Închide

Criza creșelor: Preluarea de către Ministerul Educației ar putea șterge zeci de posturi din organigramă, doar la Cluj. Răspunsul administrației locale: Primarul Emil Boc susține că CL e pregătit să aloce bani pentru păstrarea oamenilor și a salariilor

ActualitateAdministrațieTop News by Kristina Reştea - iun. 07, 2022 9 3861

Noua legislație care prevede trecerea creșelor din administrarea primăriei în cea a Ministerului Educației creează haos la nivel local: doar în Cluj-Napoca s-ar putea pierde între 30 și 50 de posturi, scade numărul persoanelor care se îngrijesc de copiii foarte mici (sub 3 ani) și scad salariile, într-o perioadă în care inflația a atins noi recorduri. Personalul din creșe lucrează azi cu banderolă albă de grevă japoneză, angajații sunt îngrijorați în ceea ce privește viitorului locului de muncă, iar părinții de calitatea îngrijirii pe care ar primi-o cei mici, în noua formulă. După izbucnirea scandalului – grevă japoneză, petiție online – primarul Emil Boc spune azi, în ședință de Consiliu Local, că administrația locală negociază soluții și există și un acord verbal de la guvern în acest sens.

„Taie salariile, acum, când toate s-au scumpit, vor să ne lase doar cu o îngrijitoare pe grupă. Cum să ne descurcăm? Cea care ia copilul de la oliță îi dă mâncarea? La 20 și ceva de copii…”, spune angajata unei creșe din Cluj-Napoca.

Hotărârea de Guvern ce vizează noua metodologie de organizare a creșelor a fost publicată încă din 4 mai, iar aceasta prevede trecerea creșelor din administrarea autorităților locale în cea a Ministerului Educației, prin inspectoratele școlare.

Legislația oferă totuși posibilitatea administrațiilor locare (celor care doresc și își permit) de a păstra creșele în subordine, în parteneriat cu inspectoratele școlare.

„Noi, prin Consilul Local, am optat să menținem creșele la primărie, măcar într-o formulă mixtă, să avem un cuvânt de spus în funcționarea lor. Am investit în creșe, avem un personal de excepție, nu vrem să pierdem ce am realizat”, a spuns primarul Emil Boc.

În forma actuală însă, legislația oferă primăriei competențe limitate, privind cheltuielile cu întreținerea clădirilor și a materialelor care țin de creșă; administrația locală nu are însă pârghii pentru personal și salarizare. Acestea rămân, de altfel, probleme acute, în condiții în care noua organigramă ar presupune pierderea a 30-50 de posturi în Cluj-Napoca și diminuarea semnificativă a salariilor îngrijitorilor și a personalului.

Primarul Emil Boc susține însă că a purtat o serie de discuții cu reprezentanți ai guvernului, pentru a rezolva problemele.  „Acei oameni au o slujbă de făcut, aveau treabă, la creșă copilul nu mânâcă singur”, a arătat Boc că e conștient cu privire la importanța menținerii personalului din creșe.

Soluțiile propuse pentru Cluj: creșele ar putea să funcționeze ca înainte, iar sumele care ar veni de la centru pentru costurile cu personalul să fie suplimentate din bugetul local. De asemenea, s-a propus ca îngrijitorii să fie asimilați, ca posturi, infirmierilor, ceea ce ar însemna posibilitatea menținerii salariilor.

„Propunerea e  în lucru la Ministrul Muncii, avem suport”, a spus Boc. Acesta a mai menționat că, în urma cu discuțiilor cu directorul general din Ministerul Educației Mihai Păunică, ar exista un acord verbal prin care primăriei i s-ar permite implicarea în plătirea angajaților. Astfel, salariile care depășesc costul standard de bază alocat de minister ar fi completate din banii bugetului local. „Să li se dea cât alocă Ministerul Educației la toată lumea, iar diferența de bani să o completăm de la CL. Asta ne va permite să nu scădem salariile. Avem un răspuns verbal pozitiv”, a susținut primarul Boc.

Acesta a ținut să transmită un mesaj de apreciere către angajații creșelor din municipiu.

„Apreciez demersul lor, apreciez că au optat pentru greva japoneză. Sigur, ei pot să își apere drepturile care li se cuvin, dar apreciez că au optat pentru varianta aceasta, care nu pune în pericol copiii, care arată respect pentru părinți și copii, care nu au nicio vină în toată această poveste”, a spus Boc.

Primarul a anunțat că CL se va întruni la o altă ședință, pentru a aloca resurse financiare de la bugetul local, pentru diferența de finanțare pentru salarii. Aceasta ar fi o rezolvare temporară, dar primarul Clujului spune că există încă speranța păstrării actualei formule de organizare, dacă va exista o ordonanță de urgență în acest sens.

Amintim, personalul din creșele din Cluj este în grevă japoneză fiind nemulțumit de noile reglementari care prevăd mutarea lor de la administrația locală, la Ministerul Educației. Salariile vor scădea cu până la 40%, se va reduce din personal și vor rămâne foarte puține asistente și medici. Asigurarea medicamentelor în creșe pentru cazurile de urgență, transportul mâncării și gestionarea propriu-zisă a procesului de gătire sunt chestiuni neluate în calcul de noua legislație. De la Cluj s-a lansat și o petiție prin care se susține rămânerea creșelor sub administrarea primăriei, care a strâns aproape 2000 de semnături, în câteva ore:

Grevă la Cluj după noile reglementări care prevăd mutarea creșelor de la administrația locală, la Ministerul Educației. Salariile angajaților scad cu până 40%, se reduce și personalul

 

 

9 comentarii

  1. E o poveste foarte urâtă si in cazul altor crese din țară preluate de M.Educatiei ! Lucrez in.administratia publica locala din 1995 si din 2008 până la 1.04.2022 am fost șef centru Cresa in cadru DAS. Nu am suportat umilința mai mare la predarea creșei care a fost arondata unei grădinițe, conducerea ISJ a pus presiune foarte mare pe mine si personalul angajat. Nu am negat niciodată componenta educațională, dar cei care lucrează în cresa stiu cum se lucrează cu 20-25 copii la grupa si povestea cu educația anteprescolara la segmentul de varsta 0-2 ani este o utopie. Educatie se făcea si pana la modificarea apărută la Legea Educației,formarea deprinderilor de igienă personală, educația prin muzica, joc etc ,important a fost si este pt cei care lucrează în sistem Integritatea fizică și psihică a copilului, crearea unui climat apropiat de cel familial, atentie, afectiune.

    In fine , am primit negație de la conducerea gradinitei care nu a avut ce sa-mi ofere…

    Sunt multe de spus, doar ca nu intereseaza pe nimeni

    VA doresc sa aveti parte de mai multă consideratie si mai mult noroc decât mine!

    • Încă sunt psihog într- o creșă din București și m- am alăturat colegilor de la Cluj, mai intai prin semnarea petiției și mai apoi prin crearea uneia similare https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
      Spun încă, pentru că după preluarea creșelor de către MEN, eu și mulți alții ca mine îsi vor pierde locul de muncă conform metodologiei aprobate.
      Ce se va intampla cu munca mea de cătiva ani( din 2016), cu efortul meu de a modifica tipare învechite și depășite? În ce fel vor mai beneficia părinții și personalul de informațiile prin care aceștia au invățat sa adapteze la nevoile copilului, la caracteristicile sale particulare la stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, procesul de educație și învățare?
      Educatorii specializati care detin diplome de ,, educator specializat” avizate de Ministerul Muncii și Justiție Sociale și de Ministerul Educației Naționale iși vor pierde și ei jobul actual întrucat nu se regasesc in Statul de functii al MEN…altă aberatie!
      Se recita poezia ROMANIA EDUCATĂ care asigura doar o educație cantitativă( ridicand doar procentul de anteprescolari educați in MEN) nicidecum a uneia calitative.
      Haideți sa educăm mai întai personalul oferindu-le programe educaționale adecvate și structuri de invătamant care sa pregăteasca initial si continuu profesionisti care sa aiba notiuni elementare de psihologia copilului mic!
      Haideți să facem sa conteze calitate nu cantitatea daca vrem cu afevarat copii fericiți si adulți responsabili.
      Știu cei din MEN ca deja se face educatie în crese, și ca noi stim foarte bine cum sa lucram cu 25 de copii? Știu oare ca noi dezvoltam o relație de iubire si incredere, un mediu sigur și stabil astfel incat jocul și invatarea prin joc sa dezvolte copiilor deprinderi de igiena și autoservire, abilitati motrice si cognitive?
      Se știe ca noi personalul actual din creșe, plantăm semintele empatiei astfel incat, mai tarziu colegii nostri din MEN sa culeaga roadele muncii noastre?
      Stiu ei oare cum e sa planga intr- o cresă, 50 de copii, in primele saptamanii uneori concomitent? Știu cei care au votat legea cum sa transmiti increderea și sentimentul de sigurantă deodata, pt 50 de copii care plang dupa parinți și se tem de necunoscut?
      Ii invit pe cei din MEN care cauta soluții sa vina si doar sa stea alaturi de noi in cresa o saptamana, sa ia cu adevarat pulsul ai apoi sa caute solutii coerente impreuna cu noi, si viabile mai ales pe teren, nu pe hartie!

  2. Si la Hunedoara este la fel ,ne a preluat invatantul ,dar ei fac ce vor cu noi,personalul .Cei care fac legile din birou nu știu cum se lucrează cu copiii mici,trebuie să fii în continuu cu mâna pe ei.

  3. Sunt psiholog într-o o creșă din Bucuresti si m- am alaturat colegilor de la Cluj, mai intai prin sustinerea petitiei acestora si mai apoi prin crearea unei petitii pt copiii, parintii si personalul creșelor din Bucuresti…
    https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
    Este inadmisibil ce se intampla!
    In loc sa creștem calitatea serviciilor asa cum au nevoie micuții, o diminuăm…fosindu- ne mârșav de iluzia ,,educației”?
    Învătarea este joc, și jocul este învățare. Copiii atât de mici(0-3) sunt ingrijiti cu dragoste, li se ofera un cadru de siguranță, stabilitate și suportul pentru a depași provocarile separări de părinți. Sunt ajutați să capete noi achizii în dezvoltare prin activități special create si personalizate pe nevoile individuale, imediate pe care le are fiecare copil…fără rigiditatea unor manuale și tipare educaționale învechite si rigide care nu țin cont de unicitatea fiecarui copil, de stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, de particularitațile familiale pe care acesta le are.
    Din 2016 am depus efortul pentru a pregăti personalul și părinții cu informații despre stadiile de dezvoltare și felul în care ne putem plia pe acestea atunci când educăm micuții. Se pare că cei care au gandit aberatia asta de lege, și normele de aplicare, au scos din calcul psihologii și chiar educatorii pe care nu vor sa ii asimileze desi aceștia detin diplome de ,, educator specializat” avizate atăt de Ministerul Muncii și Juștiției Sociale cât și de Munisterul Educației Naționale…ce nevoie este de educatori și psihologi?Psihologi avem deja…Unde? Câți? La ce număr de copii? Unul la două școli? Și ne mirăm că există multe cazuri de bulling?!
    Și se vor inmulți dacă reducem numărul psihologilor în loc să il creștem. ,,Colectiv” a dat multora de gândit și Consiliile locale au vazut mai clar nevoia de psihologi și au făcut angajări.
    E un efort considerabil și de durată( poate e nevoie de zeci de ani)să spargi tipare învechite de comportament și atitudini educaționale nepotrivite( să ții concomitent 15 copii pe oliță, timp de 45 de minute, de 4 ori pe zi pt ca ai un singur îngrijitor, fără să se gândească cineva la stadiul de instalare al controlului sfincterian) aberante și deopotrivă îngrijorătoare.
    Haideți să nu stricăm ce este bun, ce a început să producă efecte pozitive! Haideți să luăm modele din afară sau din interior, nu cantitative( sa crestem doar procentul copiilor anteprescolari educați), ci CA- LI- TA- TI- VE!( să creștem numărul angajaților/ copil, să le creștem salariile, să dezvoltăm programe bine structurate de pregătire profesională inițială și continuă de calitate) Doar așa vom avea într-adevăr generații de copii educați și adulți de valoare mai târziu.
    Haideți să introducem evaluări vocaționale timpurii și sa pliem pe rezultate, procesele educaționale! Nu să constrângem caracteristicile personale în niște tipare aberante. Haideți și consultați psihologii atunci cand vreți să creați curriculumuri, și manuale! Sunt mii care au pregătirea necesară, dar care muncesc pe post de bone sau de educatori pentru că inexistența posturilor și salariile mici îi imping să facă asta.
    Exact cum a menționat cineva mai devreme, sunt multe de spus, dar să faci o lege ce prevede educația antepreșcolară la segmentul de varsta 0-2-3 ani este utopic și aberant deopotrivă

  4. Încă sunt psihog într- o creșă din București și m- am alăturat colegilor de la Cluj, mai intai prin semnarea petiției și mai apoi prin createa uneia similare https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
    Spun încă, pentru că după preluarea creșelor de către MEN, eu și mulți alții ca mine îsi vor pierde locul de muncă conform metodologiei aprobate.
    Ce se va intampla cu munca mea de cătiva ani( din 2016), cu efortul meu de a modifica tipare învechite și depășite? În ce fel vor mai beneficia părinții și personalul de informațiile prin care aceștia au invățat sa adapteze la nevoile copilului, la caracteristicile sale particulare la stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, procesul de educație și învățare?

  5. Încă sunt psihog într- o creșă din București și m- am alăturat colegilor de la Cluj, mai intai prin semnarea petiției și mai apoi prin crearea uneia similare https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
    Spun încă, pentru că după preluarea creșelor de către MEN, eu și mulți alții ca mine îsi vor pierde locul de muncă conform metodologiei aprobate.
    Ce se va intampla cu munca mea de cătiva ani( din 2016), cu efortul meu de a modifica tipare învechite și depășite? În ce fel vor mai beneficia părinții și personalul de informațiile prin care aceștia au invățat sa adapteze la nevoile copilului, la caracteristicile sale particulare la stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, procesul de educație și învățare?
    Educatorii specializati care detin diplome de ,, educator specializat” avizate de Ministerul Muncii și Justiție Sociale și de Ministerul Educației Naționale iși vor pierde și ei jobul actual întrucat nu se regasesc in Statul de functii al MEN…altă aberatie!
    Se recita poezia ROMANIA EDUCATĂ care asigura doar o educație cantitativă( ridicand doar procentul de anteprescolari educați in MEN) nicidecum a uneia calitative.
    Haideți sa educăm mai întai personalul oferindu-le programe educaționale adecvate și structuri de invătamant care sa pregăteasca initial si continuu profesionisti care sa aiba notiuni elementare de psihologia copilului mic!
    Haideți să facem sa conteze calitate nu cantitatea daca vrem cu afevarat copii fericiți si adulți responsabili.
    Știu cei din MEN ca deja se face educatie în crese, și ca noi stim foarte bine cum sa lucram cu 25 de copii? Știu oare ca noi dezvoltam o relație de iubire si incredere, un mediu sigur și stabil astfel incat jocul și invatarea prin joc sa dezvolte copiilor deprinderi de igiena și autoservire, abilitati motrice si cognitive?
    Se știe ca noi personalul actual din creșe, plantăm semintele empatiei astfel incat, mai tarziu colegii nostri din MEN sa culeaga roadele muncii noastre?
    Stiu ei oare cum e sa planga intr- o cresă, 50 de copii, in primele saptamanii uneori concomitent? Știu cei care au votat legea cum sa transmiti increderea și sentimentul de sigurantă deodata, pt 50 de copii care plang dupa parinți și se tem de necunoscut?
    Ii invit pe cei din MEN care cauta soluții sa vina si doar sa stea alaturi de noi in cresa o saptamana, sa ia cu adevarat pulsul ai apoi sa caute solutii coerente impreuna cu noi, si viabile mai ales pe teren, nu pe hartie!

  6. Încă sunt psihog într- o creșă din București și m- am alăturat colegilor de la Cluj, mai intai prin semnarea petiției și mai apoi prin crearea uneia similare https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
    Spun încă, pentru că după preluarea creșelor de către MEN, eu și mulți alții ca mine îsi vor pierde locul de muncă conform metodologiei aprobate.
    Ce se va intampla cu munca mea de cătiva ani( din 2016), cu efortul meu de a modifica tipare învechite și depășite? În ce fel vor mai beneficia părinții și personalul de informațiile prin care aceștia au invățat sa adapteze la nevoile copilului, la caracteristicile sale particulare la stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, procesul de educație și învățare?
    Educatorii specializati care detin diplome de ,, educator specializat” avizate de Ministerul Muncii și Justiție Sociale și de Ministerul Educației Naționale iși vor pierde și ei jobul actual întrucat nu se regasesc in Statul de functii al MEN…altă aberatie!
    Se recita poezia ROMANIA EDUCATĂ care asigura doar o educație cantitativă( ridicand doar procentul de anteprescolari educați in MEN) nicidecum a uneia calitative.
    Haideți sa educăm mai întai personalul oferindu-le programe educaționale adecvate și structuri de învățământ care sa pregătească initial si continuu profesioniștii, care să aibă noțiuni elementare de psihologia copilului mic!
    Haideți să facem sa conteze calitatea, nu cantitatea daca vrem cu afevarat copii fericiți si mai apoi adulți responsabili!
    Știu cei din MEN ca deja se face educatie în crese, și ca noi stim foarte bine cum sa lucram cu 25 de copii? Știu oare ca noi dezvoltam o relație de iubire si incredere, un mediu sigur și stabil astfel incat jocul și invatarea prin joc sa dezvolte copiilor deprinderi de igiena și autoservire, abilitati motrice si cognitive?
    Se știe ca noi personalul actual din creșe, plantăm semințele empatiei astfel încât, mai tarziu colegii nostri din MEN, să culeaga roadele muncii noastre?
    Stiu ei oare cum e sa plângă într-o cresă, 50 de copii, in primele săptămâni, uneori concomitent? Știu cei care au votat legea cum să ramana calmi si să transmită încrederea și sentimentul de sigurantă deodata, pt 50 de copii care plâng după parinți și se tem de necunoscut?
    Ii invit pe cei din MEN care cauta soluții sa vina si doar sa stea alaturi de noi in cresa o saptamana, sa ia cu adevarat pulsul ai apoi sa caute solutii coerente impreuna cu noi, si viabile mai ales pe teren, nu pe hartie!

  7. Încă sunt psihog într- o creșă din București și m- am alăturat colegilor de la Cluj, mai intai prin semnarea petiției și mai apoi prin crearea uneia similare https://campaniamea.declic.ro/petitions/lasati-cresele-in-pace-2
    Spun încă, pentru că după preluarea creșelor de către MEN, eu și mulți alții ca mine îsi vor pierde locul de muncă conform metodologiei aprobate.
    Ce se va intampla cu munca mea de cătiva ani( din 2016), cu efortul meu de a modifica tipare învechite și depășite? În ce fel vor mai beneficia părinții și personalul de informațiile prin care aceștia au invățat sa adapteze la nevoile copilului, la caracteristicile sale particulare la stadiul de dezvoltare fizică și neuropsihică, procesul de educație și învățare?
    Educatorii specializati care detin diplome de ,, educator specializat” avizate de Ministerul Muncii și Justiție Sociale și de Ministerul Educației Naționale iși vor pierde și ei jobul actual întrucat nu se regasesc in Statul de functii al MEN…altă aberatie!
    Se recita poezia ROMANIA EDUCATĂ care asigura doar o educație cantitativă( ridicand doar procentul de anteprescolari educați in MEN) nicidecum a uneia calitative.
    Haideți sa educăm mai întai personalul oferindu-le programe educaționale adecvate și structuri de invătamant care sa pregăteasca initial si continuu profesionisti care sa aiba notiuni elementare de psihologia copilului mic!
    Haideți să facem sa conteze calitate nu cantitatea daca vrem cu afevarat copii fericiți si adulți responsabili.
    Știu cei din MEN ca deja se face educatie în crese, și ca noi stim foarte bine cum sa lucram cu 25 de copii? Știu oare ca noi dezvoltam o relație de iubire si incredere, un mediu sigur și stabil astfel incat jocul și invatarea prin joc sa dezvolte copiilor deprinderi de igiena și autoservire, abilitati motrice si cognitive?
    Se știe ca noi personalul actual din creșe, plantăm semintele empatiei astfel incat, mai tarziu colegii nostri din MEN sa culeaga roadele muncii noastre?
    Stiu ei oare cum e sa planga intr- o cresă, 50 de copii, in primele saptamanii uneori concomitent? Știu cei care au votat legea cum sa transmiti increderea și sentimentul de sigurantă deodata, pt 50 de copii care plang dupa parinți și se tem de necunoscut?
    Ii invit pe cei din MEN care cauta soluții sa vina si doar sa stea alaturi de noi in cresa o saptamana, sa ia cu adevarat pulsul ai apoi sa caute solutii coerente impreuna cu noi, si viabile mai ales pe teren, nu pe hartie!

Lasa un raspuns pentru Nica

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare