Închide

Cum se ciorovăiește Primăria pentru un parking subteran în centrul orașului

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iul. 30, 2019 1 1423

Proiectul parkingului subteran anunțat de Primărie în locul parcării supraterane actuale cu barieră și 100 de locuri din centrul orașului este departe de a fi pe placul arhitecților din Comisia de Urbanism. Proiectanții de la Spiri Com au venit cu mai multe propuneri de organizare a circulațiilor și pentru mobilarea spațiului exterior. Primarul Boc s-a arătat exasperat de discuțiile și prezentările avute deja pentru acest proiect pentru că le-a cerut proiectanților să-i facă un parking subteran ca în centrul Vienei, unde spune că a fost și a parcat pentru 4 euro pe oră iar lucrurile funcționează.

Arhitecta Andreea Vasilca de la Spiri Com, cei care au câștigat proiectul, a venit cu trei variante la Comisia de Urbanism pentru parcarea subterană din Piața Cipariu, despre care a spus că diferă în ceea ce privește realizarea accesului. Varianta pe care a recomandat-o Primăriei a fost cea care a primit aviz negativ chiar de la Comisia de Circulație, cu intrare din zona Milton Lehrer-Piața Cipaciu și cu ieșire spre Calea Turzii.

Pe amplasamentul unde acum funcționează parcarea cu barieră s-a propus o parcare cu trei niveluri de subsol care să aducă undeva la 220 de locuri de parcare. La nivelul solului, proiectanții au propus o dală urbană cu două pergole (pe modelul celei de pe B-dul Eroilor unde există un spațiu expozițional de lemn, după cum s-a exprimar arhitecta) amplasate simetric față de catedrală, cu înălțimea de 6 metri care să camufleze accesele pietonale în viitoarea parcare, dar și spații verzi și zone de stat. Pe întreg spațiul se vor putea ține și slujbe în aer liber, după cum și-au exprimat dorința partenerii Primăriei în acest proiect, Eparhia Greco-Catolică.

(60 de locuri de parcare, 24 parcări pentru biciclete și 18 parcări pentru persoane cu dizabilități per nivel)

(se propune spre strada Posada, o plantație de aliniament cu pantani sau pruni decorativi)

Despre proiect, arhitecții din Comisia de urbanism au spus că, în variantele prezentate nu se poate realiza. Ba că, mai mult, aduc construcții într-o piață centrală a Clujului, construcții sunt interzise prin Planul Urbanistic General. Arhitectul Adrian Iancu a mai spus că respectivele circuite pietonale și lifturi care urmează să deservească parcarea ar trebui să fie îmbrăcate în sticlă. „Construcțiile masive nu au ce căuta într-o piață. Parkingul nu poate fi în mod real construit la dimensiunile pe care le-ați propus. Trebuie făcută o predimensionare. Poate sau nu poate fi construit un parking subteran acolo. Eu zic că nu în varianta aceasta”, a subliniat Iancu. Arhitetcul Iancu a proiectat și el parcări publice în Cluj-Napoca, supraterane însă – parkingul Leu din Piața Mihai Viteazul. Iancu a mai indicat ca singură variantă fezabilă un proiect de parcare automatizată.

Arhitecta Andreea Vasilca a spus  că din decembrie anul trecut tot face soluții pentru parking și că s-a ajuns la cea mai bună varintă de organizare, cea cu dala urbană și cu intrare-iesire separată pentru fluxurile din viitoarea parcare.

Aflat la prezentare, primarul Boc s-a arătat exasperat că tot se fac simulări dar nu se ajunge la niciun rezultat. A cerut chiar proiectanților să bată în cuie o variantă pentru parkingul subteran. Având în vedere obiecțiile arhitecților, Boc le-a cerut proiectanților de la Spiri Com să îi facă o parcare subterană ca cea din centrul Vienei, unde a spus că a parcat cu 4 euro pe oră și că lucrurile funcționează.

Arhitectul șef  Daniel Pop a arătat că trebuie aleasă o varinată pentru circulațiile care vor deservi parcarea. Dacă arhitecta a recomadat varianta respinsă de comisia de circulație a Primăriei, oficialii instituției s-au îndreptat și ei spre această soluție, spunând că ea va mai fi discutată la circulație.

În ceea ce privește soluția de parcare aleasă, Vasilca a spus că o parcare automatizată ar însemna un cost dublu față de un parking normal care presupune circa 34.000 de euro per loc, dar un număr mai mare de locuri de parcare, adică undeva la 500, față de 220 propuse în varinatele prezentate.

Primarul Boc a mai cerut o detaliere a costurilor pentru fiecare variantă și s-a angajat că va mai prezenta odată Comisie de Circulație varianta cu intrări și ieșiri separate pentru parking. „De ce ne încăpățânăm să spunem că nu se poate deoarece se va bloca traficul din pricina mașinilor care vor aștepta să intre ca în Piața Unirii. Am înțeles că aceasta a fost problema. Dezvoltați opțiunea dacă ea este cea mai bună și eu voi dezbate cu cei de la circulație, să nu încălcăm reguli și legea, iar în rest cu mașinile care așteaptă ne asumăm să schimbăm comportamentul șoferilor”, a spus Boc.

Despre pergola de pe B-dul Eroilor (spațiul expozițional), arhitectul șef a spus că funcționează temporar și că poate fi demontat la orice oră. Fiind o documentație de Plan Urbanistic Zonal, cei de la Spiri Com nu au venit cu o ilustrare pentru viitorul spațiu public urban care se va crea după ce va fi realizat proiectul parcării.

Primarul a mai spus că după ce se vor contura variantele finale, Comisia de Investiții a Primăriei va fi cea care va decide dacă și sub ce formă se va face parkingul subteran din Piața Cipariu.

(Sursa foto principala: stiridecluj.ro)

 

 

Un comentariu

  1. Intr-un oras sufocat de masini noi o ardem pe interesantii cu chestii de arhitectura?

    Acolo ar trebui sa fie cel mai mare parking din oras cu 3 niveluri in jos si 4 in sus. Ar putea sa tina o gramada de masini inca de la intrarea in oras, iar apoi ale locatarilor din zonele Titulescu, Cipariu, Dorobantilor.

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.