Închide

Clujeanul care le aduce românilor serviciile publice acasă. „Online înseamnă să economisești timp, bani și să elimini stresul”

ActualitateDezvoltarePoliticaTop News by Actual de Cluj - apr. 07, 2020 0 1214

O dată cu instalarea noului guvern liberal, IT-istul clujean Sabin Sărmaș a fost numit la șefia Autorității pentru Digilalizarea României, instituația responsabilă să ofere suportul necesar în vederea modernizării sistemului de comunicații, în instituții publice, dar și la nivel de interacțiune cu cetățenii care apelează la serviciile statului. După lupte seculare, când toată lumea își cam pierduse speranța că România va mai reuși vreodată să ofere alternative digitale în privința procedurilor fiscale, a ofertei de servicii publice, în general, iată că minunea începe să se întâmple. Prima, și cea mai așteptată măsură, utilizarea semnăturii electronice pentru depunerea online/poștă electronică, a documentelor care impuneau deplaserea la ghișeele instituțiilor de stat. O altă măsură esențială constă în obligativitatea ca instituțiile administrative locale să ofere publicului suport pentru o comunicare online, în vederea procesării unor cereri/documente, fie prin intermediul unor portaluri fie prin poștă electronică. Sărmaș recunoaște că pentru accelerarea procesului de digitalizare, un factor determinant a fost și această criză provocată de epidemia cu Coronavirus, dar totodată afirmă că fără sprijinul premierului Ludovic Orban – care a răspuns prompt și pozitiv la absolut toate insistențele sale – nimic nu s-ar fi putut realiza într-un termen atât de scurt.

Reporter: De ce se întămplă atât de târziu procesul de digitalizare a institutiilor/serviciilor publice?

Sabin Sărmaș: Motivul principal este legat de lipsa de expertiză în acest domeniu în cadrul institutiilor publice, și în Romania, în general, pentru că și firmele private se confrută cu această problemă. Ne este nevoie de oameni care să scrie cod în instituții, dar este mare nevoie de specialiști care să știe ce să le ceară companiilor care oferă soluții, să urmărească dacă un proiect se implementează corect, care să poată face o analiza a proceselor interne și o optimizarea a acestora. Digitalizarea, sau mai corect spus transformarea digitală a instituțiilor presupune un proces în care statul trebuie să fie beneficiarul serviciilor companiilor care se pricep să facă lucrul acesta, pentru ca mai apoi toate aceste servicii să se întoarcă în beneficiul cetățenilor.

Reporter: Sugerați că până în prezent demersurile făcute au fost inutile?

Sabin Sărmaș: Nu neapărat în termenii aceștia, dar este evident că de multe ori s-au încercat implementări care s-au dovedit lipsite de valoare pentru cetățeni. Când lucrezi într-o instituție publică și intri dimneața pe ușă trebuie să te gândești, în primul rând, ce faci în ziua respectivă pentru oameni. Această regulă e valabilă și în procesul acesta de transformare digitală. Trebuie să-l facem gândindu-ne cum anume ajutăm beneficiarul, ce foloase concrete vor avea oamenii. Pentru că nu e suficient să implemtăm solutii doar de dragul implementării, sau doar pentru a mai cheltui niște bani.

Reporter: Ce trebuie să inteleaga omul simplu – care poate nu e neaparat pasionat de tehnologie – din acest concept: “digitalizarea României”?

Sabin Sărmaș: Românii trebuie să înțeleagă că au dreptul să beneficieze de servicii publice mult mai ușor, accesându-le online, chiar de acasă. Trebuie să știe că „digitalizarea” are scopul de a le salva lor timpul, banii și de a-i scuti de stres. Un alt aspect important pe care trebuie să-l reținem toți, digitalizarea ne oferă transparență administrativă. Trebuie să se mai știe, de asemenea, că procesul digitalizării e un demers pe care îl parcurgem împreună, că este nevoie de schimbarea comportamentului, atât în rândul funcționarilor, cât și din partea publicului/cetețenilor. Să nu uităm că în țările cu servicii publice digitale de foarte bună calitate, cetățenii demonstrează un grad ridicat de instruire digitală, deziderat spre care și noi trebuie să tindem.

Reporter: Care sunt principalele beneficii pe care oamenii trebuie să le conștinetize în momentul de față?

Sabin Sărmaș: Un prim beneficiu de care ne putem bucura, și pe care nu l-am avut niciodata până acum, este această posibilitate de a depun documentele online, fără a mai fi nevoiți să ne deplasăm la ghișee. Este o măsură adoptată prin Ordonanță de Urgență care va avea caracter permanent, și după ce va fi ridicată starea de urgență. Documentele pot fi depuse online, prin intermediul platformelor, sau, atunci când acestea nu există, prin e-mail. Evident, este nevoie și de semnarea digitală a acestor documente, pentru că este important să protejăm cetățeanul, să nu îl expunem unor riscuri. Dar semnătura electronică este de asmenea un procedeu simplu de urmat, pe care în perioada următoare îl vom simplifica și mai mult. Ce trebuie să reținem e faptul că acest proces de digitalizare impune  într-adevăr puțină autoinstruire în rândul cetățenilor, dar efortul nostru și al lor e răsplătit în final, pentru că imediat ce lumea începe să utilizeze exclusiv online toate serviciile publice, ne ușurăm cu toții existența.

Reporter: În cât timp vom ajunge și în România să avem acces complet la serviciile statului în sistem electronic?

Sabin Sărmaș: Serviciile publice electronice vor evolua mereu, pentru că tehnologia se schimbă repede, se îmbunătăște de la an la an. Așadar, e un demers continuu în care statul trebuie să își asume să investeasca permanent, pentru a nu pierde contactul cu tehnologia. Dacă vom reuși să ținem ritmul pe care îl avem în momentul de față și dacă ne obișnuim să impunem și alte decizii curajoase, estimez că în 2-3 ani România poate trece, de pe ultimul loc ocupat în prezent în Europa, în topul primelor 10 țări digitalizate. De ce? Pentru că avem foarte mulți specialiști în mediul privat românesc care ne pot sprijini enorm. România chiar are tot ceea ce îi trebuie pentru a se transofrma complet în direcția aceasta.

Reporter: Care va fi rolul instituției pe care o conduceți în următorii 10 ani, în contextul mutării serviciilor de stat în mediul online?

Sabin Sărmaș: Autoritatea pentru Digitalizarea României este deja principalul actor în tot acest proces, iar scopul nostru, evient, este să ne consolidăm statutul. Sunt o mulțime de  alte detalii importante, avem o sumedenie de  alte sarcini pe lângă rolul principal de a impune un ritm alert în transformarea întregului sistem de comunicații. Vom interveni cu măsuri de ajustare, de îmbunătățire, cu propuneri de legi care să ajute, efectiv, la digitalizarea serviciilor publice. De asemenea, vom asigura criterii echitabile, dar care să-i  oblige pe furnizori să ofere statului  numai produse digitale de calitate. Vom asista toate instituțiile publice în demersul lor de a se moderniza/digitaliza, și vom aborda permanent strategii care privesc spre viitor, spre inovație și prgores tehnologic. Ne asumăm să venim cu soluții viabile care să aibă impact pozitiv pentru intreaga societate româneacă.

Citește și:

Clujul, poziție importantă la nivel central. Sabin Sărmaș, președinte al Autorității pentru Digitalizarea României

Nici un comentariu

Scrie un comentariu