură oră.

Plecat din Cluj, la munte, de joi și în weekend, directorul Voros Alpar ne-a contactat după apariția textului. Reamintim, Actual de Cluj a încercat să ia legătura cu el, însă angajatele școlii au refuzat ferm să-l contacteze, directoarea transmițând că „nu poate vorbi, e în vârf de munte.” Angajatele au procedat așa cum procedează angajații mici cărora le este frică de șefi. Au încercat să-l protejeze, dar în fața cărui pericol iminent? Pentru ce? Pentru că noi solicitasem un punct de vedere într-un caz care n-ar trebui să existe nicăieri. Nu doar în Cluj, ci nicăieri.

Bineînțeles că directorul află, într-un final, despre subiect.

La scurt timp după publicarea articolului în actualdecluj.ro, Julia Abraham, mama băiatului cu handicap nevoit să învețe la domiciului, e sunată de un preot care îi cere contractul de comondat pentru o cameră de 16 metri pătrați luată lângă școală, primită gratis de la Parohia Reformată. Desigur, poate fi vorba doar despre o coincidență.

Directorul îmi trimite un email în care  spune că „Legat de articolul publicat de către Dumneavoastră fără a acorda atenție opiniei părții incriminate vă invit la o discuție deschisă din partea conducerii institușiei noastre în cursul săptămânii viitoare. Mă puteți contacta la nr. de telefon 0735871*** (luni am ore până la ora 9.30).”

Am acordat toată atenția instituției Dvs și o vom face în continuare.

„Ați publicat lucruri foarte distorsionate”, spune el. „Vis-a-vis de rampa de acces, legislația permite o înclinație de până la 8 grade”. Cât are rampa de acces de la Apaczai? 33 de grade înclinație. Ne asumăm eroarea, nu este de 10 ori mai înclinată rampa, dar e o diferență considerabilă între 8 și 33.

Apoi, spune directorul, rampa nu poate fi conformă din cauza clădirii care datează din 1928 și unde nu se pot face modificări pentru că astfel s-ar încălca normele de siguranță în caz de incendiu.

„Să fim conformi din punct de vedere ISU, dar și pentru persoanele cu handicap, nu se poate deodată”.

Trist.

„Singura rezolvare este un sistem cu elevator, care costă 15.000 de euro și nu poate fi finanțat de nici o instituție”, mai spune directorul.

Istvan Ilyeș va trebui să rămână acasă până când va exista o cale de acces și pentru el în școală. El vrea să-și termine liceul integrat în societate, căci despre asta este vorba, și nu într-o cameră cu un psihopedagog care să-i predea 7 materii într-o oră. Discutăm despre integrare, ajutor, nu despre excludere socială.

Discutăm telefonic cu  directorul Voros Alpar, azi, 12 februarie:

Director: – „Ați distorsionat adevărul cum l-ați prezentat. Faptul că menționați că 7 materii sunt predate de un profesor…”

Reporter:- În ce fel l-am distorsionat? Este sau nu adevărat că elevului Istvan Ilyeș i se predau 7 materii într-o singură oră?

– Acele ore care apar sunt conforme cu metodologia cadru în vigoare, 8 ore pe săptămână. Faptul că menționați, așa, că e un singur profesor….

– Este sau nu este un singur profesor care predă 7 materii într-o oră?

– Dar aceasta este legislația învățământului la domiciliu.

– Poate un elev, orice minte strălucită ar avea, să învețe 7 materii în 60 de minute?

– Se poate prin consultare, prin materiale specifice, da, se poate. Noi am acordat o atenție sporită acestui caz, totul se face conform unei metodologii în vigoare. Asta nu trebuie să ne întrebați pe noi, întrebați ministerul, vorbiți cu Inspectoratul, e o problemă la nivel național. Dumneavoastră dacă ați fi făcut o analiză la nivelul sistemului… Mergeți la alte școli și vedeți dacă există rampe, nu ați fost la alte școli.E  revoltător să scrieți că nu ne pasă, după ce noi am acordat atenție sporită.  Noi am sprijinit copilul, atât prin accesul în clădire, am realizat și o toaletă pentru persoanele cu dizabilități încă de acum 4 ani de când vine cu cărucioriul. Să comparați cu alte insituții, să vedeți dacă sunt sau nu.

– Nu asta este problema, dacă alții au sau nu au. Și e un lucru normal să existe toalete pentru persoanele cu dizabilități.  Este adevărat că de mai mulți ani la Liceul Apaczai nu există o rampă de acces standard pentru persoanele cu dizabilități?

– Da, dar nu s-a putut, nu este vina școlii. Eu cred că am făcut tot posibilul din fondurile pe care le avem la dispoziție.

Directorul ne mai spune că din luna septembrie, atunci când vor fi gata lucrările de la Liceul Apacszai, în plan e trecut și un sistem elevator. Adică, un sistem de acces care va putea fi utilizat de Istvan Ilyeș.

Mai mult, susține directorul, școala a comandat în luna decembrie un scaun nou cu rotile care să fie compatibil cu rampa provizorie din prezent. „A sosit la în județul Hunedoara și în câteva zile va fi în Cluj, astfel că problema se va rezolva în sensul că elevul se va putea întoarce la școală, și nu să aștepte sfârșitul celui de-al doilea semestru.”

Drept la replică, Liceul Teoretic „Apaczai Csere Janos”

Prin prezenta conducerea Liceului Teoretic „Apáczai Csere János” din Cluj-Napoca îşi exprimă indignarea faţă de modul de prezentare a situaţiei în articolul menţionat şi solicită publicarea acestui răspuns fără distorsionare şi în întregime, considerând că prezentarea corectă a unor modalităţi de soluţionare a unor astfel de probleme ca cea a elevului nostru constituie interesul comun al presei, şcolii, societăţii şi a persoanelor vizate care se găsesc în situaţii similare.

Articolul apărut în data de 8 februarie prezintă în mod vădit distorsionat situaţia de fapt a accesului la educaţie a elevului I. István. Articolul nu prezintă cauza problemei, care putea fi constatată la faţa locului cu uşurinţă şi de către reporterul ziarului: în curtea liceului este şantier de construcţii, fiind în proces de construire un nou corp de clădire. Reporterul s-a grăbit să publice articolul, fără să aştepte opinia instituţiei incriminate, răspuns pe care îl putea primi în 2 zile lucrătoare de la conducătorul unităţii. Clădirea liceului datează din 1928, modul de construcţie a acesteia la acea dată nu a luat în considerare posibilitatea de acces pentru persoane cu cerinţe speciale. Astfel, la cele două intrări holul este îngust (1,50 m) şi treptele au o înclinaţie ridicată. În ambele cazuri panta minimă a rampei ce se poate realiza este de aproximativ 33%. Acesta este mai mare decât maximum permis de 8% de normativul NP-051, normativ privind accesibilizarea spatiului urban din 2013 (dar nicidecum de 10 ori mai mare, precum prezintă articolul).
Liceul Teoretic „Apáczai Csere János” îl şcolarizează pe elevul I. István încă din clasele primare şi am fost martori la agravarea treptată a condiţiei de sănătate a acestuia şi am încercat să rezolvăm totdeauna problemele sale cu maximă atenţie, prin acţiuni pe care le prezentăm mai jos. Astfel, timp de 10 ani s-a rezolvat accesul copilului în şcoală şi şcolarizarea sa cu o atenţie specifică condiţiei sale.
Până la începerea lucrărilor de construcţie din iulie 2017 s-a realizat o rampă rabatabilă din lemn, prin care elevul I. István a avut acces cu ajutorul personalului şcolii (portarul şi muncitorul de întreţinere). Desigur preferabil ar fi fost un sistem cu elevator, însă procurarea unui astfel de sistem porneşte de la preţul de 15.000 Euro, sumă ce nu putea fi finanţată din bugetul acordat de către primărie. Pe de altă parte, un astfel de elevator ar fi îngrădit evacuarea din clădire în caz de incendiu spre curtea şcolii a celor 500 de elevi şi angajaţi, ieşirea fiind foarte îngustă (având o lăţime de doar 1,50 m). Situaţia este similară în toate clădirile vechi din Cluj, dar şi în alte localităţi. S-a găsit deci o soluţie de compromis, agreată de către toate părţile. Odată cu începerea lucrărilor de construcţie în curtea şcolii singura cale de acces a devenit intrarea principală din str. I. C. Brătianu. În corpul nou s-a proiectat un sistem cu elevator pentru persoane cu handicap, acesta urmează a fi finalizat până la începutul anului şcolar 2018-2019.
Pentru acest an şcolar a fost nevoie să găsim o soluţie tranzitorie, care să facă posibil atât accesul elevului cu handicap, cât şi a celorlalţi 500 de elevi printr-o singură intrare. Astfel s-a comandat o rampă mobilă pliabilă, antiderapantă, standardizată, din metal, în conformitate cu normativele în vigoare. Acesta fiind din import, a ajuns la destinaţie doar în data de 6 octombrie 2017. În aceeaşi zi am contactat părintele şi a venit la faţa locului pentru a încerca rampa, însă s-a constatat că modelul scaunului cu rotile folosit de către elev nu corespunde cu rampa comandată. Observând situaţia creată conducerea liceului a luat legătura cu Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE Cluj) şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj şi, analizând situaţia s-a propus pentru o perioadă provizorie şcolarizarea elevului la domiciliu, formă de educaţie „adaptată pentru copii/elevi nedeplasabili, cu boli cronice sau cu boli care necesită perioade mari de spitalizare, cu sau fără alte deficienţe asociate, care, temporar sau permanent, nu pot frecventa şcoala de masă” (conform Metodologiei cadru nr. 5575/2011). Această formă de educaţie trebuie solicitată de către părinte la CJRAE Cluj. Instituţia nostră nu a aşteptat îndeplinirea acestor formalităţi şi a demarat încă din luna noiembrie, cu acordul părintelui şcolarizarea copilului la domiciliu pe bază de voluntariat a personalului şcolii, acţiune care s-a desfăşurat până la sfârşitul semestrului, respectând cele 8 ore/săptămână stipulate de către metodologia în vigoare.
În paralel, conducerea liceului şi Eparhia Reformată din Ardeal a găsit şi soluţia pentru accesul elevului în şcoală deja în cursul semestrul doi al anului şcolar curent şi s-a comandat un cărucior compatibil cu rampa mobilă din dotarea şcolii, cu care se va putea intra prin poarta principală în clădire. Acesta a ajuns deja în cursul săptămânii trecute din Olanda la Gurasada (jud. Hunedoare) de unde urmează a fi transportat la Cluj în cel mai scurt timp.
Menţionăm şi câteva din acţiunile întreprinse de către şcoală în cei 10 ani de şcolarizare a elevului I. István în cadrul instituţiei noastre. Problemele sale de sănătate au început să apară în timpul ciclului primar, invaliditatea agravându-se în mod treptat de la an la an. În toţi aceşti ani conducerea liceului a venit în sprijinul copilului şi al părinţilor prin alocarea unei săli de clasă la parter şi montarea unei rampe la intrarea din curtea interioară a instituţiei. Personalul şcolii şi colegii mai mari de şcoală l-au sprijinit zilnic pentru a putea intra în şcoală.
S-a reamenajat toaleta elevilor, realizând o cabină specifică cu mărime potrivită pentru a intra cu scaun cu rotile.
În clasa a VIII-a diriginta clasei a reuşit ca, la organizarea unei tabere de trei zile, să asigure condiţiile pentru ca şi acest elev să poată participa la excursie, cazarea permiţând accesul său în acest perimetru. Acestea sunt doar câteva acţiuni prin care şcoala a contribuit la acceptarea lui de către colegii de clasă, respectiv integrarea sa în colectiv.
La admiterea în clasa a IX-a, pe baza mediei sale de admitere (6,62), nu a putut fi admis la una din clasele liceului nostru, dar la solicitarea depusă de către mama elevului către Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj pentru a fi admis peste numărul de locuri aprobat, s-a admis cererea şi astfel şi-a continuat studiile în clasa de uman filologie în cadrul liceului nostru (unde ultima medie de admitere a fost 7,20).
La alegerea profesorilor clasei s-a luat în considerare să fie şi profesori pregătiţi în educaţie integrată. Astfel profesorul de limba şi literatură română are studii de master în educaţie integrată.
Conducerea liceului şi profesorii au asigurat în continuare un program de sprijin: prin program de învăţare şi evaluare specific, luând în considerare nevoile sale, consiliere psihopedagogică, asigurarea de profesor de sprijin, de mobilier corespunzător (scaun ergonomic, masă special confecţionată). În acest demers a fost implicat întregul personal al şcolii.
Cu creşterea invalidităţii, elevul a fost nevoit să circule cu scaun cu rotile, iar deplasarea către şcoală a devenit o problemă. În primă etapă am sprijinit solicitarea părintelui pentru asigurarea transportului cu microbuz special de la Primăria Cluj-Napoca. Am spijinit la Parohia Reformată nr. 1 din Cluj-Napoca (prin directorul adjunct al liceului şi preşedintele asociaţiei de părinţi, membrii ai presbiteriului) solicitarea mamei pentru închirierea fără cost a unui mic apartament în vecinătatea liceului. Acest apartament fiind la parter şi la o distanţă de doar 50 m de şcoală a uşurat atât accesul copilului în casă cât şi deplasarea către şcoală. Menţionăm că apartamentul familiei din cartierul Zorilor este la etajul II.
Considerăm că prin demersurile prezentate mai sus am găsit un mod de soluţionare a problemei semnalate de către mama elevului, existând un interes permanent pentru rezolvarea acesteia.

Notă: În corpul mailului trimis de Liceul Apaczai redacției sunt atașate două fotografii.

Una este cu rampa neconformă. Foto:

În a doua fotografie, Liceul Teoretic Apaczai ne arată toaleta  (fără să-i solicităm așa ceva, căci nu toaleta e subiectul în cauză) școlii pentru persoanele cu dizabilități. Întrebăm: cum poate ajunge o persoană cu handicap la toaleta pentru persoane cu handicap, din moment ce rampa nu e conformă?  Sigur, cu scaunul care a fost comandat, care se află în Hunedoara și va fi trimis în Cluj.

2 comentarii

  1. daca in Primarie, se pot urca scarile de la parter pana la etajul 2 si de catre o persoana in caruciorul cu rotile ( foarte lent, ce-i drept), atunci acel dispozitiv poate fi montat si in alte institutii publice. Iar cladirea primariei n-a fost facuta in 1928 ca si cladirea actualului liceu, ci la sfarsit de sec. XIX.

Lasa un raspuns pentru soca

author photo two

Catalin Suciu

Este reporter pentru site-ul actualdecluj.ro, din aprilie 2014. Anterior a lucrat la cotidianul Ziua de Cluj din august 2011. A mai lucrat la cotidianul Monitorul de Cluj între octombrie 2006 și mai 2010, şi la agenţia de presă NewsIn în perioada martie 2007 – februarie 2009. Este absolvent al Facultății de Jurnalism din cadrul Universităţii „Babeș- Bolyai”.