Închide

CFR Călători: Vagoane de dormit pe timp de zi pe trenul București – Cluj, de mâine. Asociația Pro Infrastructura: ”Incompetența și absurdul la CFR Călători atinge noi limite”

Actualitate by Actual de Cluj - apr. 07, 2021 4 1895

Mergi cu vagonul-cușetă din Cluj-Napoca la București, pe timp de zi, ajungi mai odihnit la destinație, cel puțin aceasta propune CFR Călători, operatorul feroviar anunță că introduce cușete și vagoane de dormit pe trenurile de zi de pe mai multe rute, între care Cluj-Napoca – București.

Serviciul e disponibil de mâine, pentru început pe rutele Iași – Timișoara și retur și București Nord – Cluj-Napoca – Baia Mare și retur.  Biletele costă cu 20 de lei peste prețul unui bilet de clasa I și pot fi cumpărate de azi.

Reacțiile nu s-au lăsat așteptate. Asociația Pro Infrastructura consideră această ofertă demnă de o zi a păcălelilor, 1 aprilie, căci anunțul a venit cam în această perioadă: ”Incompetența și absurdul la CFR Călători atinge noi limite”.

”Într-un comunicat demn de „ziua păcălelilor”, CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit… la trenul exclusiv de zi Iași-Suceava-Timișoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta în timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iași-Constanța), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), își forțează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar… loc pe scaun”, consideră membrii asociației.

De altfel, consideră Pro Infrastructura, întreg transportul „de noapte” la CFR Călători este într-o stare ”absolut catastrofală”. ”Este o criză permanentă de vagoane de dormit și cușetă. Chiar și acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte”, arată aceasta.

”Pe alte relații, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte. De exemplu, singurul tren București-Sighetul Marmației nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu și cușete. În schimb, trenul 1757 București-Suceava (23:25-5:49), cu potențial de călători de „business”, nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cușetă de 6 locuri (și 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forțează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane).
Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cușete sub o treime. Așadar, să iei cel puțin patru din aceste puține vagoane de dormit și cușetă și să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetență crasă.
Mai mult, aceste puține vagoane sunt adesea vai-de-ele. CFR Călători are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI – majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în țară, ori la gard din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (șaizeci) de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administrațiile germane și elvețiene.
Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalația de răcire nu se mai poate reîncărca). Suspensiile sunt obosite, ținuta de mers catastrofală, iar mobilierul este demodat, uzat, murdar. Cușetele sunt într-o stare un pic mai bună, dar numărul lor (cel mult 50-60) este și el total insuficient și sunt și ele foarte vechi.
Ne întrebăm dacă managementul care a decis să pună vagoane de dormit pe tren de zi are vreo idee de parcul circulant și de criza de vagoane. Care este direcția strategică pe care o vrea CFR Călători? Se pare că singurul motiv de a alege vagoane de dormit pe trenul de zi Iași-Timișoara este pentru că, într-o acțiune de PR precedentă, CFR Călători a pus vagoane de trafic local, de calitate modestă, foarte inconfortabile (tip 20-68) și acum călătorii se plâng de confort”.

Vagoanele de dormit vor circula în compunerea trenurilor:

IR 1745/ RE 4005 București Nord (plecare 6:00) – Cluj Napoca (sosire 15:24/ plecare 15:44) – Baia Mare (sosire 20:00)
RE 4006/ IR 1746 Baia Mare (plecare 05:40) – Cluj Napoca (sosire 09:47/ plecare 09:57) – București Nord (sosire 19:41)
Vagoanele cușetă vor circula în compunerea trenurilor:

IR 1833 Iași (plecare ora 06:05) – Cluj Napoca (sosire 14:58/ plecare 15:29) – Timișoara Nord (sosire ora 21:58)
IR 1834 Timișoara Nord (plecare ora 06:49) – Cluj Napoca (sosire 12:43/ plecare 12:58) – Iași (sosire ora 21:46)
Facilități

4 comentarii

  1. Precizare CFR Călători

    Referitor la postarea din data de 7 aprilie 2021 a Asociației Pro Infrastructură legată de noul serviciu – vagoane de dormit sau cușetă la trenuri de zi introdus de CFR Călători, pentru corecta informare a opiniei publice, facem următoarele precizări:

    Pentru a face analize pertinente, apreciem că mai întâi trebuie cunoscut pe de o parte domeniul feroviar și structura parcului de vagoane al CFR Călători, iar pe de altă parte gradul de încărcare al fiecărui tren respectiv vagon de dormit și cușetă pe intervale de timp din cursul unui an calendaristic.

    Apreciem orice critică dacă este constructivă și nu este bazată pe păreri personale.

    Cușetele pot fi transformate și adaptate la traficul de zi. La cererea călătorilor, însoțitorul de vagon poate ridica paturile, astfel încât cabina se poate transforma după dorință în “locuri pe scaun” sau în paturi de dormit.

    De asemenea, în extrasezon, compania dispune de un excedent de vagoane de dormit și cușetă, fapt pentru care dorim să valorificăm aceste vagoane. CFR Călători are un sistem de urmărire a vânzărilor, astfel încât compunerea trenurilor este adaptată operativ zilnic în funcție de cerere. De asemenea, și sistemul de tarifare este adaptat în funcție de segmentele de piață.

    Chiar dacă uzanța de până acum trimitea la utilizarea în compunerea trenurilor de lung parcurs a vagoanelor de dormit și cușetă pe timp de noapte, aceasta nu înseamnă că o eventuală nișă de trafic pentru trenurile de lung parcurs, pe timp de zi (circa 14 ore) nu trebuie satisfăcută.

    Tocmai posibilitatea de a crește confortul pe timp de zi a determinat compania să introducă acest tip de serviciu, având în vedere că aceste cușete pot fi transformate atât în scaun cât și în pat, în funcție de preferința călătorului. Vagoanele nou introduse nu afectează compunerea trenurilor de noapte. Trenurile de noapte care circulă în acest moment au în compunere vagoane de dormit și cușetă în conformitate cu cererea.

    Pentru trenurile de noapte cu circulație Iași/Suceava – Constanța și retur, structura de public și cererea nu justifică la acest moment circulația unui vagon de dormit sau cușetă. Însă, în momentul în care crește traficul, spre exemplu în sezonul estival va fi introdus un vagon cușetă la trenurile de Iași și Suceava cu destinația litoral.

    Precizăm de asemenea faptul că, la trenurile IR 1641/ RE 4112 şi RE 4113/IR 1642/ care circulă pe ruta București Nord – Sighetu Marmației pe timp de noapte aplicăm o ofertă tarifară specială – suplimentul de pat 20 lei – la vagonul de dormit cu două locuri în cabină, similară celei de la trenurile IR 1745/RE 4005 și RE 4006/ IR 1746 București Nord – Baia Mare, astfel încât călătoria să fie accesibilă pentru un număr cât mai mare de pasageri. Compunerea trenurilor este corect adaptată traficului de călători înregistrat. În acest moment cererea de transport nu justifică introducerea celui de-al doilea vagon special.

    De asemenea, există vagon de dormit și vagon cușetă care deservesc secția București- Suceava și retur, cu tren de noapte.

    Măsura CFR Călători de a introduce vagon de dormit sau cușetă la trenuri de zi aduce câteva avantaje: oferă doritorilor posibilitatea unei călătorii cât mai confortabile și crește încasările prin utilizarea parcului de vagoane speciale tot timpul anului.

    Creșterea parcului de vagoane reprezintă o prioritate permanentă pentru noi – CFR Călători, pentru a răspunde cerințelor de trafic și confort.

    Numai în anul trecut a crescut parcul între sezoane cu 30%, în condițiile în care media europeană de creștere a parcului de vagoane într- un an este de 2%.

    Între anii 2012 – 2020, CFR Călători nu a mai beneficiat de niciun fel de compensație pentru achiziția de vagoane noi, astfel că modernizarea și reconstrucția de vagoane a fost realizată din fonduri proprii.

    Dorințele și nevoile pasagerilor noștri sunt importante pentru noi, iar călătorul se află întotdeauna în centrul deciziilor noastre.

    Vă rugăm să aveţi în vedere o informare obiectivă, corectă a publicului, pentru a nu dezavantaja operatorii de transport, indiferent care este modul de transport deservit.

    Poftiți în vagoane!

  2. Bună seara,Nu văd normal că foarte mulți pasageri sa circule fara bilete,pe când alți pasageri plătesc destul de mult prețul unui bilet,iară in momentul când vine control trec dintr-un loc in altul,și până la urmă fa ceva la control și lasă liniștiți sa călătorească,pe urmă angajați CFR Vor salarii mari,oare când vom reveni la normal fără șpagă și corupție.

  3. Sunt în trenul de noapte Baia Mare-București.Frig,patul este un fel de placaj peste care este pusa o husă. Ma doare capul de frig și nu se poate dormi, parca dormi pe bolovani. Am plătit 265 roni pt.putin confort(menționez ca sunt la vagonul de dormit clasa I)dar este jalnic.Bataie de joc!CFR o mare bătaie de joc,sper să dați faliment cu jegurile ăstea de vagoane de 60 de ani.Rusine.Pardon,fără rușine. 🤮

Lasa un raspuns pentru adi