Închide

CFR Infrastructură repară calea ferată Cluj – Dej ca să poți circula mai repede decât în secolul XIX și, poate, ca acum 30 de ani

ActualitateTop News by Actual de Cluj - iul. 15, 2017 1 1828

Incredibil: la un secol și jumătate de la înființarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Gherla – Brașov, clujenii vor putea circula cu trenul la viteze superioare – cam cum se circula acum 30 de ani: CFR Infrastructură anunță că repară în sfârșit calea ferată ca să poți circula cu 120 km/h, cam ca în 1987.

Mai exact CFR Infrastructură repară secția de cale ferată Apahida – Jucu – Gherla – Iclod, ca să poată în sfârșit să ridice restricțiile de viteză instituite în zonă din cauza calității proaste a drumului de fier.

Aceasta, după ce lucrările de reparații pe tronsonul Cluj Napoca – Apahida au fost finalizate în aprilie iar pe acest mic tronson de mai puțin de 30 de kilometri garniturile pot circula chiar cu nemaivăzuta viteză de 12- km/h, chiar dacă ulterior trebuie să încetinească din nou.

Lucrările de reparații și consolidare sunt executate în regie proprie cu personalul SRCF Cluj în proporție de 85% și cu firme specializate și urmăresc restabilirea vitezei de circulație a trenurilor de călători la 100 km/h. În prima etapă aici vor fi înlocuite traversele din lemn la capetele de poduri, va fi completată piatra spartă unde lipsește, trecerile la nivel vor fi consolidate prin montarea de dale de beton și așa mai departe.

În perioada de execuție a lucrărilor de reparații și consolidare, circulația trenurilor pe secția Apahida – Jucu – Gherla – Iclod se desfășoară alternativ pe câte un fir de circulație unde sunt deschise șantierele de lucru.

Cu titlu informativ, acum trenurile parcurg distanța Gherla – Dej Călători în 20 de minute – sunt 14 kilometri între aceste două stații, rezultă deci o medie de 42 km/h. În urmă cu 150 de ani trenul Cluj Napoca – Brașov făcea cei 330 kilometri dintre cele două stații în 9 ore, o medie deci de… 41.25 km/h.

Un reportaj televizat publicat în 1987 și disponibil acum pe YouTube arată că în urmă cu 30 de ani viteza pe tronsonul Dej – Cluj-Napoca era de 120 de km/h:

Calea ferată Oradea – Cluj – Brașov a fost înființată după ce în 1867 în parlamentul de la Budapesta ministrul de resort Miko Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare, iar pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers iar lucrările au început în toamna anului 1868. În 7 ianuarie 1869 era pusă piatra de temelie a gării Cluj, clădirea era finalizată în același an, o dată cu trei linii de circulație, iar prima călătorie e marcată în 5 august 1869, doar până în Baciu și retur, cu 60 de călători.

Citește și:

Cum nu a evoluat mersul trenurilor din Ardeal: cât faci între Cluj și Brașov

Un comentariu

Lasa un raspuns pentru Pavl